Doorgaan naar hoofdcontent

Lijden

Hoe vind jij rust en vertrouwen in tijden vol onrust?
Er gebeurd zo onwijs veel op de wereld, eigenlijk gaat ellende, verdriet en pijn geen huis voorbij.
Elke dag krijgen mensen verschrikkelijke boodschappen te horen...
Ziekte, overlijden, vermissing, mishandeling als je bedenkt hoeveel mensen daar vandaag alleen al mee te maken hebben gehad?
Mensen waarbij vandaag de dag lijkt stil te staan.
Hoe vinden zij kracht om door te gaan?
En wat helpt mensen door dit lijden heen?

De wereld gaat in top snelheid door.
Morgen klopt ellende aan bij iemand anders.
Zomaar kan het morgen bij jou of mij gebeuren.
Hoe gaan wij door die periode van verzoeking of beproeving?
Waarbij dit twee verschillende dingen zijn trouwens:

Verzoeking word je verleid het kwade te doen, maak je een keus en is dat een slechte keus krijg je telkens weer een kans om je ervan af te keren, maar dit zal steeds moeilijker zijn naarmate je vaker de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Beproeving is een toetsing om te kijken of je het volhoud om te kiezen voor het goede, wat er ook gebeurd de juiste keuze blijven  maken.

Herken jij één van deze twee in je leven?

Er zijn verschillende manieren om met ellende om te gaan.
Als je kijkt is het ook wel cultuur gebonden, in de westerse wereld kijken wij er heel anders naar als bijvoorbeeld in Japan, India of China.
Daar zien ze lijden meer als iets wat je meemaakt door je eigen verkeerde keuzes, en je moet er helemaal doorheen om te boeten voor je fouten.
Leidt een goed leven dan kan je de cirkel van reincarnatie uiteindelijk verlaten, verlost  en voor altijd gelukkig en vrij.
Hierdoor kan je dus iemand die in ellende zit bijna niet helpen, wat de verantwoordelijkheid van de ellende ligt bij het slachtoffer.
Hoe je naar ellende kijkt word denk ik ook bepaald door dat waar jij je geluk gevoel uit haalt.
Als het jou gelukkig maakt om veel te berijken in je leven qua: geld, carierre, bezit als huis en auto's dan kan ellende extra ellendig uitpakken,
Ellende word dan een hele vervelende onderbreking bij het vinden van je geluk.
Het leg je stil en belemmerd je in je levensdoelen,
Dat waar jij je geluk uit haalt heeft heel veel invloed op je leven.

Hoe hou je nu je leven betekenisvol terwijl je het moeilijk hebt?
Als je lijd wat houd je dan overeind om de zin in je leven te behouden?
Lijden, je kan er op verschillende manieren naar kijken, en hoe je ernaar kijkt bepaald heel sterk hoe je jou lijden ervaart;

Boedistische kijk op lijden: onvervulde verlangens, de oplossing ligt hierbij in het loslaten van verlangens op elk gebied in je leven, los zijn van al het aardse. Als je nergens aan gebonden bent kan het jouw niet raken.

Noodlottige kijk op lijden: Je omstandigheden worden gestuurd door sterren, of bepaalde machten, goden. Mensen die wijs zijn hierin, leggen zich neer bij hoe het nu eenmaal is. Standhouden in deze ellendige omstandigheden en het dapper dragen werd als moedig en waardig beschouwd.

Moralistische kijk op lijden: Door nalaten van het goede overkomt je nu ellende. Je kunt een goed leven hebben als je rekening houd om het goede te doen en je in de kaders blijft van wetten, fatsoen en waarde. Moeilijke omstandigheden zijn er om je wakker te schudden en je op het juiste spoor te zetten.

Dualistische kijk op het lijden: In het universum strijden licht en donker met elkaar. Er worden telkens mensen geraakt door het kwaad, maar dat is alleen door de strijd van het duister en het licht. Hierdoor blijft het licht "puur" en schoon. Uiteindelijk zal het licht het overwinnen van het duister. De mensen voelen zich slachtoffer en dat geeft hen hoop, omdat ze weten dat het licht zal overwinnen.

Steeds meer word de verantwoordelijkheid van onze ellende steeds meer buiten ons zelf als mensen geschoven.
Zijn we steeds meer slachtoffer, wat op zich niet verkeerd is, maar ook steeds minder goed in staat om ellende het hoofd te bieden.
We gaan naar professionals die ervoor geleerd hebben en leggen de verantwoordelijkheid om ons er uit te krijgen bij hun neer.
Je gaat naar een psycholoog of naar een arts die hiervoor geleerd heeft, nu komt het goed.
Maar echt, het gaat alleen werken, als je de verantwoordelijkheid bij jezelf houd.
Ja dan kan je naar een psycholoog of arts, maar dan om de juiste handvaten te krijgen om je ellende te doorstaan.
Dan doe je het zelf, maar zoek je een hulpbron.
Hoe zie jij ellende?
En hoe doorsta jij ellende?

Er zal alleen maar meer ellende gaan komen, door hoe wij met elkaar omgaan, door hoe snel de wereld gaat en hoe wij meerennen in de tredmolen die deze wereld is geworden.
Waar vind jij rust?
Wat geeft jou vertrouwen of kracht?

Weet jij wat je ziel nodig heeft?

In mijn leven heb ik aardig wat ellende te verwerken gekregen.
Mijn kijk op lijden is stukje bij beetje veranderd.
Steeds meet heb ik mezelf leren kennen door mijn ellende heen.
Dat is bijzonder en echt wat waard.
Maar meer nog mocht ik God leren kennen in mijn ellende.
Juist doordat ik bewust werd hoe en wie ik eigenlijk ben, kwam er ruimte voor Hem.
En alleen met Hem ben ik niet bang voor wat morgen bied.
Niet heel lang geleden zei een psycholoog tegen mij:

Je hebt veel meegemaakt, ik denk dat je niets meer erbij kan dragen, nog eens ellende zal je echt kapot maken.

Ik kon daarop vol vertrouwen reageren.
Want ze had gelijk, ik kon niets meer dragen, maar mijn God wel.
En telkens als ik zwak ben, of mij zwak voel is Hij sterk.
Met Hem hoef ik niet te dragen, wel moet ik volgen (wat soms ook lijden geeft).
Hij zal alles laten meewerken ten goede, Hij heeft mijn haren geteld en zal mij niets laten overkomen zonder dat Hij erbij is.
Met Hem kan ik het aan.
Omdat het goede het kwade overwinnen kan.
En Hij is goed!
God is goed, ook in mijn leven wat zo jong al veel moeilijke dingen mee heeft gemaakt.
Ik durf morgen aan te kijken, kan ellende aan, enkel door Hem die mij kracht geeft.




Wat helpt jou door ellende?
Hoe voel jij je in deze wereld waar zoveel gebeurd?
Ben je bang, of kijk je uit omdat je weet dat er een hoopvolle toekomst voor jou is?
Ik wens je vertrouwen eneen ziel die rust heeft.
Wat morgen ook brengen zal!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Donker in je hoofd

Zo af en toe overvalt mij het weleens. Dan klinkt er aanklacht door mijn hoofd. En eigenlijk is de altijd aanwezige factor: Het gevoel van afnemen van mijn verkregen vrijheid. Heb jij dat weleens? Dan word je herinnerd aan je verleden. Alles wat je deed, wat je dacht, zei, het kan op een nare manier opeens in je gedachten komen. Jij, je verdiend het niet want weet je nog...... Zo kan dat klinken. Of als ze weten wat je toen dacht dan ben je niks meer waard voor hen. Zo eenzaam kan het je maken. Het kan ook continu herhalen dat je schuldig bent (geweest) aan iets. Zo kan het jouw vrijheid afnemen. Daal niet af in de duistere kelder die in je hoofd gelegd kan worden! Blijf telkens in het Licht, bij de waarheid. Al die aanklachten, ze bevatten allemaal leugens, hoe echt het ook kan klinken. Dat komt omdat het altijd je zwakke plek, je eigen angst/schaamte aan zal spreken. Gisteren was het er opeens weer. Afgelopen weken staan in het kader van voorbereidingen voor het