Doorgaan naar hoofdcontent

Leven vanuit dankbaarheid...

Zoek het ware leven
waar het te vinden is:
vlak voor je neus.
(Duizend maal dank, Voskamp, Ann)
Een waar leven, dat vol is, dat eerzaam is en ergens toe doet. Hoe breng je dat, in je leven van alledag, in de praktijk? Kijk jij naar de teleurstelling, het falen en de gebreken?


Gericht op wat ontbreekt


Zolang ik dit deed, voelde ik mij elke dag leger, nuttelozer en waardelozer. Ik werd er zo moe van.

Naast dat er veel in mijn leven gebeurde dat mij verwondde en verdriet deed, gebeurde er nog iets. Ik laadde mezelf niet meer op. Zag elke dag nog meer dat tegen zat, wat ontbrak in mijn leven, om ooit tot een vol, eerzaam en nuttig leven te kunnen komen. Wat ik had gedaan was mij volledig gedraaid naar het negatieve. Ik gaf God er niet de schuld van, iets wat hierdoor wel vaak gebeurt! Ik gaf mezelf de schuld ervan....

Verlost van mijn schuld


Totdat mijn leven veranderde. Heel lang worstelde ik met zonden die ik had begaan. Zo vaak vroeg ik om vergeving, bij God. Totdat er duidelijk omhoog kwam in mij:

Ik heb je al vergeven Mijn dochter! Je mag het ook jezelf doen!

Het hele besef dat God mij dit vergeven had drong zo diep door. De tranen liepen over mijn wangen en mijn hart was zo blij, vol vreugde en... dankbaarheid!

Gericht op alles wat ik mag ontvangen


Voor het eerst drong Zijn genade diep bij mij binnen! Nu jaren verder ben ik nog steeds aan het oefenen in: Leven vanuit dankbaarheid! 

Dat is een proces geweest van doen. Het vroeg lef om te durven kijken naar wat er allemaal aan schatten in mijn leven aanwezig zijn. Om dat negatieve wat er echt nog wel is, de rug toe te keren. Niet langer bepalen al die negatieve dingen mijn weg, mijn toekomst en mijn hart. Ik heb niet meer goede, positieve dingen nodig om een vol, eerzaam en nuttig leven te hebben.

Jezus gaf mij het leven in al Zijn volheid!

Leven vanuit dankbaarheid


Het volle, nuttige en werkzame leven....dat heb ik al! Het is nodig dat ik mijn ogen leer te richten op alles wat ik ontvangen heb. Het heeft mijn handelen en mijn gedrag veranderd. Mijn hart werd telkens verrast en verwonderd, vond vreugde in dat wat zo snel over het hoofd gezien word.

Niets is normaal of vanzelfsprekend! Alles is ontvangen... Vanuit de puinhoop van mijn leven vond ik vreugde om dat wat ik ontving en niet had verdiend: genade! Een verlost leven. Vrij van alle schuld...

Ik mocht dat geschenk van Zijn liefde uitpakken.

En weet je? Daar ben ik nog steeds iedere dag mee bezig! Zijn liefde voor mij, en voor jou(!) is zo rijk en diep.

Leven vanuit dankbaarheid vult je hart, geeft eer aan Hem die leven geeft/onderhoudt/neemt, en geeft een doel verder als dat je zelf durft te denken!

Doe je mee?


Deze blog over dankbaarheid kan je lezen... Maar ik bid en hoop dat het je vooral lukt om ook te doen! Wie doet er mee met de uitdaging om iedere dag een lijst te maken met de dingen waar je dankbaar voor bent? Een dankbaarheidsdagboek waarin je de schatten uitpakt die God jou schenkt!

Wil jij een vol, eerzaam en nuttig leven? Pak uit wat aan jou geschonken is!


Reacties

  1. Mooi Petrina, we hebben allemaal wel iets -of vaak ook meer- om dankbaar voor te zijn. Dank je voor deze reminder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder om te mogen delen, veel zegen bij het schatgraven!

      Verwijderen
  2. Heel mooi Petrina, dat heb ik jaren geleden ook mogen ervaren. Wat een zegen wanneer je Gods vergeving echt mag ervaren, waardoor je jezelf ook kan vergeven...
    Ik schrijf ze niet altijd op, maar kan dagelijks wel dingen benoemen van dankbaarheid!
    Wat een genade!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zo'n rijke ervaring! Niet te omschrijven met alleen woorden. Wat mooi dat je dit ook ervaren hebt. Hou vast en hou vol met kijken naar Zijn genade gaven. Met hem hebben wij een leven in al zijn volheid. Veel zegen! Mooi je reactie...

      Verwijderen
  3. Mooi Petrine, dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, dankbaar zijn versloeg zo makkelijk bij mij, het is goed om je er van bewust te blijven wat een dankbare houding voor effect heeft op jezelf en je omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad Daniëlle, het is een van de dingen die als eerst aangevallen wordt... Onze dankbaarheid! Zoveel ontevredenheid. Zoveel zoeken naar meer, beter, hoger. Terwijl God dat wat past bij jou als mens, en bij het doel dat Hij met je heeft, allang geschonken heeft. Het vraagt een andere kijk naar je leven. En ja dat veranderd je, en je omgeving... Hou vol lieve Danielle! Veel zegen

      Verwijderen
  5. Prachtig. Dank je wel voor je openheid!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i