Doorgaan naar hoofdcontent

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde
af van de diepte van mijn dankbaarheid?
(Ann Voskamp, Gebroken leven)

Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23).


Gebrokenheid waarom?


Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven in een gebroken wereld, en om ons heen is er zoveel ellende, en om dat te kunnen herstellen, moest God zichzelf breken. Voor ons. De gebrokenheid raakt ons allemaal. Met deze gebrokenheid kunnen we Jezus raken, en Hij ons. Ieder neemt zo zijn/haar eigen wonden mee door dit leven. Wat ben ik dankbaar, dat Jezus, met doodsangst, zich liet breken voor mij, voor jou, voor de hele wereld! Het beste komt uit deze gebrokenheid voort.

De Hemel brak - en gaf ons Leven
Het brood word gebroken - en het geeft ons een feestmaal
Je hart breekt - en het geeft openingen voor Zijn liefde
Gebroken door de wereld - hersteld door de Hemel

Dankbaarheid?

Hoe is het mogelijk om midden in jou gebrokenheid dan toch dankbaar te blijven? De weg van dankbaarheid gaan is niet het voorspelbare pad van deze wereld. Het is smal, eenzaam en eng. Daarnaast word je van alle kanten aangespoord en verleid tot het tegenovergestelde! Wanneer je de weg van verleiding niet bewandeld, of wanneer je toch telkens weer kiest om terug te gaan naar het pad van dankbaarheid, dan val je op in deze wereld. Die dankbaarheid maakt juist het grootste verschil op het dieptepunt van je leven. Wanneer ik kijk naar mijn leven, heb ik God juist leren kennen toen mijn hart in duizend stukjes uit elkaar viel. Ik mocht gaan leren dat het goed was dat mijn hart brak, want zo begon alles op zijn plek te vallen. Door de wonden in mijn hart kon Gods liefde eindelijk binnen komen. Dat gebeurde niet onzichtbaar of stil, nee het veranderde mijn hele zijn. Van gebroken door de wereld werd ik hersteld, nieuw gemaakt vanuit de Hemel.  Juist toen ik mij zwak voelde, veel pijn en verdriet had, gaf God mij elke dag een nieuw lied. Schonk Hij mij Zijn vreugde.

Een overvloed van vreugde


Dat is een vreugde die niemand van mij weg kon nemen, die mij niet afgepakt kon worden. Het was als een bron, een waterval in mijn hart. Juist door de wonden in mijn hart, kon dit bruisende water erin komen, maar er ook weer uitspoelen. De dankbaarheid die ik voelde, voor Zijn breken voor mij, gaf een vreugde die ik nooit eerder had ervaren. Zo scheen God dwars door mijn gebrokenheid heen. Mijn hart werd losgebroken van alles wat de wereld kon geven, want... die kon mij niets meer bieden. Nu weet ik dat wat er ook in mijn leven aan lijden zal komen, het huis in mijn hart, waar Jezus woont, nooit in zal storten. Ik mag loslaten en vertrouwen. Hij woont in mij, dat maakt dankbaar en die dankbaarheid geeft echte vreugde. 

Durf jij te breken? Met de wereld, met jezelf? Het zal ervoor zorgen dat je hersteld kan worden door God, zodat alles van jouw leven, op Zijn plek kan vallen. Het maakt dankbaar, waar de wereld roept om ontevreden te zijn. Het geeft een overvloed van liefde in het diepst van jouw verdriet! Er is een lied dat een melodie geeft aan dit verhaal. Ik ontving dit nummer toen mijn leven uit elkaar leek te vallen, ik deel dit met jou zodat alles op Zijn plek kan vallen.


Ik zag op 17/11/2017 dat het thema voor de bloghop van November: Blog met een lied is. Dus met deze blog wil ik daaraan mee doen. Het thema is bedacht door Heleen van: Groeiblog

Reacties

  1. Prachtig verwoord Petrina. En het lied heb je ook eens aan mij doorgegeven. Het is zeer troostvol. Net als deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw wat een complimenten. Dank je wel Anne! Het is juist zo mooi om door te mogen geven.

      Verwijderen
  2. Dankjewel Petrina precies op tijd omdat nieuwe stappen soms eng zijn. Een hele mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja nieuwe stappen kunnen ook weer zoveel naar boven halen. Kunnen zo spannend zijn. Maar Hij beweegt mee hoor Lineke. Lief je reactie!

      Verwijderen
  3. Mooi blog Petrina, zo is het precies. Zo kunnen en mogen we leven vanuit Jezus Christus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie reactie Nelly. Voor mij is dat inderdaad het echte Leven leven.. Uitziend naar een leven dichtbij Hem. Voor altijd zonder pijn en tranen... Voor nu, hier op aarde, is het nog zo.

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik