Doorgaan naar hoofdcontent

Woorden hebben invloed



Het lijkt soms zo klein, de rol die woorden hebben.
Maar de dingen die we uitspreken, die van onze tong afrollen, hebben invloed.

Woorden kunnen verschil maken voor voor jezelf en anderen.
Gisteren had ik een echte rot dag.
Blij was ik met het plaatje waarop ik zag: Be patient. God isn't finished with you yet.God is nog niet klaar met mij
Lees maar wat ik daarover schreef:
Hij was nog niet klaar met mij, ik mag dus best een baaldag hebben.
Naarmate de dag verder ging gingen mijn nare gedachten zich verplaatsen, eerst zaten ze in mijn hart, daar maakte ze ruimte door naar mijn hoofd te gaan, wat heb ik zitten piekeren.
Niet lang duurde het voordat ik het ook uitsprak:

Dit zal nooit stoppen!

Wat merkte ik?
Die woorden, die ik sprak, ze ontnamen mij mijn hoop.
Dit waren dus geen woorden van waarheid.
Want het was juist de Waarheid die mij hoop had gegeven.
Hij zal het mij nooit afnemen.
Ik heb de hoop dus, maar dan moet ik daarvoor kiezen, ook met mijn woorden.

Terwijl ik mij naar voelde, maakte ik mezelf nog naarder door de woorden die ik sprak.
Wat had ik mezelf kunnen helpen.
Woorden van liefde, van begrip en van hoop.
Die had ik nodig!
Wat is het moeilijk als ik mij naar voel om dan toch mezelf te geven wat ik nodig heb en niet wat het makkelijkste uit mijn mond komt.

Woorden maken verschil.
Soms zijn ze snel gezegd maar hun echo kan nog lang naklinken in je oren.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Woordvrouw challenge afgerond

In deze blog wil ik de laatste resultaten van de woordvrouw challenge met jullie delen. Het zijn nog een paar creatieve uitwerkingen geworden. Met als afsluiter een hele persoonlijke waar ik over geschreven heb in mijn blog van deze week: Veranderd leven door een leven met God. Kijk en geniet weer mee:

Dag 28: Dorcas of Tabitha Ze deelde met de arme mensen om haar heen. Een vrouw die bekend stond en een naam had ik haar dorp, Joppe. Dat ze veel goeds deed en vaak aalmoezen gaf. Hoe staan wij bekend? Wat kunnen wij doen voor de armen, zodat het beter verdeeld word wat er op deze wereld is? Dorcas word ziek, komt te sterven en dan pas werd Petrus geroepen. Niet om haar uit de dood op te wekken, dat lezen we niet. Petrus kwam aan en ging bidden. Zocht verbinding met zijn Vader in de Hemel en sprak: Tabitha, sta op! 
Dag 29: Talitha het 12 jarige meisje
Jezus ontmoette Jaïrus die Hem meevroeg naar zijn huis. Zijn dochter was erg ziek. Daar ging de hele menigte op reis. Midden in dit verhaal z…

Rustig slapen in de stormen van het leven

In vrede zal ik gaan liggen en weldra slapen, want U alleen, HEERE,  doet mij veilig wonen. Psalm 4:9
Deze Bijbeltekst haalde een cliënt van mij gisteren aan. Alleen met Zijn vrede zijn wij veilig, altijd. Het was een bijzonder gesprek waar het ging over God, en God alleen. Alles is er enkel door Hem, alle mensen zullen ooit staan voor Hem. Hij vertelde toen dat je toch werkelijk alleen maar rustig kan slapen als je weet dat je voor Hem kan staan. Daar ben ik zeker van overtuigd, het was een bijzonder gesprek ook al keken we totaal anders naar bepaalde aspecten van geloof. Het zette mij aan het denken en mijn gedachten hierover wil ik delen met jullie in deze blog. 



Jezus sliep in vredeAls ik denk aan gerust en in vrede slapen, dan denk ik aan Jezus. Midden in die aardse storm, de angst om te vergaan slaapt Hij. De discipelen waren helemaal in paniek. Ervaren vissers, gewend om met de golven om te gaan, waren bang van de storm. Ze keken naar de aardse kracht. Zagen zij Jezus als mens of…

Gezin om de Bijbel: In vuur en vlam door de Heilige Geest

Vanaf nu willen we gezinsmomenten houden rondom het thema van de Heilige Geest. Dankzij de komst van de Heilige Geest zijn wij namelijk geen wezen meer, maar kinderen van de Vader. Toch kan dit best een lastig onderwerp zijn voor kinderen. Wat weten ze ervan? Hoe denken ze erover? Ik weet dat er mensen zijn die denken dat de Heilige Geest nu niet meer werkt, of dat er mensen zijn die bang zijn van de werking van de Heilige Geest. Maar het is juist zo'n mooi onderwerp om bij stil te staan. Het maakt ons zo rijk! Daarom wilde wij hierover met elkaar praten, lezen, zingen, werken en bidden.

Jezus spreekt over de Heilige Geest
We lazen uit Handelingen 1 waar Jezus spreekt over de komst van de Geest. Hier word al verteld wat de Geest in ons kan doen.

Handelingen 1:8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal;  en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.

De Heilige Geest zal een kracht in…