Doorgaan naar hoofdcontent

Samengesteld gezin

Dat is nu mijn nieuwe gezinsomschrijving. Heel eerlijk? Ik vind het wel een mooie, eervolle maar ook een waardevolle omschrijving. Want hoe bijzonder is ons gezin samengesteld!

Samen gebracht


Allemaal in ons gezin hebben we gebrokenheid al zo ervaren. Hoe groot of klein we waren, we hebben allemaal te maken gekregen met de pijn van gebrokenheid. Een pijn die de één makkelijker weet of kan verwoorden dan de ander. Gebrokenheid waarvan de pijn verzacht werd door het goede contact, of het echte losscheuren en vooral soms veel zonder moeten. Dat heeft ons allemaal geraakt en veel gedaan. Hoe goed we er ook mee om konden gaan. Onze werelden stonden toch te schudden, wat veranderde er ook heel veel! Toch was ook daarin God bij ons allemaal. Op Zijn tijd, maar ook wonderlijke wijze heeft Hij ons gezin bij elkaar weten te brengen. Zo mooi om te zien hoe fijn dat gegaan is en hoe we elkaar beter mochten leren kennen. Niet altijd was dat heel makkelijk. Misschien wel juist doordat we allemaal onze geschiedenis, ons beleven van wat er gebeurd is meenamen. Toch is het mooi om te zien hoe God hierdoor heen werkt. Hoe hij de gebrokenheid gebruikt heeft zodat Hij er zelf doorheen kan schijnen. In het leven van ons allemaal. Precies zoals Hij vind passen bij ons. Bij allemaal net weer anders. Hij die ons samenbracht zal altijd bij ons zijn. Het is aan ons of wij Hem willen horen, zien en anders zoeken!


 :

Samen één gezin


Ons gezin is samengevormd vanuit twee losse gezinnen. Toch vormen we nu een echt gezin. Zien de kindjes nu hoe het ook kan in een relatie, in een gezin. Het is zo waardevol dat ze nu opgroeien met een papa en mama. We mogen ze laten zien dat een huwelijk, ondanks dat ons eerdere huwelijk kapot gegaan is, nog voor ons waarde heeft. Maar het maakt ook dat mijn man en ik ons nog meer afhankelijk weten van God. Hij heeft ons bij elkaar gebracht. We vormen nu één gezin, maar we mogen veilig schuilen onder Zijn vleugels. Hij die onvoorwaardelijk van ons allemaal houdt, helpt ons om liefde aan een ieder te geven. Op een manier die bij hen past. Want dat is wel in ons gezin, zoveel verschillende mensen, vraagt om goed te kijken naar hen allemaal persoonlijk. Zo zijn we begonnen om in het weekend met elk kind apart tijd te nemen. Een investering, maar zo mooi! Maar daarnaast niet alleen apart tijd, maar ook met hen allemaal. In het gezinsmoment dat we nu met z'n zevenen doen, maar ook door spelletjes, een Blijdorp abonnement en (zonder telefoon afleiding) bewust met elkaar en voor elkaar te genieten. De onderlinge liefde maakt ons tot één gezin. We doen het samen, met elkaar, hoe heerlijk is het voor ons allemaal te weten: Wij horen er allemaal bij! Als je naar doet, als je verdrietig bent, wanneer je blij bent of gelukkig. Je hoort bij ons gezin en je mag er zijn.

Samengesteld


Wij allemaal hebben barsten lopen in ons hart. Maar God wil in ons wonen, wij mogen bij elkaar wonen. De barsten maken ons leven niet waardeloos. God heeft ons samengesteld, bij elkaar gebracht, zodat we elkaar tot zegen kunnen zijn. Hij zelf wil onze wonden verzorgen, op Zijn manier en op Zijn tijd herstellen. Als we met onze menselijke ogen kijken dan lijkt het allemaal zo ingewikkeld en moeilijk, begrijpen we dingen vaak niet. Maar God, die dit nooit gewild heeft (daar ben ik wel duidelijk in), wil dit wel gebruiken om er iets goeds van te maken. Wanneer wij ons tot Hem keren en voor Hem kiezen, zal Hij alle verdriet omkeren tot een lied. En ik mag echt eerlijk delen, dit mooie samengestelde gezin, mijn mooie nieuwe leven, het maakt dat ik met mijn hele hart een loflied zingt tot Hem! Dan denk ik aan een lied die dit voor mij verwoord, door de diepte van het leven heen wat er ook gebeurd, als wij met God gaan, dan zal Hij met ons zijn...

Reacties

  1. Mooi! God zal zeker bij jullie zijn.
    Ik moet denken aan het boekje 'Samengesteld' van Hans Groeneboer, wat ik ooit moest lezen voor de cursus bij Koinonia. Is wel een goed boek om te lezen denk ik, staan goeie tips in. Toen ik het uit had vond ik eigenlijk dat iedereen, of hij of zijn nu voor de 1e of 2e keer trouwt dit zou moeten lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie tip Heleen, dank je wel. Ik ken meerdere die een cursus of opleiding bij Koinonia volgen of hebben gevolgd. Waardevol zoals ik begreep. Dit boek ga ik op mijn leeslijst zetten. Fijn dat je dit wilt delen!

      Verwijderen
  2. Kwetsbare, mooie blog. God is er bij. Hij zal er altijd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een liefdevolle Vader hebben wij. Je mag opnieuw beginnen. Veel bewuster van Zijn zegen deze keer. Die wens ik jullie toe in jullie mooie gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tranen in mijn ogen, dank je wel voor dit lieve berichtje Anne!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met