Doorgaan naar hoofdcontent

Gezinsavond: De tien geboden

Vandaag hadden we weer een  moment met elkaar om de Bijbel.
Ik wist eigenlijk niet zo goed waar ik het over wilde gaan doen.
Na wat zoeken kwam ik bij de tien geboden uit.



We hebben Exodus 20 gelezen waar Mozes de wet van God ontvangt.
Daarna gingen we verder praten.
Kunnen wij de wet houden?
Wie kon dat wel?
Wat is de opdracht voor ons nog steeds?

Er zijn mensen die aangeven dat Jezus de wet vervuld heeft, maar er is nog steeds een opdracht voor ons.
Jezus volgen!
Hij gaf ons het goede voorbeeld.
Dien de Vader, dien de ander om jou heen.

Liefde dat is de wet vervullen.
Mozes kreeg twee tafelen, aan de ene zijde stonden de geboden dat we God moeten eren, maar boven al liefhebben boven alles.
Op de andere tafel vind je de geboden om de mensen om je heen te eren, om de mensen om je heen lief te hebben.
Ik had voor ons de wet uitgeprint in makkelijke woorden, maar erachter waarom God dit eigenlijk van ons vraagt:

(http://www.janboersma.nl/docs/liturgie/10_geboden_kort_en_krachtig.pdf)

Het is mooi om niet alleen te vertellen aan de kinderen wat God van ons wil, maar ook daarbij waarom Hij dat zo wil.
Het geloof mogen we doorgeven, we mogen met dat wat wij ontvangen aan de slag gaan, om andere mensen te bereiken en om Zijn Koninkrijk uit te breiden.
En dat doen.... dat bouwt uiteindelijk jezelf ook op.
Delen van Hem, daar raak je nooit van uit geput, zolang je zelf maar uit de juiste Bron blijf putten!
We hebben lekker zitten kleuren en verder zitten praten hierover.
Ook dat Jezus zelf ons dat voorbeeld gaf hebben we verder over gesproken.
Wat liet Hij dan zien toen Hij op aarde was?
Hij luisterde naar wat de Vader in de Hemel van Hem vroeg, Hij zocht heel vaak tijd om de stilte te zoeken, en wie kan je vinden in de stilte?
De Vader!
Hij was er voor andere mensen, die aan de rand van de afgrond stonden, die verstoten waren, Hij keek ernaar om.
Zonder zich af te vragen wat andere mensen nu wel niet van Hem zouden denken.

Hier nog onze kleurplaten waarop we Mozes zien die de twee tafelen met de tien geboden van God ontvangen had:



Wil je meer gezinsmomenten bekijken? Dat kan via de volgende klikbare link: Gezinsmomenten




Reacties

Populaire berichten van deze blog

Zingen en muziek kan zoveel met je doen!

Muziek dat heeft mij zo enorm geholpen!
Dat begon eigenlijk op momenten als ik verdrietig was en nog niet goed raad wist met mijn emoties.
Ik sloot het in mezelf op, draai ermee in mijn binnenste in een cirkel.
En durfde het niet te uitten.
Juist omdat ik het in mezelf vast hield ging ik mij er naar door voelen.
Het gaf allerlei aanklacht, allerlei aan nare gedachten gingen door mijn hoofd.
Ik raakte erdoor uitgeput.
Tot ik ging zingen, of ging luisteren naar muziek.
Dat wisselde van Sela naar Opwekking en van Don Moen naar Kees Kraayenoord.
Heerlijk.
Nummers die echt iets met mij deden, die als ik luisterde iets in mij veranderde.
Ja heel lang heb ik muziek gebruikt en had dit groot effect op mijn gevoel.
Zelfs zo groot, dat wanneer ik mij weer aangevallen voelde of verdrietig en daardoor down werd, mijn Bidden en Vasten vriendin/zus mij weleens vroeg:

Wanneer heb je voor het laatst gezongen?

Muziek heeft mij gered!
Dat kan ik echt zeggen.
Al mijn zorgen, al mijn gedachten, het lukte …

Doorzetten

Afgelopen jaren heb ik weer nieuwe doelen in mijn leven gekregen.
Het is gaaf om weer dingen te hebben om naar toe te werken.
Zelfs al is het een reis die echt een uitdaging is.
Was ik drie jaar geleden nog gebroken, zag ik mezelf als iemand die niets kon en ook nooit zou kunnen.
Nu ben ik al aardig op reis.
Echt niet altijd een gemakkelijke weg die ik ga.
Merk dat het best pittig is.
In mijn hoofd sta ik voor veel dingen alleen.
Een hele verantwoordelijkheid als alleenstaande mama, en veel ballen in de lucht houden.
Toch besloot ik mijn kans te pakken.

Na de scheiding was HET moment.
Eindelijk was er ruimte, en kon ik aan mezelf werken.
Samen met een coach en later ook nog iemand van De Hoop, ging ik aan de slag.
Ondanks de moeilijke uitdagingen waar ze mij voorzette, deed ik het.
Ik wilde verandering.
En dat is pittig, dat vraagt doorzettingsvermogen en innerlijke kracht.
Zoveel patronen waren er gelegd, en die veranderen zit zoveel tijd in.
Maar nu kan ik zeggen, wat ben ik gegroei…

Op zoek naar die ene zonnestraal

Afgelopen vrijdag kregen mijn kindjes meivakantie en vanaf toen is het weer gaan veranderen.
Ik genoot eigenlijk wel van vorige week, heerlijk hoe de zon al weer warmte had.
Al het groen kwam zo snel en mooi weer uit. Zaterdag werd het alweer iets frisser, was het over het algemeen droog, maar toch al een paar heftige buien.
Zondag begon het met hagelen en soms zelfs sneeuw. Het is koud en het lijkt wel weer herfst nu. Ik merk dat het weer best wel invloed op mij heeft.
Veel meer eigenlijk als ik besefte. Het was zo heerlijk wakker worden in een kamer die al licht was. Met de vogels die fluiten buiten. Ik stapte makkelijk en vol zin mijn bed uit. Dingen buiten in de container gooien, of even uit de schuur halen, ik dacht er niet bij na.
Genoot van de plantjes buiten zetten en van de kindjes die buiten aan het spelen waren. Lekker op de trampoline, met de voetbal spelen of stoepkrijten.
Zelfs zijn ze weer aan het skeeleren geslagen allebei. Maar nu, brrr, ik verzamel oud karton wel. He…