Doorgaan naar hoofdcontent

Wat doe jij?

Een oordeel het komt zo makkelijk en snel naar boven.
Vooral over anderen, want zolang we met een ander bezig zijn dan is de focus niet op jezelf.
Afgelopen zondagmiddag werd ik erbij bepaald mede door de dienst, hoe belangrijk het is om een wacht op je lippen te zetten.

We moeten de naakte kleden.


Doen wij dat als Christenen?
Naaktheid staat voor, te kijk staan, voor schaamte, voor geen bedekking hebben het staat voor kwetsbaarheid.
En er zijn mensen die letterlijk naakt of bijna naakt moeten leven.
Maar er zijn ook enorm veel mensen die in onze maatschappij figuurlijk naakt zijn.
Hun leven ligt op straat, alles is naar buiten gekomen.
En dan?

Dan ligt hun lot in handen van de samenleving, in handen van de mensen om hen heen.

Wat zouden wij doen?
Met iemand die vreemd is gegaan?
Met iemand die fraude heeft gepleegd?
Met iemand die gestolen heeft?

Wat doen wij?


Beschermen wij zo iemand?
Kunnen wij ondanks de misstap die iemand gemaakt heeft, liefde blijven geven?
Dat is wel onze opdracht!

Iemand kleden, is iemand beschermen, iemands schaamte bedekken.

Kleed de naakte!

Bescherm de mensen die kwetsbaar zijn!
Bedenk, Jezus doet dit ook bij ons.
Hij is het die ons kleed!
Wat zijn wij naakt voor Hem, Hij geeft ons een nieuwe mantel, een mantel die onze misstappen bedekt.
Hij is extra voorzichtig met de kwetsbare delen van Zijn lichaam.
Elke dag opnieuw, moeten we bekennen dat we misstappen gemaakt hebben.
Wie zijn wij om een ander te veroordelen?

Het is zo snel gebeurd, een oordeel komt zo makkelijk over onze lippen.
Veel makkelijker als liefde, onvoorwaardelijke liefde, die zegt wat je ook gedaan hebt ik blijf van je houden.
Nee niet alles is goed, maar ik bedek je fouten.
Ik bescherm je en zal er voor je blijven als het jou moeilijk gemaakt word.
Nee ik ben er niet alleen als het goed gaat.
Altijd!
Zoals God er ook voor mij is.

Liefde bedekt tal van zonden!


Laten we onvoorwaardelijke liefde geven.
Wat schreeuwt de wereld daarom.
Een wacht op je lippen en zelfbeheersing over dat wat er uit je mond komt, het kan zo bepalend zijn.
Ik geloof dat liefde de wereld kan veranderen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ont-moeten

Heel lang had ik een hele lijst met van alles wat ik moest. Wat was ik er moe door in mijn hoofd. Het gaf een druk en alles voelde als last. Door alles wat ik moest, ging ik rennen. En uiteindelijk rende ik zo mezelf voorbij! Herken je dat? Ik leerde op een harde manier een wijze les. Als je teveel moet dan ga je er onderdoor. En ja natuurlijk zijn er veel dingen die van je gevraagd worden. Zeker in deze maatschappij. Ik leerde er anders naar te kijken: Ik mag, dat werd de nieuwe regel. En bij alles waar moet stond ging ik dat gebruiken. Ik mag voor mijn kindjes zorgen, zoveel mensen kijken met verlangen en verdriet uit naar een kindje, ik ben wel twee keer gezegend. Door die andere manier van kijken voelde het minder zwaar. Zag ik dingen niet meer als last maar mocht ik ze gaan ervaren als een gunst. Als je nu veel moet, ben je dan ook niet een heel gezegend mens? Toen ik ging stoppen met het moeten, kwam er rust in mijn leven. Vooral ook rust in mijn hoofd...

Laat je licht schijnen in het duister

Ik zie in hoe er voor de lieve vrede...om het duister heen wordt gedanst. En ook hoe ik zelf een lange periode nodig heb gehad om echt het licht door mij heen te laten schijnen. Daarover in deze blog meer. Alleen heel even eerst iets anders omdat het zolang geleden is dat ik heb geblogd. Afgelopen periode heb ik vaker het gevoel gekregen, een innerlijk verlangen, om weer lessen en inzichten die ik op doe met jou te delen. Hier op mijn blog. Mijn eigen speciale plekje om mijn hart met jou te delen. Een inkijkje te geven en te verbinden met jou. Mogelijk je ook te inspireren. Vandaag wil ik beginnen met iets wat ik de laatste weken zo op mijn hart heb. Persoonlijke zoektocht Eigenlijk nog helemaal niet zo helder wat ik ermee mag voor mezelf. In de blog wil ik het in ieder geval met jou delen. De worstelwoorden uit mijn hart. Mogelijk ontrafelt het schrijven het weer. Zo heeft deze blog, het delen van woorden met jou, mij vaker geholpen om te ontrafelen wat er lag. Voor mij voelt het heel...

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met ...