Doorgaan naar hoofdcontent

Mist kan zo belemmeren

Ik heb veel gesprekken met mensen, jong en oud.
Zo vaak hoor ik vragen over bekering en uitverkoren zijn.
Het is zo herkenbaar voor mij, die vragen, onzekerheden en al die angst.
Wat als het toch niet voor mij is!?
Ik leefde hierdoor in een mist.
Mijn zicht, menselijk zicht is al beperkt, werd erdoor belemmerd, ik zag alleen dat wat dichtbij voor gehouden werd.
Dankbaar ben ik dat het Licht ging schijnen, dat God een weg voor mij bedacht heeft die geen mens bedenken kon.
Nu komen veel mensen naar mij toe en vragen:


Waar moet ik beginnen?
Ja echt ik wil het allemaal ook, ik wil ook absoluut niet naar de hel maar...ja hoe dan?
Moet God het niet doen?
Hoe weet ik dan dat God het heeft gedaan, dat ik het niet zelf verzin of gedaan heb?
Of de volgende opmerking: ja vergeven ik weet dat het hoort, maar het is niet mijn schuld, het komt echt door de ander, ik heb al zo vaak vergeven nu moet de ander maar eens over de brug.
En zonde belijden, dat is nou ook niet echt de hobby van ons christenen.
We zoeken door, maar waar?
In ons zelf?


Vragen


Er is zoveel verwarring gekomen in de wereld, dat we er allemaal verward door raken, waardoor de waarheid zo lastig te vinden is.
Vele mensen verlangen naar God, maar wachten tot God het gaat doen in hun leven.
En ja ik weet dat Hij dat kan, dat Hij dat wil, en vaak als ik hierover iets vertel dan komt hier al direct:

Maar Petrina denk jij dan echt dat je het zelf kan??
Wil je mij dat nu gaan vertellen?
Nou nee!
Want ik was nog niet klaar..

Als je een verlangen hebt naar God, van wie komt dat dan?
Denk je dat je dat zelf kan creëren? 
Die onrust die zich meester heeft gemaakt en die je hart bestookt met vragen.
Ik weet dat die onrust, die prikkelingen niet van mensen afkomstig is.
Het is God, Hij klopt op je hart, en Hij roept jou.
En dan zijn er mensen die denken dat wij als mensen helemaal niets hoeven te doen.
Die dan zeggen, als Hij mij roept, en als Hij klopt, dan moet Hij komen op Zijn tijd.
Ik kan niets doen om mezelf te bekeren toch, het is allemaal van God.
Ze wachten en hebben het over Paulus, het moet duidelijk en zichtbaar en meetbaar zijn.

Dat vele christenen die verlangen naar God, niet leven zoals Paulus voor zijn bekering is maar goed, maar bijzonder is dan wel dat ze een zelfde bekering verwachten.

Als ik dat eerlijk zeg dan zie ik in stilte hun hart aan het werk gaan, vaak tegelijk met het hoofd.
De eerste prikkeling naar het hart is gevonden, ja hoe zit dat eigenlijk?
Ik zie het in hun ogen, ze willen het weten.
Ze verlangen zo, maar o wat kunnen wij mensen ons zelf in de weg zitten.
Wat kunnen sommige aangeleerde dingen ons dwars zitten.

Zijn vraag!



In mijn Bijbel zijn de meeste mensen tot bekering gekomen door op Zijn roep:

Volg mij!

Alles los te laten en Hem te volgen.
De vissers lieten hun boten en zelfs hun vader en familie achter, ze kozen voor Hem.
De tollenaar liet zijn belangrijke taak achter, verliet zijn huis, zo belangrijk als dat het was zo makkelijk kan hij het nu los laten.
Zonder te weten wat dit ging brengen, wat Hij van hen wilde.
Toen Hij hen riep, en zij reageerden, zorgde Hij voor alles wat ze daarvoor nodig hadden.
Als Jezus jou roept dan is Hij er al en staat Hij al klaar om jou daar alles voor te geven.
Net zoals de man die al 38 jaar ziek was niet zelf op kon staan, het toch kon, enkel en alleen toen Jezus zei: sta op, neem u bed op en wandel.
De opdracht kwam van God, de man mocht het uitvoeren.
Deden Simon en Andreas niks toen Hij hen riep?
Bleven ze zitten en wachten?
Ze kwamen in beweging en God zegende dat en voorzag in alles wat ze daarbij nodig hadden.
Dat wil Hij ook voor jou!
Hoor jij Zijn vraag?
Volg Hem!


De discipelen ze volgde.
Niet omdat ze dachten dat ze het alleen konden, maar juist omdat ze erkende dat ze bij Hem wilde horen.
En als ik verder en dieper in de Bijbel lees dan zie ik eigenlijk over bekeren in de Bijbel altijd een oproep tot ons, volgens mij kunnen we wel iets doen, ander zou God toch niet zovaak oproepen, bekeert u! ( 2 Kronieken 7:14, 2 Kronieken 30:9b, Jesaja 45:22, Jesaja 55:6-7, Jeremia 36:3, Ezechiel 18 : 21-22, Ezechiel 33:11, Joel 2:13,Lukas 15:7. Handelingen 2:38, )

Uitverkoren zijn


Ja maar bekering, dat is toch alleen voor mensen die uitverkoren zijn?
De volgende vraag om te weten hoe het nu allemaal zit.
Een verlangen naar de waarheid en een uiting van gevangen zitten in netten en wel vrij willen zijn.
En echt er kunnen nog veel meer van dit soort vragen zijn die je gevangen houden, maar deze hoor ik vaak en ervaren mensen als hele grote belemmeringen.


Mijn antwoord is dan altijd: Ja dat geloof ik.
Maar wie denk jij dat uitverkoren zijn?
Dat is dan mijn vraag....
Ja dat is vaak het probleem, dat weten ze niet zo goed.
Daardoor word het uitzicht naar het Licht vertroebeld en leef je eigenlijk in de mist.
De onzekerheid en de twijfel die dit met zich meebrengt doen veel met je.
Heeft het allemaal wel zin als ik toch niet uitverkoren ben?
Antwoord vinden op de vraag, wie is er nu uitverkoren, is denk ik heel belangrijk!

Nergens in de Bijbel vind ik iemand die zich ook maar afvraagt of hij/zij uitverkoren is.
Wel zie ik veel mensen bidden/vragen om redding.

De angst om voor eeuwig verloren te gaan, maar tegelijk niet weten of je wel uitverkoren bent is zo naar.
Ik weet er alles van!
Zelf heb ik hier heel wat angst door gehad, veel tranen zijn er bij mij geweest hierdoor, want nee ik zou dat wel niet zijn.
Waarom zou ik uitverkoren zijn?
Ik stelde niks voor!

Belangrijkste les voor mij was dan ook eigenlijk, dat ik uitverkoren ben, dat komt niet door iets van mezelf.
Niets wat ik deed of doe kan er iets aan veranderen.
Het was een keuze van God!
Zijn liefde voor mij, niets van mezelf.
Dus het maakt niet uit wat ik van mezelf vond, het ging echt puur en alleen om wat God van mij vond.
Dat was zo vernieuwend.
Maar misschien voor jou nu beangstigend?
Dat het Gods keuze is en je er geen invloed op hebt?

Ik was zo bang dat ik niet uitverkoren zou zijn.
Eindelijk sprak ik dit uit naar een vriendin, niet wetend dat er een gesprek zou komen wat we stopte om 4.00 in de nacht....
Het bracht een zoektocht, want waar staat in de Bijbel dat ik niet uitverkoren ben?
Waar staat er dat jij niet uitverkoren bent?

Mattheüs 22:14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. 


Het is een veel gebruikte tekst, maar als ik met deze mensen ga lezen dan zien ze wat het betekend:

Er zijn vele mensen uitgenodigd, maar weinigen reageren.
Is dat niet precies wat mensen uit angst dat ze niet uitverkoren zijn ook doen?
Niet reageren, niet komen, want het is vast niet voor mij?
God maakt geen onderscheid tussen mensen!
Hij heeft ze gemaakt, Hij houd van iedereen, voor iedereen is de weg open.
Op ieder hart word geklopt!
Niemand word overgeslagen.
Hij heeft gekozen dat jij uitverkoren bent.
Alleen dan is het wel noodzaak gehoor te geven aan Zijn roepstem.

Redding 



Ik geloof dat Jezus echt voor iedereen aan het kruis hing.
Dat Hij alle zonde van de hele wereld op zich heeft gedragen.
Alle pijn, en al het verdriet.

Maar ik weet, dat er heel veel mensen zijn die zich niet voor dit kruis kunnen ontdoen van hun oude leven om daar een nieuw leven te kunnen ontvangen.
Dat er daarom maar weinige uitverkoren zijn, vergeleken met hoeveel er geroepen waren......
Er is een ongelofelijk groot geschenk, voor de hele wereld.
Hij wil de hele wereld redden, maar niet de hele wereld wil Hem.
Daarom worden sommige mensen niet gered.
Absoluut niet omdat God dit niet wilt, maar doordat er wel geklopt word maar door welke reden dan ook de deur van het hart gesloten blijft.

Daarom lieve mensen:

Openbaringen 3:20

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Je kan nu al leven in zekerheid!
Nee dat zegt niet dat je nooit twijfelt, dat je geen vragen meer hebt.
Het geeft weer dat je, welke twijfel er dan ook komt, weet dat jou leven geborgen is in de hand van je Eeuwige Vader.
Hij verlangt zo naar jou!
Wees niet bang voor afwijzing, wees niet bang voor teleurstelling.
Hij zal naar je toe rennen en je omhelzen omdat Hij jou zo mist!

Ik hoop dat Zijn waarheid in jullie leven kan komen, dat de mist die er is, die twijfel en onzekerheid geeft, op mag trekken door het Licht wat Zijn waarheid geeft.

Vrees niet!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik