Doorgaan naar hoofdcontent

SchrijfBijbel woordvrouw challenge update

Afgelopen 2 weken heb ik weer veel mogen journalen in de Bijbel.
Zoals ik in mijn blog Sterke vrouw al schreef ben ik begonnen aan een uitdaging. Elke dag lezen over een (bijzondere) vrouw uit de Bijbel.

Wat zijn het bijzondere verhalen, er is mij iets bijzonders opgevallen. Vrouwen wat zijn wij belangrijk. Kijk uit, waak, want we zijn tot veel in staat. Gebruiken wij onze talenten voor het goede? Dan word je daar als vrouw voor gezegend, maar met jou ook je gezin, het bedrijf waar je werkt, de gemeente die je dient. Maar wat een gevaar als we onze krachten en talenten op een verkeerde manier inzetten. Dan worden we een gevaar voor ons zelf, ons gezin en onze omgeving. Op welke vrouw uit de Bijbel lijk jij?

Na de sterke vrouw gingen we kijken naar de vrouw van David.
Hij was de man naar Gods hart. Maar Michal had een oordeel over hoe haar man God aanbad. Hoe makkelijk kunnen wij mensen veroordelen? Maar deze vraag blijft dan eigenlijk over: Veroordeelde Michal David? Of God? Wat ik leerde in dit stuk is dat er zoveel stuk gaat door een oordeel. Zoveel relaties breken en scheuren doordat we ergens een mening over denken te hebben.  Ik mag mijn oordeel loslaten. Want ik weet, er is er maar één die eerlijk oordelen kan. Niet ik! Maar God..




Daarna was Sarah aan de beurt. Wat een wonderlijk en krachtig verhaal. Zolang moest ze wachten op de beloofde zoon. Het zet mij aan het denken. Geloof ik in de beloofde Zoon? Het kan soms zolang duren. Maar we mogen weten: Hij komt! Toen Sarah haar zoon in haar armen hield zei ze: God maakt dat ik weer kan lachen. Ik denk dat dit iets is wat heel veel mensen kunnen begrijpen. Zolang een hart dat uitzag en verlangde, maar toch telkens met lege handen staan. Eindelijk werd ze moeder!






Ik ging lezen over Esther, wat een dapper meisje! Ze redde haar volk met het gevaar voor eigen leven. Zo sprak ze de woorden: Kom ik om dan kom ik om. Ook leerde ik met het nu lezen iets nieuws. Zij liet ons al zien dat schoonheid van binnen zat. Ze nam niets van zichzelf mee maar volgde de adviezen en de raad op die de slaaf van de koning gaf, En Ahasveros  voelde voor haar meer liefde dan voor alle andere vrouwen. Zo verwierf Esther bewondering en genegenheid. Door haar kruis te dragen, maar later ook door moedige stappen te zetten. Want misschien ben je wel koningin geworden met het oog op deze tijd. Waarom zijn wij op de plek gekomen waar we gekomen zijn? Hoe kunnen wij daar Gods koninkrijk redden?





Eva mocht ik opnieuw lezen. Haar had ik al uitgewerkt, maar het opnieuw lezen van haar verhaal blijft toch weer mooi! Wanneer we luisteren naar de listige woorden van de slang komt er steeds meer een kloof. Want hij liegt nooit 100%. Altijd gebruikt hij precies zoveel waarheid dat wij hem zullen geloven. Eva, de moeder van alle levende, ze begon te twijfelen. Maar voordat we haar alleen aanwijzen is het goed om na te denken. Waarover twijfel ik? Durf ik Hem te vertrouwen?










Abigaïl een vrouw die al heel wat had meegemaakt.
Ze ging de dingen die haar man verkeerd had gedaan naar David, goed maken. Ze laadde haar wagen vol en ging naar hem toe en boog. Voor haar man's daden nam zij de schuld opzich. Een nederige, wijze en sterke vrouw! Zo voorkwam zij een gevecht. Want David had na het nee van Nabal bevolen te zwaard naar Nabal toe te gaan. Voordat het zo kwam vond David deze vrouw aan zijn voeten. Met een wagen vol voedsel voor zijn mannen. Toen ze tegen haar man Nabal vertelde dat ze naar David was toe gegaan. Wat ze gezegd had en dat ze voedsel gegeven had, stond het hart van Nabal stil. David die hoorde dat Nabal was gestorven vroeg Abigaïl ten huwelijk. Kan ik voor iemand waar ik zo van hou, door het stof? De schuld op mij nemen en het recht zetten voordat alles uit de hand loopt. Dat was het talent van Abigaïl!

Wat een bijzonder leven had Mirjam. Ze redde (waarschijnlijk) haar broer en zorgde dat haar moeder Mozes mocht blijven voeden tot hij van de borst was. Later zag ze haar broer weer terug. Als leider van hun volk. Ze gingen op reis en er gebeurde veel. Door mopperen op Mozes, twijfelen aan zijn woord en misschien ook een gevoel van tekort gedaan worden, kreeg ze een ernstige straf van God. 7 Dagen had ze last van een huidziekte. Hiervoor moest ze buiten het kamp. Daar vind ze weer verbinding met God. Hoe wonderlijk! Want eigenlijk was ze toch een beetje die verbinding kwijt geraakt. Was ze steeds meer bezig met zichzelf, haar positie en of haar wel recht gedaan werd. Maar hier buiten het kamp, vind ze Hem weer terug. Daarna gaan ze verder op reis. En nadat ze door de rode zee getrokken zijn, staat er dat Mirjam profetes van het volk, het volk leidde in zang en aanbidding. Zo mocht ze anderen in aanwezigheid van God brengen. Ze pakte haar tamboerijn en zong wat er in haar hart op kwam. Zo maakte ze God groot en gaf ze Hem alle eer!


Weer een vrouw waarbij het verdriet om kinderloosheid sterk opspeelt. Kwetsbaar en eerlijk zien we Hanna die moeite heeft dat ze geen moeder is. Ze word geplaagt en dwars gezeten. Ze doet niets terug maar vlucht naar buiten de tempel. Daar valt ze op haar knieën en brengt ze al haar verdriet bij God. Eli denkt dat ze dronken is. Maar als hij hoort dat ze gebeden heeft, geeft hij haar een bijzondere boodschap. God zal schenken wat u gevraagt heeft. Kniel maar aan Gods voeten neer. Het is de beste plaats voor je verdriet, pijn, eenzaamheid of angst. Want aan Uw voeten Heer is de hoogste plek!








Nu kwamen we bij een vrouw die zo dapper is geweest! Ze heet Pua, maar eigenlijk wil ik ook denken aan de vrouw die hetzelfde deed naast haar. Samen stonden ze bij Farao toen hij hun het bevel gaf: Gooi alle jongentjes van de Israëlieten in de Nijl. Pua en Sifra deden dit niet. Zij hadden ontzag voor God. Hem volgen en niet tegen zijn wil ingaan stond voor deze vrouwen op 1! Zo kozen zij voor het leven, met angst voor eigen leven. Mooi om dit uit te werken. Als ik nu terug kijk zie ik dat ik verschillende dingen heb geprobeerd in deze uitdaging rondom vrouwen uit de Bijbel. Ook nu heb ik het anders aangepakt. De babytjes had ik getekend en daarna uitgeknipt. Zo heb ik ze in de Bijbel erbij geplakt. We mogen kiezen voor het leven en niet voor de dood. Wie volgen wij?






Batsheba was hierna aan de beurt. Op een voor mij confronterende manier was zij door David zwanger geworden. God liet weten dat wat David, maar uiteraard ook Batsheba, gedaan hadden verkeerd was in Zijn ogen. Zo verloor ze haar eerste kindje. Een zoon, waar David voor heeft gevast en gebeden. Toch zien we later dat Batsheba in de geslachtslijn van Jezus staat. Als vrouw van Uria, dat wel. Maar het is alsof God liet zien, ik ben een genadig God. Ik kan vergeven en Batsheba je bent nog steeds van waarde. Mede door jou is Jezus op de wereld gekomen. Ze krijgt een zoon die nauw met God samenleeft. Salomo, lieveling. David beloofd hem de troon. Maar als David oud is komt zijn zoon adonia om de hoek. Dat is het moment dat Batsheba het op gaat nemen voor haar zoon. Alsof ze zegt luister eens David. Belofte maakt schuld!


Gisteren ging het niet over 1 vrouw, maar over 10. De 5 wijze en de 5 dwaze maagden en hun olielampjes. Elaion staat voor olie. Olie word in de Bijbel wel vaker gebruikt. Het staat voor de Heilige Geest. Veel word er gedacht aan is er genoeg olie, red God mij wel echt. Zal Hij straks zeggen, Ik ken u niet, ga weg van Mij?! Blijf uitzien naar Zijn komst en blijf leven in nauw verbondenheid met de Vader. Maar ook, laat je niet afleiden door alles van de wereld wat zo trekt. Durf Zijn licht te blijven verspreiden!









Vandaag ging het over Delila.
Ze verraadde Simson, Hij liep in de val door zijn liefde voor Delila. Ook dit verhaal raakte mij heel erg. Wat doet verraad pijn, zeker door je partner. Simson verloor zijn kracht maar ook de verbinding met de Heere zoals ik las. En Delila zat met 1100 sikkel. Omgekocht om haar partner uit te leveren. Was ze nieuwsgierig naar het geheim van onze God, naar het geheim van Simson? Verraad breekt je hart. Maar bij Simson brak het nog veel meer..... Het verbrak zijn Goddelijke kracht. Nog 1 keer vond hij genade in de ogen van de Heere, hij duwde de pilaren van de tempel om waar de Filistijnen aan het feest vieren waren. Delila ja bij haar denk ik aan een gebroken hart. Maar als ik aan Simson denk dan weet ik, er is er een God die een gebroken hart kan genezen. Daar ben ik zo dankbaar voor!





Meer over deze challenge kan je vinden op: lucilight en Sara Lindenhols
Er is ook een facebook waar je nog veel meer mooie uitwerkingen kan vinden: Bijbel journaling groep







Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levensles van Jozef

I edereen kent het, tegenslag. Er is niet voor niets de spreuk:  elk huis heeft z'n eigen kruis.  In dit aardse leven lopen we allemaal tegen dingen aan die pijn doen, die je verdrietig of bang maken. En dan moet ik denken aan Jozef, geliefd met een bijzondere liefde door zijn vader Jakob, zijn broers bemerkte dat en voelde het onrecht en gingen vanuit dat gevoel met hem om. Jozef's eerste ervaring met tegenslag Ze kregen de kans in hun schoot geworpen toen ze de 'dromenkoning' Jozef aan zagen lopen, 17 jaar was hij, ze beraamde onder elkaar een plan om hem om het leven te brengen, kom laten we hem doden en hem in deze put werpen. Dan zullen we eens zien wat er van zijn dromen terecht zal komen. De broer van Jozef, Ruben, probeerde zijn broertje te redden, er mocht geen bloed vloeien maar gooi hem gewoon levend in de put. Hij wilde zo Jozef redden en weer terug naar zijn vader brengen. Daar lag Jozef in de put. Een lege put en zijn broers gingen lekker zitten eten.