Doorgaan naar hoofdcontent

Zoekend naar het Licht (deel 1)

Dolend in het duister

Na de zondeval is er een breuk gekomen in de relatie tussen God en de mensen. Daarom leven wij in duisternis, doordat we geestelijk dood zijn gegaan. God was de bron van leven.

Omdat wij al langere tijd in duisternis leven, zijn wij ons gaan aanpassen aan deze staat van zijn. We zijn steeds meer onwetend over de ellende waarin wij verkeren. Daardoor kunnen wij zelfs zekerheid gaan zoeken in deze onzekere en onveilige wereld. Hiermee bedoel ik de wereld in ons zelf en ook letterlijk de wereld waarin wij leven. Zo zijn wij al snel houvast aan het zoeken of creëren in bijvoorbeeld:

  • Carrière
  • Geld
  • Prestatie
  • Goedkeuring
  • Controle
  • Bezittingen
  • Status
  • Eer (je goede naam)
  • Relaties
  • Gezondheid
Zolang dit goed gaat? Biedt het ons een zekerheid, en zie je niet hoe kwetsbaar je werkelijk bent. Op het moment dat het door je vingers glipt dan voel je hoe het duister om je hart kan grijpen. Dan voel je wel weer je werkelijke staat van het aardse leven. 

Alle bovenstaande punten hebben namelijk het nadeel dat het geen blijvende zaken zijn. We dolen in deze wereld rond. En zolang je houvast zoekt in de genoemde punten kan dat veel gevoelens met zich meebrengen.

  • Angst
  • Hoogmoed
  • Schaamte
  • Egoïsme                                                                                                                           
  • Grenzeloosheid                                                       
  • Eenzaamheid                                                          
  • Falen                                                                      
  • Elkaar pijn doen
  • Dood  
  • Hopeloosheid
Juist als je in het duister leeft, kan licht een groot effect geven. En er is een Licht dat ervoor kan zorgen dat je nooit meer in duisternis hoeft te leven. Dit Licht is er ook voor jou! God heeft redding mogelijk gemaakt voor alle mensen. Niet voor even, zoals de aardse zekerheid je biedt. Nee, wat je dan mag vinden is houvast voor eeuwig. Er is een Verlosser voor jou! Vandaag wordt Zijn geboorte aangekondigd:
Wees niet bang, Maria, God heeft je Zijn gunst geschonken.
Luister, je zult zwanger worden en een Zoon baren, en je moet Hem Jezus noemen.
Lukas 1: 30-31
Maria moet haar Zoon Jezus noemen. Dat betekent Redder. Verlang jij naar een Redder? Volg dan deze blog serie.



Reacties

  1. Dank je wel voor je blogpost. Een lichtje in de duisternis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo waar, alleen Jezus geeft blijvende redding.
    Mooi blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Met liefde gedeeld! Leuk een reactie weer van je te zien Rita. Ik lees jouw blog ook nog steeds maar vergeet weleens te reageren.

      Verwijderen
    2. Voel je niet bezwaard hoor, Petrina, ik reageer ook niet altijd.
      Heb momenteel ook niet zoveel tijd, dus ben al blij als ik een beetje bij kan blijven met lezen naast het schrijven.

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Overwin - Bloghop april 2018

Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede. Romeinen 12:21 In maart deed ik mee aan de bloghop met de volgende blog:  Ervaringen van God in mijn leven . Met deze blog heb ik de Bloghop van christelijke bloggers gewonnen. Dat betekent dat ik daardoor het nieuwe thema voor de maand april mag bedenken. Hierbij heb ik mij laten inspireren door de blog waarmee ik heb gewonnen. Op mijn 12de gaf God mij de tekst, uit Romeinen 12 en dan vers 21, drukte die op Zijn manier op mijn hart. En deze tekst heb ik mijn leven vaak mogen gebruiken. Als toetsteen hoe te handelen. Want het goede doen dat is niet zo heel moeilijk als alles goed gaat. Als alles gaat zoals ik wil. Maar ook dan mag ik weten dat er goed en kwaad verborgen zit in alles. Onzichtbaar, maar daardoor niet ver van mij af. Nog moeilijker is het om het goede te doen in tijden van onrecht, pijn en moeilijke situaties. Om dan mezelf niet mee te laten slepen. Deze tekst heeft mij ...

Mogen zijn zoals ik ben

'Kijk alsjeblieft vriendelijk als ik andere keuzes maak' - Els van Steijn - De fontein vind je plek - Deze quote uit dit boek heeft mij aan het denken gezet. Want ten diepste geeft dit voor mij een kern weer voor al die momenten dat ik niet authentiek, integer en oprecht kon reageren. Dit is heel verwarrend kom ik achter. Want hoe meer ik authentiek ging leven...hoe sterker dit aan mij ging trekken. Zeker nu ik afgelopen jaren in mijn leven ben opgestaan en stap voor stap mijn weg, met God, ben gaan wandelen. Verrassende woorden uit mijn pen Ik ben niet slechter of minder als ik een andere weg ga dan mensen waar ik van hou. Over deze zin wil ik verder schrijven, ik schreef dit, met iets andere woorden, in mijn schrijfoefening om alles uit mijn hoofd eens op te schrijven. Omdat mijn hoofd niet uit een bepaalde situatie kon, ik bleef dezelfde cirkels afleggen, en ik weet dat alles uitschrijven voor mij dan help. Tijdens deze oefening voelde ik bij deze zin, ja hier mag ...

Laat je licht schijnen in het duister

Ik zie in hoe er voor de lieve vrede...om het duister heen wordt gedanst. En ook hoe ik zelf een lange periode nodig heb gehad om echt het licht door mij heen te laten schijnen. Daarover in deze blog meer. Alleen heel even eerst iets anders omdat het zolang geleden is dat ik heb geblogd. Afgelopen periode heb ik vaker het gevoel gekregen, een innerlijk verlangen, om weer lessen en inzichten die ik op doe met jou te delen. Hier op mijn blog. Mijn eigen speciale plekje om mijn hart met jou te delen. Een inkijkje te geven en te verbinden met jou. Mogelijk je ook te inspireren. Vandaag wil ik beginnen met iets wat ik de laatste weken zo op mijn hart heb. Persoonlijke zoektocht Eigenlijk nog helemaal niet zo helder wat ik ermee mag voor mezelf. In de blog wil ik het in ieder geval met jou delen. De worstelwoorden uit mijn hart. Mogelijk ontrafelt het schrijven het weer. Zo heeft deze blog, het delen van woorden met jou, mij vaker geholpen om te ontrafelen wat er lag. Voor mij voelt het heel...