Doorgaan naar hoofdcontent

Gezin om de Bijbel: God redt

De lijdenstijd is begonnen en vanuit diverse hoeken ben ik benaderd met mooie of confronterende dingen om te doen in deze periode. Ook met het gezin, met elkaar, lezen en beseffen welke grote dingen God voor ons heeft gedaan, en altijd zal blijven doen. Een uitzien naar....

Hij zoekt


Vandaag lazen we uit Lukas 19 waar Jezus Jericho inkomt. Zachëus wilde Jezus ook zien, maar hij was te klein. We denken allemaal dat hij te klein was in lichamelijk opzicht, maar was het ook niet te min?! Gaf iemand hem ruimte om te zijn? Nee ze vonden Zachëus slecht. Ze stonden op Jezus te wachten, alle mensen keken naar Hem uit. En dan naast zo'n slecht, min, klein iemand staan? Dat risico kan je niet nemen. Straks komt Jezus niet naar jou. Zachëus vlucht. Hij rent naar een boom en klimt erin. Helemaal alleen, verstopt hij zich. Zo kan hij alles zien maar is hij niemand tot last. Daar komt Jezus en Hij loopt naar de boom. Jezus zocht Zachëus op! Want in Lukas 19 vers 10 staat het zo mooi: Ik, de Mensenzoon, ben gekomen om afgedwaalde mensen te zoeken en te redden! Hij ging niet naar de nette mensen, niet naar de menigte die dacht dat ze zich goed voorbereid hadden. Kijk hen netjes zijn. Ze dachten heel wat van zichzelf. Zie je ze voor je? Groot, machtig, van zichzelf overtuigd. Nee Jezus zocht die ene man. Verstoten door de anderen in de stad. Verloren geraakt, dwalend op zijn pad. Jezus zoekt niet mensen waar die mee kan pronken omdat ze zo goed zijn. Hij zoekt mensen aan de rand van de maatschappij, die uitgekotst worden, die niks meer over hebben. Juist de mensen die Hem zo hard nodig hebben. Mensen die 'zwak' zijn, want Zijn kracht word zichtbaar in zwakte.


Hij redt


Zachëus komt blij de boom uit, dat lazen we met elkaar. Hij is blij dat iemand eens bij hem wilt komen logeren (Bijbel in gewone Taal). Een logeerfeestje met de Heere Jezus. Zou er ooit iemand een feestje gevierd hebben met Zachëus? Nee we kijken niet gelijk naar logeren, laten we klein beginnen. Was er ooit iemand die blij was met Zachëus? Stel jij je eens voor, iedereen in de klas vind jou slecht. Omdat je de meester helpt! Niemand mag jou, iedereen kotst je uit. En dan komt Jezus de klas in. De hele klas staat te springen, kom bij eens. En Jezus loopt naar jou toe, roept jouw naam en zegt: ik wil bij jou logeren! Zou je dan vertellen tegen Jezus wie je bent? Zachëus kwam onderaan de boom, en zomaar uit het niets vertelde hij aan Jezus: Ik ben slecht, ik heb gepikt van mijn eigen volk. Maar alles wat ik afgenomen heb zal ik 4x terug geven. En de helft van wat ik bezit zal ik dele met de armen. Zomaar, ging hij tegen Jezus vertellen dat hij verloren was. Dat hij niks waard was. Een dief van zijn eigen volk! Jezus kijkt naar Zachëus, en weet je: Jezus wist het allemaal allang. Maar Hij is zo blij dat Zachëus het eerlijk verteld. Uit zichzelf. Hij belijdt wie hij is. Nu is het tijd dat Jezus belijdt wie Hij is en voor wie: Er is redding in jouw huis gekomen Zachëus. Vandaag ben jij geredt! Hoe kon Jezus redden? Omdat Hij straks, niet eens zolang na dit verhaal, zal sterven aan het kruis. Hij zal sterven aan het kruis voor al die verkeerde dingen van de hele wereld. Nee niet iedereen zal gered worden. Niet iedereen zal dit geschenk op waarde schatten. Maar het is er voor een ieder die weet hoe verloren hij zelf is. Voor een ieder die weet wie Jezus is en gelooft in Hem. Jezus, Hij wil redden. Zachëus die werd gered, door eerlijk te zijn over wie hij is. Door een nieuw pad te kiezen voor zijn leven. Het smalle pad, met zijn kruis op zijn rug, in de voetsporen van Jezus.

In gesprek


We spraken omstebeurt wie wij waren, welke verkeerde dingen we gedaan hebben. Wat we mogen doen nu we weten wie we zijn. We brachten het allemaal in gebed. We willen deze lijdenstijd bijzondere uitspraken van Jezus volgen, en kijken wat wij daar mee doen tot nu toe. Maar ook wat we er mee zouden kunnen. Hierna gingen we aan de slag. Met een blad waarop een puzzel stond, en een doolhof en een tekening. Deze vond ik op de volgende website: Werkbladen Mijn Bijbelverhalen





Wil je meer inspiratie, of van andere momenten genieten dat we als gezin om de Bijbel zitten? Dat kan via de volgende klikbare link: Als gezin om de Bijbel

Reacties

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik