Doorgaan naar hoofdcontent

Gebed wat leeft er in jou hart?

Vandaag is het dan biddag van 2016!
Gebed is en blijft een bijzonder punt.
Vorig jaar had ik een gesprek met 16+ ers omdat ik een huiskamergroep begeleidde rond het thema gebed.
Het mooie wat ik aan deze groep vond is dat ze eerlijk en open uitkomen voor de dingen die volwassen mensen ook vaak hebben, maar die het uit sociaal wenselijk gedrag niet meer durven te uitten.
Gebed?
Er waren er die hele wonderlijke dingen meegemaakt hebben.
Maar er kwam ook een interessant en heel vertrouwelijk gesprek op gang over het eigen gebedsleven, zelfs eigen geloofsleven.
Gebed, waarom?
Na een heel gesprek kwam er een vraag, waarom zou je bidden?
Ja waarom inderdaad?
Degene die de vraag stelde, gaf aan, uiteindelijk doe je het allemaal zelf...

Zelf werken


Heel lang was ik inderdaad in mijn leven zelf aan het werk, en wat had ik het druk, wat maakte ik mij druk.
Meerdere malen heb ik het gevoel gehad alles verloren te hebben wat ik opgebouwd had.
Zo teleurstellend!
Dat deed mij enorm veel pijn, toch ging ik verder.
Eigenwijs als ik was, nou ja ssstt... nog steeds wel eigenwijs hoor maar nu anders.
Ik zal vol bewijsdrang.
Als iets faalde dan ging het niet meer om de situatie die mislukte maar had het betrekking op mij als persoon.
Mijn fouten gingen mijn persoonlijkheid omschrijven, alleen maar doordat ik er zo druk mee bezig was.
Het zelf doen?
Mij maakte het stuk, en wat leverde het uiteindelijk op?
Toen mijn ex weg ging, had ik niks meer over.
Al het zelf werken, het had mij niets gebracht als een berg met ellende!
Dat is hoe het ging toen ik zelf werkte.

Overgeven aan God


Juist die situatie zorgde ervoor dat ik mij echt over kon geven aan God.
Ik kon niet meer, er moest zoveel gebeuren, zoveel geregeld worden en ik overzag het niet meer.
Had ik hier nou al die jaren zo mijn best voor gedaan?
Het enige wat ik toen nog kon was:

Het uitzuchten, huilen naar God.

Mijn hart schreeuwde het uit naar Hem, maar mijn mond en hoofd vonden de woorden niet meer.
Ik kwam niet meer verder dan een: God help mij....
Wat had ik dat niet verdiend, wat had ik allemaal wel niet zelf verknoeit in mijn leven?!
Ik had geen werk, geen geld, geen (eigen) huis, ik had mezelf en twee kinderen.
Toen ik niets meer overhad, zag ik pas dat ik alles had, wat een mens behoeft.
Ik had God!
En eindelijk, eindelijk betrok ik Hem in mijn leven.
Mocht Hij voor mij werken, mocht Hij voor mij uitgaan.
En nee ik zat daarbij niet stil, ik mocht volgen.
Als ik Hem volgde, dan kwam het zo meer dan goed.
Maar zoals ik al schreef was en ben ik eigenwijs dus soms vergat ik God erbij te betrekken, ging ik zelf weer rennen, en weet je wat er dan gebeurde?
Dan ging het weer zo mis, raakte ik weer teleurgesteld, deed ik mezelf weer verdriet.
Als ik het zelf deed?
Dan werkte het niet!
Gaf ik het over?
Dan werkte Hij voor mij uit!



Bijzondere vraag


In het gesprek met de 16+ers stelde ik een vraag die ze bijzonder vonden.
Denk je, dat alles wat je nu doet,door jezelf gedaan word?
Dat je uberhaubt in staat bent om zelf iets te doen?
Wie zorgt er dan elke dag weer, dat je wakker word?
En wie zorgt er dan dat een ander niet wakker word?
Hoe leg je uit aan mensen die sterven, of die het moeilijk hebben, dat ze het zelf doen?
Er is iemand die boven jou staat, die jou een vrije keuze geeft, maar die wel regie houd.
Is het niet de illusie die de wereld geeft!
Leef zoals jij het wil, doe wat jij wil, en je moet het allemaal zelf kunnen.
Als je het niet zelf kan, dan ben je zwak, dan heb je gefaald.
Vanaf de puinhopen in mijn leven, kon ik pas Zijn hulp in mijn leven aanvaarden.
Ik moest leren, wie ik was.
Wat ik zelf tot stand breng.
Nu?
Nu mag ik leren wie Hij is.
En waar Hij toe in staat is.

Krachtig


Ik heb mogen leren dat gebed onwijs krachtig is.
Het kan levens veranderen, het kan je levensdoel veranderen.
Ik las vandaag een mooie spreuk:

Gebed is niet krachtig! Degene naar wie wij bidden, Hij is krachtig.


Mag Hij met Zijn kracht ook jou leven beïnvloeden?
Hij wil zo graag met je meeleven, jou beschermen en helpen.
Een relatie met jou hebben.
Hij heeft jou gemaakt, Hij verlangt ernaar dat je naar Hem, je maker terugkeert.
Weet bij gebed, het gaat niet om je woorden, het gaat niet om dat wat je zegt met je mond, het is wat wil je hart roepen, vertellen, uithuilen bij je Vader?
Mag Hij in jou gebed je hart zien?
En dan nog iets, mag Hij het dan ook veranderen?

Wat leeft er in jou hart?
En met wie bespreek je dat als eerste?
Met je vrienden, of je Vader?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste