Doorgaan naar hoofdcontent

Uit ballingschap bevrijd

Toen Israël in ballingschap was weg gevoerd, voelde ze zich klein en niet gezien. 
Ver weg van hun beloofde land, moesten ze zich staande houden. 
Je niet gezien voelen dat doet zoveel met een mens.
Ik heb dit heel sterk ervaren, en heb hier heel veel 'last'van gehad. 
Het geeft het gevoel dat je geen bestaansrecht hebt, dat je er beter niet had kunnen zijn.
Wat beteken ik voor anderen?

En dat is een gevoel wat eigenlijk niet te dragen is door een mens.
Om hiermee te overleven ga je op zoek naar overlevingsstrategieën want 'dood' zijn terwijl je leeft kunnen we niet aan.
Dan ga je een manier vinden om daarmee om te gaan en dan kun je denken aan:


*rebellie
*verdringen en wegstoppen
*op zoek naar de schuld in jezelf

Ik combineerde de laatste twee, stopte pijn zo ver mogelijk weg en daarnaast ging ik op zoek naar de schuld in mezelf, want als ik die vond had ik het idee iets te kunnen doen, iets te kunnen veranderen.
Maar alle schuld die ik vond en alles wat ik probeerde te doen om dit te veranderen, het hielp mij niet.

Al deze dingen brengen je uiteindelijk in gevangenschap. 
Net zoals Israël daadwerkelijk in ballingschap verkeerde. 
Maar net zoals Israël kunnen ook wij bevrijd worden hieruit. Daarnaast kunnen we net als Israël ook wij, in onze ballingschap Zijn stem horen, en horen hoe Hij ons ziet. 
We kunnen herstellen, en ons zelf weer opbouwen, zoals Israël zijn land mocht gaan herstellen en opbouwen.


Gevangenschap


Zoveel mensen ervaren pijn in hun leven, voelen die innerlijke pijn, en weten zich geen raad hoe hiervan te herstellen. 

Lichamelijke wonden daar hebben we veel over geleerd, zijn cursussen genoeg voor wat te doen bij welke wond, en daar geven we veel zorg aan. 
We zijn in staat om vele wonden te genezen. 
Maar wat doen we met die innerlijke wond die ons in gevangenschap zet?

Want dat doet het, zodra je rebels reageert, zodra je pijn wegduwt en zodra je jezelf ten onrechte de schuld geeft zet je jezelf vast. Weleens gemerkt hoe moeilijk het is om hiervan los te komen? 

Dat komt omdat je geboeid bent, je zit vast in een patroon. 
En hoe hard je ook vecht dit is (bijna) niet vanuit jezelf te overwinnen. Het put je uit, het maakt moedeloos en machteloos. 
Maar hou moed want er is overwinning te behalen.


Jezus taak op aarde


Lees maar eens waar Jezus voor naar deze wereld kwam:


Lukas 4:17 en 19 (Naardense Bijbel)


De Geest des Heren is over mij, omdat Hij mij gezalfd heeft om goeds aan te kondigen aan armen, Hij heeft mij uitgezonden om te prediken aan gevangenen vrijlating en aan blinden een nieuw gezicht,-om verdrukten uit te zenden in vrijlating, om te prediken een welkom jaar des Heren!



Hij kwam voor de armen, dat is duidelijk zichtbaar geworden in het leven van Jezus. 

Maar nergens in de Bijbel lees ik dat Jezus naar de gevangenis ging om daar criminelen vrij te laten. 
Als je in de Bijbel leest, dan lees je wel heel veel over:

*woestenij

*kerkers
*putten

Dat zijn plaatsen waar je niet meer groeit, je zit vast in de kerker/put/woestenij van pijn, het is daar modderig en doods dat is ook een gevangenis. 

Er is geen vrij leven en zelf kan jij hier niet uit komen. 
Maar Jezus wil wel heel graag dat je hier uit komt, daarom heeft Hij zelf gezorgd voor de vrijlating.
De pijn is je kerker, zolang je die vrijlating (de innerlijke genezing) van Jezus niet hebt ervaren zal je blijven reageren vanuit pijn.

Weg naar genezing


Uit een put is maar 1 weg, er is geen nooduitgang, geen zijweg.
Je moet omhoog, terug door dat gat waar je door was gevallen, je pijn gaan voelen.
Maar weet je hoeft het niet alleen!

Vaak merk je ook dat je een muur om je pijn hebt gezet, om jezelf te beschermen, maar weet Jezus staat aan de andere kant, Hij kijkt naar je door het venster en Hij zegt:

Lief kind, je dacht dat je die pijn alleen meemaakte, dat niemand je zag, die vreselijke pijn en dat enorme verdriet, ik was erbij!
Ik zag je worsteling, de diepe angst.
Je dacht dat je alleen was maar lieverd ik was bij je.
Ik kijk door het raam van je muur en ik ben zo met jou begaan, laat mij maar binnen komen in deze pijn.
Ik heb het al gezien, ik weet al wat je voelt maar alsjeblieft laat mij er bij.
Deze pijn geef het maar aan mij.
Ik kom naar je toe en laat mij deze wond verzorgen.
Je dacht dat je er niet toe deed, dat je niet mee telde, dat je er beter niet kon zijn, maar je bent zo waardevol voor mij!
Jij bent zo kostbaar en je verdiend vrijheid, daarom kom ik je vrijlating geven.

En lieverd, die muur om je hart, die heeft nooit echt gewerkt. 

Je bent daarachter niet veiliger als ervoor. 
Laat Mij de muur om jou heen zijn en vertrouw Mij maar.
Met Mij zal jou niets overkomen wat we samen niet aan kunnen, jij en Ik.
Die muur die maakt jou anders dan ik je gemaakt hebt, het heeft je hart verhard, het zorgt dat je onbereikbaar bent en Ik wil zo graag jou kunnen bereiken, Ik wil zo graag jou hart aanraken en je bewogen maken.



De Geneesheer



Innerlijke genezing, is alleen mogelijk samen met Jezus.
Er is vrijheid voor iedereen!

We zijn gemaakt om te stralen in onze nieuwe mantel, om ons vrij te bewegen in die nieuwe mantel en om zonder angst Hem te kunnen volgen waar Hij ons zend, vrij van angst, vrij van innerlijke pijn die onze ziel gevangen kan hebben.



Ook in ballingschap Zijn stem verstaan


God sprak ook tegen Israël in ballingschap, tegen Zijn uitverkoren volk, Hij heeft een verbond met hen, en wil hen laten weten dat Hij hen ziet, dat Hij hen niet vergeet en dat ze kostbaar zijn. 

Omdat Hij weet hoe belangrijk dat is!
Jesaja 43 (Herziene Staten Vertaling)


Israël kostbaar in het oog van God

Maar nu, zo zegt de HEERE,  
uw Schepper, Jakob, uw Formeerder, Israël:
Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost,
  
Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.
Wanneer u zult gaan  door het water, Ik zal bij u zijn,
door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.
Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden,
geen vlam zal u aansteken.

Want Ik ben de HEERE, uw God.  
de Heilige van Israël, uw Heiland.
Ik heb Egypte als losgeld voor u gegeven,
Cusj en Seba in uw plaats.

Sinds u kostbaar bent in Mijn ogen,
bent u verheerlijkt en heb Ík u liefgehad.
Daarom heb Ik mensen gegeven in uw plaats
en volken in plaats van uw ziel.

Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.
Vanwaar de zon opkomt, zal Ik uw nageslacht halen
en vanwaar zij ondergaat zal Ik u bijeenbrengen.

Ik zal zeggen tegen het noorden: Geef!
En tegen het zuiden: Weerhoud niet!
Breng Mijn zonen van ver,
en Mijn dochters van het einde der aarde.

Ieder die genoemd is naar Mijn Naam,
die heb Ik tot Mijn eer geschapen, die heb Ik geformeerd, ja, die heb Ik gemaakt

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met