Doorgaan naar hoofdcontent

Verslaafd aan goedkeuring?

Van het weekend werd ik herinnerd aan een boek, verslaafd aan goedkeuring van Joyce Meyer.
Grappig eigenlijk want dat ging op verschillende manieren.
Mijn vriendin gaf aan dat ze het boek van mij nog had, maar weinig aan toe kwam, zoveel andere dingen vragen tijd.
Dat is wel herkenbaar voor mij!
Maar daarnaast zat ik in mijn studieboek te leren en daar ging het ook over de uitputtende jacht naar goedkeuring, zolang we dat zoeken buiten ons zelf.
Op verschillende manieren werd ik ermee geconfronteerd, ook wel doordat ik vaak mensen spreek die mijn goedkeuring zoeken, of die aangeven de goedkeuring van anderen nodig te hebben.
Zonder dat worden ze onzeker.

Onzeker


Dat herken ik wel!
En ook het zoeken bij anderen naar bevestiging dat wat ik over mezelf denk niet klopt.
Dat anderen in mijn geloven, dat anderen mij vertrouwen, dat anderen mij waarderen.
Maar wat was nou zo vreemd?
Hoeveel een ander dat ook deed, ik ging het daar niet door doen.
Mijn onzekerheid nam daardoor helemaal niet af!
Daarna ging ik het anders doen, als ik nou goede cijfers haal, als ik nou andere help dan krijg ik vast de goedkeuring die ik nodig heb om mij zeker te voelen.
Soms niet eens bewust dat er onzekerheid aan de grondslag lag.
Het vloeide eigenlijk door alles heen.
Hoe kwam dat?
Er zat onzekerheid in mijn hart.
Mijn hart is de motor van mijn lichaam, het geeft mijn hoofd bepaalde gedachten, het geeft mijn mond de woorden in en het beïnvloed de dingen die ik doe!
Mijn hart pompt geen opbouwende, zuurstof volle voeding door mijn lichaam, maar angstige, onzekere en uitputtende voeding.
Wat kostte het veel kracht om daar tegen in te gaan en toch dingen te doen!
Bijzonder is dat ik pas na de scheiding ging leren hoe het anders kon.
Dat ik toen pas in zag hoe ik mijn onzekerheid kwijt kan raken!

Eigenwaarde


De strijd om eigenwaarde kan je niet winnen door jezelf te bewijzen.
Op het moment dat je daar aan begint, dan heb je het al verloren.
Juist het begin is: Jezelf bevrijden van de bewijslast, jezelf bevrijden van het gevoel dat we niet voldoen!
Eigenwaarde is eigenlijk het totaalplaatje van hoe jij jezelf ziet.
Mensen om je heen kunnen nog zoveel vinden aan positieve dingen, maar als jij naar jezelf kijkt en je ziet niet dat jij bijzonder bent, dat jij lief bent, dat jij waardevol bent....
Dan heeft het weinig nut.
Je zal juist merken dat als je eenmaal bezig bent met bevestiging van anderen vragen, dat je er nooit voldoende aan hebt.
Je verlangen naar bevestiging groeit vaak alleen maar!
Eigenwaarde, zoals het woord al aangeeft, gaat over jezelf.
Je kan dit veranderen van binnenuit.
Dan te bedenken dat we al zoveel oordelen te verwerken krijgen, en dat het oordeel dat je over jezelf hebt het belangrijkste is.
De wortels van jou eigenwaarde liggen in jezelf, niet bij jou omgeving.
Welke voeding krijgen jou wortels?

Kracht


Hoe ging ik van onzeker naar krachtig?
Allereerst dan door bovenstaand inzicht.
Maar ook door de waarheid aan mezelf te vertellen.
Elke dag vertelde ik mezelf, en sprak ik ook hardop uit: 

Ik ben geliefd Johannes 15:9 Zoals de Vader van Mij houdt, zo houd Ik van jullie. Zorg dat je in mijn liefde blijft.

Ik ben mooi gemaakt: Psalm 139:14 Ik prijs U omdat U mij zo prachtig hebt gemaakt.

Ik ben kostbaar: Zacharia 2:8b Want wie u aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.

De dingen die God van mij vind en over mij zegt, die hielpen mij uiteindelijk.
Mijn onzekerheid was zo sterk dat ik niet in de spiegel kon kijken.
Altijd zag ik wel lelijke dingen, ik zag een naar en vreselijk mens.
Voelde mij tot last bij mensen en schaamde mij zo voor mezelf.
Al binnen een week had het uitspreken van deze teksten een resultaat die zelfs twee van mijn vriendinnen verraste.
Ik stond voor de spiegel en zei:

Ja eigenlijk ben ik best een leuke vrouw!

In het begin was dit wankel.
Als ik weer een tijdje de waarheid niet had gezegd dan ging ik weer met mijn oude blik  naar mezelf kijken.
Het duurde echt een tijd voordat het oude patroon helemaal veranderd was.
De bron zat in mijn hart, dit moest een nieuwe rivier gaan worden en vanuit mijn hart, mijn leven gaan vullen.
Het moest daar groeien en mijn denken, mijn spreken en mijn handelen gaan beïnvloeden. 
Nu kan ik zeggen dat de basis goed is.
Uiteraard zijn er heus nog wel momenten dat dit de kop op steek, maar ik laat het niet meer zover komen dat het mij als mens beïnvloed.

Weet je wat zo mooi is?
Deze waarheid, het is er ook voor jou!
Herken je deze gevoelens?
Of heb jij je ook onzekerheid overwonnen?
Reageer gerust, dit kan eventueel ook via de mail: schrijfgelukjes@gmail.com
Wil je meer Woorden van Waarheid lezen, waarmee je ook andere gevoelens kan overwinnen?
Dat kan, ik heb een speciale pagina gemaakt met Woorden van overwinning!
Je kan er komen door de volgende klikbare link: Waarheid Leven en Woord




Studio Vrolijk - Ontwerpstudio van Margreet Kattouw, Harderwijk:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met