Doorgaan naar hoofdcontent

Woorden hebben invloed



Het lijkt soms zo klein, de rol die woorden hebben.
Maar de dingen die we uitspreken, die van onze tong afrollen, hebben invloed.

Woorden kunnen verschil maken voor voor jezelf en anderen.
Gisteren had ik een echte rot dag.
Blij was ik met het plaatje waarop ik zag: Be patient. God isn't finished with you yet.God is nog niet klaar met mij
Lees maar wat ik daarover schreef:
Hij was nog niet klaar met mij, ik mag dus best een baaldag hebben.
Naarmate de dag verder ging gingen mijn nare gedachten zich verplaatsen, eerst zaten ze in mijn hart, daar maakte ze ruimte door naar mijn hoofd te gaan, wat heb ik zitten piekeren.
Niet lang duurde het voordat ik het ook uitsprak:

Dit zal nooit stoppen!

Wat merkte ik?
Die woorden, die ik sprak, ze ontnamen mij mijn hoop.
Dit waren dus geen woorden van waarheid.
Want het was juist de Waarheid die mij hoop had gegeven.
Hij zal het mij nooit afnemen.
Ik heb de hoop dus, maar dan moet ik daarvoor kiezen, ook met mijn woorden.

Terwijl ik mij naar voelde, maakte ik mezelf nog naarder door de woorden die ik sprak.
Wat had ik mezelf kunnen helpen.
Woorden van liefde, van begrip en van hoop.
Die had ik nodig!
Wat is het moeilijk als ik mij naar voel om dan toch mezelf te geven wat ik nodig heb en niet wat het makkelijkste uit mijn mond komt.

Woorden maken verschil.
Soms zijn ze snel gezegd maar hun echo kan nog lang naklinken in je oren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ont-moeten

Heel lang had ik een hele lijst met van alles wat ik moest. Wat was ik er moe door in mijn hoofd. Het gaf een druk en alles voelde als last. Door alles wat ik moest, ging ik rennen. En uiteindelijk rende ik zo mezelf voorbij! Herken je dat? Ik leerde op een harde manier een wijze les. Als je teveel moet dan ga je er onderdoor. En ja natuurlijk zijn er veel dingen die van je gevraagd worden. Zeker in deze maatschappij. Ik leerde er anders naar te kijken: Ik mag, dat werd de nieuwe regel. En bij alles waar moet stond ging ik dat gebruiken. Ik mag voor mijn kindjes zorgen, zoveel mensen kijken met verlangen en verdriet uit naar een kindje, ik ben wel twee keer gezegend. Door die andere manier van kijken voelde het minder zwaar. Zag ik dingen niet meer als last maar mocht ik ze gaan ervaren als een gunst. Als je nu veel moet, ben je dan ook niet een heel gezegend mens? Toen ik ging stoppen met het moeten, kwam er rust in mijn leven. Vooral ook rust in mijn hoofd...

Laat je licht schijnen in het duister

Ik zie in hoe er voor de lieve vrede...om het duister heen wordt gedanst. En ook hoe ik zelf een lange periode nodig heb gehad om echt het licht door mij heen te laten schijnen. Daarover in deze blog meer. Alleen heel even eerst iets anders omdat het zolang geleden is dat ik heb geblogd. Afgelopen periode heb ik vaker het gevoel gekregen, een innerlijk verlangen, om weer lessen en inzichten die ik op doe met jou te delen. Hier op mijn blog. Mijn eigen speciale plekje om mijn hart met jou te delen. Een inkijkje te geven en te verbinden met jou. Mogelijk je ook te inspireren. Vandaag wil ik beginnen met iets wat ik de laatste weken zo op mijn hart heb. Persoonlijke zoektocht Eigenlijk nog helemaal niet zo helder wat ik ermee mag voor mezelf. In de blog wil ik het in ieder geval met jou delen. De worstelwoorden uit mijn hart. Mogelijk ontrafelt het schrijven het weer. Zo heeft deze blog, het delen van woorden met jou, mij vaker geholpen om te ontrafelen wat er lag. Voor mij voelt het heel...

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met ...