Doorgaan naar hoofdcontent

De kracht van Gods Woord


Gods Woord kan mij zo verwonderen.

De veranderende kracht die het bezit, door de werking van Gods Geest. Een boek, dat al zoveel jaren geleden geschreven is, dat ondanks de leeftijd, nog steeds die kracht bezit. Ik heb de Bijbel al heel wat keren helemaal van voor naar achter gelezen (of gehoord). En toch is het nog steeds zo vaak alsof ik het voor het eerst lees. Dan mag ik weer nieuwe lagen ontdekken.


Mijn eerste transformatie


Door de werking van de Heilige Geest, kan ik Zijn Woord lezen op een manier dat het mij transformeert. Zo heeft het mij mogen laten zien wie ik werkelijk ben, in Christus. Dat heeft een hele grote verandering bij mij teweeg gebracht. Ik voelde mij namelijk waardeloos, niet gezien, en de gedachte die ik had over mezelf was: Ik ben niets, ik kan niets en zal nooit iets worden. Ik kan echt zeggen dat Gods Woord, toen ik het mijn hart binnen kon komen, mij leven heeft gegeven. Want niet alleen mijn ziel was dood, mijn leven voelde doods. Koud, donker en hopeloos. En opeens....kwam er  licht, leven en hoop. Gods Woord maakte mij een hoop draagster!

De werking van Zijn Woord


In het begin was Gods Woord als een spiegel, Hij liet mij erdoor zien wie ik was, en wie ik kon worden met God. Het liet mij zien hoe almachtig God is, hoe Hij mij vergeeft, hoe trouw Hij is maar ook dat Hij rechtvaardig is en heilig. En de les die voor mij het diepste was? Dat was wel dat Hij onvoorwaardelijk liefheeft. Ik hoefde niet eerst iets te presteren. Al ver voordat ik geboren was, heeft Hij alles al gedaan, waardoor ik gered kan worden. Hij heeft mij gemaakt, Hij heeft mij lief en keek iedere dag naar mij uit. Dat was ook een waardevolle les:

Wat ik ook had gedaan, nog zal gaan doen of juist niet had gedaan of zal doen... Niets kan Gods liefde voor mij veranderen!

Ik leerde wat liefde is, niet alleen met kennis in mijn verstand. Maar door de Heilige Geest en Zijn Woord kon ik het ervaren in mijn hart. Op mijn moeilijkste moment(en) in mijn leven. Wanneer ik eenzaam was, zelfs toen ik mij diep verlaten en weg gegooid voelde... Was daar Zijn liefde. Die nacht dat ik voor het eerst, nadat mijn ex man mij verliet, alleen naar bed ging. Moest ik zo erg huilen en was ik zo bang en eenzaam. Ik kon niet bidden, er waren geen woorden meer in mij... Maar ik zuchtte het uit. Op de puinhoop van mijn leven. Midden in die chaos, kwam Hij met Zijn liefde.

Zijn Woorden gaven mij vrede


De Woorden die Hij sprak. In het begin heeft Hij bijvoorbeeld heel lang tegen mij gesproken met de volgende zin:

Je doet het zo goed lieve dochter...

Ik was dat niet gewend, zo'n compliment. Lang kon ik het niet aannemen als de waarheid. Ik bekritiseerde mezelf voortdurend. Had een laag zelfbeeld en een minderwaardigheidscomplex. En toen God dit sprak, was ik gescheiden en was alles van mijn leven als een kaartenhuis ingestort. En ik deed het goed? Ik dacht alleen maar: Kijk dan God...naar wat er allemaal fout gaat! En God bleef het geduldig herhalen. Tot Hij mij in Zijn Woord erbij bepaalde voor wie Hij kwam:

Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was. (Lukas 19:10)

Hij kwam voor mensen zoals ik. Ik was verloren.. Maar God zocht mij, telkens weer, en met zoveel geduld! In al mijn onrust, in al mijn angsten, gaf Hij mij rust en vrede. Vrede voor het eeuwige leven, het leven na de dood. Want ik mocht weten dat de tekst in Romeinen waarheid is voor mij:

Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! (Romeinen 8: 15)

Hij heeft mij bevrijd


Ik ben bevrijd, door God en Zijn Geest. Bevrijd uit alle banden, bevrijd uit de zonden, bevrijd uit de strijd om leven en dood die er was om mij. Voor altijd Zijn kind, Zijn geliefde dochter, waar Hij trots op is! Ja Hij vond dat ik het goed deed. Ik zag dat zelf niet. Maar wat ik deed was het volgende: Ik was tot zo'n diep inzicht gekomen dat ik niet zelf leven kan. Dat ik niet zonder God kan. Waardoor ik mijn leven had gelegd in Gods hand!

Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond. (Matthéüs 7:24-25)


Wanneer je Zijn woorden hoort en het niet alleen je kennis laat verrijken, maar er ook vanuit gaat leven, dan zal je de stormen van het leven kunnen doorstaan. Want dan is je leven gebouwd op de Hoeksteen.

Gods Woord verwonder mij telkens weer. Als ik merk hoe ik erdoor weer leven kan, weer groeien kan, hoop kan dragen en ook uit kan delen en als ik merk hoe vol het mijn hart kan maken. Heb jij weleens mogen ervaren wat de kracht van Gods Woord is? Wil je delen wat het met jou heeft gedaan? Ik kijk uit naar je reactie, want wat is het mooi om te mogen getuigen van Zijn werk. Ik bid voor mijn lezers/lezeressen, dat jullie ook mogen weten dat jullie bevrijdt zijn en mogen zingen: Abba, Vader!

Reacties

  1. Wat een mooi getuigenis Petrina. Vooral je persoonlijke voorbeelden spreken mij aan. Ik heb in mijn leven mogen merken dat ik doordat ik God beter leer kennen ik ook mezelf beter leer kennen. Maar belangrijker nog is dat ik mezelf dan ook mag aanvaarden omdat Hij mij door Jezus aanziet. En deze dingen zou ik niet hebben geleerd zonder zijn Woord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hoe het dus opging met elkaar, jezelf leren kennen en God leren kennen. Dat herken ik ja. Maar niet met veroordeling, maar wel met inzicht dat ik God nodig heb... Ja Jezus staat voor ons in, door Zijn offer en Zijn bloed dat ons schoon wast.

      Mooi dat je dit deelt, dank je Anne!

      Verwijderen
  2. Wat een mooi en herkenbaar proces, Gods stem en Waarheid leren verstaan over en in jou leven.
    Ja dat ken ik, zit er nog steeds midden in, wat een kracht hebben Zijn woorden !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hoe je het herkent. Misschien kunnen we hopen dat we er tot onze laatste adem in mogen zitten. (dat verlang ik tenminste...)

      Verwijderen
  3. Heel mooi! Gods waarheid maakt vrij!
    Bedankt voor dit getuigenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor deze mooie getuigenis. Wat een kracht is, als Gods Geest het je inademt. Dat het echt zo is: voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Aritha, dat is zo iets bijzonders en krachtigs. God heeft het over mij.... Dat heeft heel veel teweeg gebracht bij mij. Zo dankbaar voor.

      Verwijderen
  5. Heel mooi getuigenis Petrina, dankjewel! ben blij dat je dit allemaal hebt mogen leren en dat je VRIJ bent! Wow, dat is zo heerlijk hè! je vraagt naar getuigenissen. Nou... dan kan ik wel een boek gaan schrijven. Niet om te pochen, maar ik zie bijna dagelijks hoeveel kracht het Woord doet. Bij allerlei mensen om me heen en ook bij mezelf. Het komt vanzelf geregeld voorbij in mijn eigen blogs ;) , niet alles ook weer vanwege de privacy van mensen die mogelijk meelezen. Ik wens jou veel zegen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie