Doorgaan naar hoofdcontent

De kracht van Zijn stem

Juist die momenten wanneer er een strijd is in mijn hoofd, spreekt Hij tot mij!


Afgelopen jaren is mij dat opgevallen, bij het luisteren naar Gods stem. Zijn stem die mij nu kracht geeft, mij bemoedigt maar ook de weg wijst door mijn leven. Dit was niet altijd zo in mijn leven. Ooit luisterde ik naar de stem van de wereld. Dat had veel sporen bij mij achtergelaten. Juist ook doordat ik in mijn leven zoveel meegemaakt heb van de gebrokenheid waarin wij leven op aarde. Ik kreeg te maken met ziekte van iemand waar ik van hield, met angst voor een naderend afscheid, met vaak afscheid moeten nemen en toch weer terug komen, ook maakte ik een scheiding mee. Dat gaf de stem van de wereld een veroordelende kracht. Totdat ik Zijn stem mocht ontdekken tussen alles door. Vaak spreekt Hij, terwijl er ook andere stemmen, vanuit de wereld, tot mij door willen dringen.  En juist dan spreekt Hij!

Verschillende stemmen


Er is die stem van Hem die spreekt tot mij, met een onvoorwaardelijke liefde maar tegelijk ook met gezag. Gezag als God, als Herder van mijn leven. Hij komt dan, raakt mijn hart en gedachten aan met woorden vol genade, met vergeving, maar ook met woorden gevuld van Zijn almachtige wijsheid! Luisteren naar Zijn stem, dat is nog wel nieuw! Eerder, toen ik nooit bewust was van Gods stem, luisterde ik naar de stemmen van de wereld, van de mensen om mij heen. Die stemmen hebben mij zo belemmerd, het leek alsof die mij juist vasthielden. Zolang nam ik die woorden aan als waarheid, dit zorgde dat leugens groeiden. Ik zag het als waarheid over mezelf, waarheid over mijn leven. Die waarheid, die helemaal niet volledig was. Waar dingen weg gelaten werden, waar het stopte op het punt van veroordeling. Die stemmen maakte dat ik heel lang in mijn pijn en angst bleef hangen. Toen ik in scheiding lag geloofde ik nog in die leugenachtige, wereldse stemmen. Dat was de enige bron waar ik naar luisterde. Die bron was tastbaar, kwam bij mij geloofwaardig over. Ik kon niets, was niets en zou nooit iets worden of bereiken.  Het maakte het zo moeilijk om nieuwe dingen te doen, te durven ervaren. Om van mijn eiland van pijn af te komen werd steeds lastiger. Toch was dat juist de tijd waarin ik voor het eerst ging luisteren naar de stem van God in mijn leven. Juist toen ik zo diep zat, mocht ik  merken dat Hij op zoveel verschillende manieren tot mij sprak. 



Light: Gleam. The sun shines through the clouds in the background of the photograph:


Passende woorden


Juist toen ik zo negatief over mezelf dacht, waren Zijn woorden zo liefdevol. Merkte ik Zijn vaderhart, dat om mij gaf, dat bewogen om mij was. Dat had ik zo gemist, juist dat had ik zo heel hard nodig. Telkens weer, wanneer ik twijfelde aan mezelf, wanneer ik mezelf veroordeelde, klonk Zijn stem weer:

"Je doet het zo goed lieverd"

Woorden die bemoedigend werkte, die mij kracht gaven en steeds een beetje meer vrij maakte van de leugen dat ik niet geliefd, niet waardevol ben. Hij gaf Zijn speciale liefde aan mij. Terwijl mijn leven zo liefdeloos was geworden, mede doordat ik mezelf ook het liefdeloze denken had aangeleerd. Het was een fase in mijn leven waarin ik mij wanhopig voelde, en juist in die wanhoop kwam Hij zo dichtbij mij staan. Liet Hij gedachten door mijn hoofd gaan, Liet Hij mij door muziek Zijn stem verstaan, kreeg ik een Bijbels dagboek die juist ook weer deze woorden liet horen. Hij gebruikte niet één instrument, maar juist die instrumenten die ik gebruikte in mijn leven. De dingen die ik deed, de mensen die ik sprak, Hij liet ze meewerken in Zijn plan. Hierdoor werd het diepe dal in mijn leven uiteindelijk juist mijn vruchtbare plek. Een oase waarin ik mocht leren hoe ik het in de woestijn van mijn leven kon volhouden. Juist door te luisteren naar Zijn stem. Die op zoveel verschillende manieren mij probeerde te bereiken. Met zoveel geduld, maar ook zonder ophouden. Hierdoor liet God mij merken: Ik laat je niet vallen. Dat ik Zijn stem mocht verstaan, Zijn woorden mij bereikte gaf mij een waardevol gevoel. Heel opbouwend, maar tegelijk zo nieuw. Wat Hij zei, ging dwars tegen alle leugens van mijn leven in. Wat was het wel een proces hierdoor. God bleef gelukkig herhalen,


Welke stem kies jij?


Ik merkte dat ik naar beide stemmen luisterde, en dat ging niet! Zolang ik dacht dat dit wel kon, was er een strijd. Eigenlijk zelfs een strijd om leven en dood. Ik moest kiezen! Hoe doe je dat op het moment dat je dat nog niet weet? Gelukkig was ook daar Gods stem, wist Hij ook daarin wat ik nodig had?

De stem van de wereld? Die maakte mij stuk. Heel langzaam ging ik telkens een beetje verder stuk in mijn hoofd. Werd er steeds wat meer van mijn warme hart lam gelegd, werd het liefdeloos en veroordelend. De wonden die ik in het leven had opgelopen werden elke dag dieper gemaakt. Als ik hiermee door zou gaan, zou ik het niet lang meer volhouden. In die tijd kwam ik juist ook op het punt dat ik het niet erg meer vond om te gaan sterven, niemand die mij missen zou. Juist doordat ik niet meer inzag dat ook ik waardevol was, dat mijn leven nut had. De wereldse stemmen, wezen telkens naar mijn verleden en anders naar mijn missers in het heden. Ik kon er niet mee vooruit want het had mij helemaal in de greep. Er was geen uitkomen aan, er was geen weg om er vanaf te komen. Want de enige uitweg voor mij was de herhaling van God, Zijn niet opgeven wat mij de moed gaf om toch Zijn woorden als uitgangspunt voor mijn leven te gaan gebruiken.

De stem van God? Die kwam met een liefde op zo'n manier die ik nog nooit gekend had. Elke keer wanneer ze mijn hart wisten te bereiken, voelde ik: Dit is waarheid! Maar mijn hoofd, mijn manier van denken, hadden de tijd nodig om oude patronen vol leugens te overschrijven met deze nieuwe waarheid. God zag al de wonden die ik had opgelopen, net zoals de wereld dat door had. Maar hij wilde ze niet gebruiken als basis om vanuit te leven. Hij wilde ze verzorgen. Helend en genezend werkte Zijn manier van spreken. Hij gaf mij tijd, liet mij zien dat ik maar ook mijn pijn er mochten zijn. Hij stopte niet voordat ik het kon aannemen. Of eigenlijk: Is het nooit gestopt! De woorden veranderde, werden telkens weer aangepast aan wat ik nodig had. Maar de kracht, die heeft Zijn stem nooit verloren.

Het is goed,
Jij bent goed
Het is leren,
Jij mag groeien
Het is vallen,
Jij mag weer opstaan
Het is loslaten
Jij mag je vertrouwen
Het is horen
Jij bent geliefd


Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’
Matteüs 4:4

Reacties

  1. Mooi om te lezen hoe jij -steeds meer- Zijn liefdevolle stem bent gaan verstaan. Hij bouwt je op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Ann! Wauw waardevol om daar bewust van te worden..

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik