Doorgaan naar hoofdcontent

Zoekend naar het Licht (deel 4)

Het licht overwint!
Na een lange reis zijn Jozef en Maria aangekomen in Bethlehem. Er was geen plaats meer in de herberg. Geen plaats op de plekken waar mensen willen komen. Er was enkel nog een plekje over bij de dieren. Wie wil daar overnachten?

Hij zo geheel anders

Zo kwam Gods Zoon op aarde. Precies op de plek waarvan al voorspellingen waren gedaan. Hij kwam niet alleen op een plek waar niemand geboren zou willen worden. Nee nog wonderlijker, nog dieper is Zijn genade en Zijn plan... Hij kwam voor de mensen die er in Israël niet volledig bij hoorde.

Het waren niet de Schriftgeleerden, niet de priesters en niet de Farizeeën die de boodschap van de geboorte van dit Koningskind ontvingen. Alle tekenen, al het wonderlijke? Het ging aan hen voorbij.... Maar buiten in het veld, bereikten het harten van mannen. Ruige herders zaten daar om een vuur. Zo probeerde ze met elkaar de nacht door te komen terwijl ze de wacht hielden bij hun kudde.

Niet ver daarvan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. Lucas 2 : 8-9

Wijzen uit het oosten, hadden de ster gezien die de geboorte van een Koningskind voorspelde. Ze wilden Hem aanbidden gingen direct op reis naar Jeruzalem. Ze verheugde zich over de ster (Mattheus 2: 10)

Toen Jezus geboren was in Bethlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes, kwamen er magiërs uit het oosten in Jeruzalem aan. Ze vroegen: 'Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer te bewijzen. Mattheüs 2 : 1-2

Gods licht doet wat met je

Gods licht omgaf de herders. Ze werden erdoor geraakt en waren geschrokken. Gods licht brengt een schok teweeg. Het zet de wereld in een ander perspectief. Het geeft een kijkje in Zijn Goddelijke plan. Dan besef je ten diepste hoe klein je bent en hoe groot God is. Alles van mezelf viel weg. God deelde Zijn boodschap van genade, Zijn blijde boodschap, en mijn leven was niet langer meer hetzelfde. Gods licht liet een ster opgaan en bracht de wijzen uit het oosten knielend bij Zijn kribbe. Wat is de uitwerking van Gods licht in jouw leven?

Ik heb mij heel lang verloren gevoeld. Ik was ervan overtuigd dat ik niets kon, dat ik niets ben en nooit iets zou worden. Het was God die mij vulde met liefde, warmte en waarheid waardoor mijn hele leven omgekeerd is. Gods licht mocht eindelijk mijn hart binnenkomen en leven in mij. Ik mocht er achter komen dat God mij al heel lang zocht. Zo mocht ik mij eindelijk buigen voor de Koning van mijn leven. Iets wat ik ook kon, doordat ik mij geliefd voelde. Ik durfde mezelf kleiner te maken, omdat ik mij nog nooit zo 'thuis' heb gevoeld als bij Hem. Ik had niets van mezelf om te schenken, als alleen dat kleine angstige hartje. God was het die van mijn hart een tempel wilde maken om te wonen.

Alles van Hem

Je hoeft niet iets of iemand te zijn en het gaat niet om kennis van God of kennis van de Bijbel. Niets van ons zelf kan ons bij Hem brengen. Het Licht overwint. Hij wilt zichzelf laten kennen en laten ontdekken door de Heilige Geest niet door ons beperkte verstand en intellectuele vermogen. Vanaf Genesis 3 zoekt Hij ons, terwijl wij alleen maar onze schaamte willen verbergen, ons zelf verstoppen en met ons zelf bezig zijn. Het is God die de zondeval opmerkt als een verlies van verbondenheid met ons.

Luister en volg de aanwijzingen van Gods stem in jouw leven. Ga op zoek naar de weg die Hij jou wijst. Om bij Hem uit te mogen komen en te knielen en je te verwonderen over het Licht dat al gewonnen heeft voor jou.

 Het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. Johannes 1:5

Hij keert alles ten goede

Mag God jouw karakter, de ervaringen uit je leven in zetten om jou dichter naar Hem toe te leiden? Zoals de wijze uit het oosten, door hun kunde bij Hem neer konden knielen? Zoals de herders door hun nieuwsgierigheid, verwondering dat ze gezien werden. Ze werden door niemand gezien als volwaardig, telden niet werkelijk mee. Maar God gebruikte juist dat om zo Zichzelf te laten ontdekken.

Laat Zijn Licht over jouw leven schijnen, dan zul jij, net als bij een diamant pas werkelijk kunnen gaan stralen.

Dit was de laatste blog in de serie: Zoekend naar het Licht. Het Licht heeft overwonnen. Het duister heeft Hem niet begrepen en niet in zijn macht gekregen. Het Licht wil ook winnen in jouw leven en een tempel maken van jouw hart.  Is er plaats voor dit Koningskind in jouw leven? Zowel de herders als de wijzen laten zich in beweging brengen door de boodschap die ze ontvingen. Op zo geheel uitzonderlijke wijze. Kan God jou in beweging krijgen?

Reacties

  1. Bedankt voor deze mooie adventserie. Jouw openhartigheid en de voorbeelden spreken tot de verbeelding. Wens je fijne kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anne. Het bemoedigd mij zo dat je dit deelt (ook op mijn facebook). Veel zegen

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig lied deel je hierbij.
    Hij gebruikt wat wij hebben, wie we zijn, Hij ziet de waarde daarvan, dank je wel voor deze herinnering.
    Hele mooie dagen Petrina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit lied heeft mij zo vol mogen raken omdat het precies verwoord wat ik heb mogen ervaren. Wat kan het dan binnenkomen! Mooi dat het bij jou ook iets teweegbracht/brengt.

      Hij verlangt naar wie wij zijn, Hij zag al in het paradijs de mens en zei het is zeer goed. Gewoon dat wij mensen er waren, er zijn. Zoals de dieren in het veld. Er gewoon zijn, zonder zich zorgen te maken, zonder prestatie of druk. Genietend van alles wat God hen schenkt, zolang Hij het schenkt.

      Veel zegen Danielle

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige afsluitende blog van je adventsblogs. Zo mooi hoe je jouw persoonlijke verhaal er in verweeft en daardoor laat zien hoe groot onze God is. God van Licht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vraagt soms van mij de moed om het plaatsen. Terwijl ik van binnen al wist dat het God wilt dat ik dit deelt, voelt het soms als 'mijn' verhaal... Terwijl ik mag weten: Het is Gods verhaal. Dat zorgt dat ik de moed kan vinden. Fijn dat het dan mensen mag raken en dat je dit deelt. God is zoveel meer dan wij ooit kunnen beseffen, en dan is het wonderlijk als we een klein deel mogen zien, wat voor ons al als zo groot ervaren wordt....

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik