Doorgaan naar hoofdcontent

Gezin om de Bijbel: Jezus het lam van God

Zondagmiddag hadden wij, met z'n zevenen, ons tweede moment om de Bijbel van 2018. We zijn gestart met het lijdensverhaal van Jezus. Jezus is het lam van God. In stilte werd Hij naar de slachtbank geleid. En zijn bloed vloeide. Hij nam onze plaats in. Er was een kloof gekomen tussen God en de mensen. Dat kwam door de zonde. 



Er moest bloed vloeien

Daardoor stelde God bij de Sinaï in dat er geofferd moest worden. De schuld van het volk moest geladen worden op een offerlam of schaap. Dit schaap zou dan geslacht worden en het bloed zou de zonde van het volk 'bedekken'. Hierdoor was het weer recht tussen God en Zijn volk. Het dier ontving dan de straf, die eigenlijk de mensen toekwam. Zo vloeide het bloed van de dieren.

Het lam van God


In Johannes lazen wij dat Johannes in de woestijn riep:

Zie het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!

Johannes wist wie Jezus was. Wat de bedoeling was van het leven van Jezus. Hij zal sterven, Zijn bloed zal vloeien. Zodat het tussen God en ons goed zal zijn. Het bloed van Zijn Zoon Jezus, maakt voor ons een poort naar God. Jezus werd gestraft. Maar Hij had niets gedaan. Hij was zonder zonde. Vrijwillig nam Hij al onze fouten, al onze verkeerde dingen op zich. Maar weet je? Niet dat alleen, Hij nam nog meer: Alle pijn van de wereld, het verdriet, de angst, al het duister. Van mij, van jou...... van alle mensen op de wereld. Mensen die allang waren gestorven. Maar ook van alle babytjes die nog geboren gaan worden!

Nooit meer hoeven wij dieren te offeren. Het grootste offer is gedaan. Mag het bloed van het lam van God, jouw hartje schoon wassen? Daar alle nare, verkeerde, pijnlijke, verdrietige en enge dingen wegspoelen? Zodat er een mooie plaats in jou is waar God kan wonen!

Wij begonnen met een werkje, dat we in etappes gaan uitwerken in de aankomende weken. 


Ik vond het op de website: geloven is leuk

Wil je meer gezinsmomenten om de Bijbel bekijken? Dat kan! Bovenaan mijn blog vind je verschillende tabbladen. Neem er gerust eens een kijkje. Hier vind je ook het tabblad: Gezin om de Bijbel. Daar vind je een mooi overzicht van wat we allemaal al verwerkt en overdacht hebben. Ik maak hier ook een klikbare link om op die pagina te komen: Gezin om de Bijbel

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoals je bent!

Durf jij echt te zijn?
Echt zijn, voor ons mensen houdt dit in dat je kwetsbaar durft en kan zijn. Want niemand van ons is perfect.  Allemaal bezitten wij sterke kanten, talenten, dingen die ons goed af gaan. Maar daarnaast ook onze zwakke kanten, valkuilen, dingen die ons niet goed af gaan. Echt zijn zoals jij bent?!


Het vraagt moed, en vertrouwen om echt te zijn. Vooral denk ik het vertrouwen. Het diep van binnen weten: Wat ik ook fout doet, wat er ook gebeurd, ik ben veilig. Helaas maken wij allemaal van alles mee in ons leven wat het moeilijk maakt om jezelf te kunnen, of te durven, blijven.

Hoe ontneem jij het jezelf om te zijn zoals jij bent? Zeker wanneer jij je onveilig voelt kun je makkelijk, en ook heel snel, methodes toepassen waardoor je onecht wordt. Jezelf eigenlijk ontneemt om te zijn zoals jij bent. Hieronder noem ik wat voorbeelden:


Masker(s) opzetten. Je probeert goedkeuring te zoeken bij de mensen om je heen. Daarom pas jij je aan, aan de omgeving waarin jij verkeer…

De kracht van Gods Woord

Gods Woord kan mij zo verwonderen.
De veranderende kracht die het bezit, door de werking van Gods Geest. Een boek, dat al zoveel jaren geleden geschreven is, dat ondanks de leeftijd, nog steeds die kracht bezit. Ik heb de Bijbel al heel wat keren helemaal van voor naar achter gelezen (of gehoord). En toch is het nog steeds zo vaak alsof ik het voor het eerst lees. Dan mag ik weer nieuwe lagen ontdekken.


Mijn eerste transformatie
Door de werking van de Heilige Geest, kan ik Zijn Woord lezen op een manier dat het mij transformeert. Zo heeft het mij mogen laten zien wie ik werkelijk ben, in Christus. Dat heeft een hele grote verandering bij mij teweeg gebracht. Ik voelde mij namelijk waardeloos, niet gezien, en de gedachte die ik had over mezelf was: Ik ben niets, ik kan niets en zal nooit iets worden. Ik kan echt zeggen dat Gods Woord, toen ik het mijn hart binnen kon komen, mij leven heeft gegeven. Want niet alleen mijn ziel was dood, mijn leven voelde doods. Koud, donker en hopeloos.…

Is er iets onmogelijk voor Hem?!

Zie, Ik ben de HEERE de God van alle vlees; zou Mij enig ding te wonderlijk zijn?
Jeremia 32:27
Observatie van de tekst
Wauw wat een gebed van Jeremia tot God, in hoofdstuk 32 vanaf vers 16, wat een verheerlijking van wie Hij is en wat Hij kan. Ook belijdt Jeremia oprecht de misstappen van Zijn volk en hij omschrijft de situatie zoals deze is. Jeremia geeft aan dat wat God voorzegt had ook geschied is. De Heere zelf antwoord Jeremia hierop dat Hem niets te wonderlijk is.

Hoe bijzonder is dit?! Het doet mij denken aan Job, en hoe hij sprak tot God, en tegen zijn vrienden.

Voor God is niets onmogelijk, daar wordt in mijn kanttekeningen verwezen naar vers 17, het gebed van Jeremia:

Ach HEERE HEERE, zie, Gij hebt de hemelen en de aarde gemaakt, door Uw grote kracht, en door Uw uitgestrekten arm; geen ding is U te wonderlijk.

En in het vers van vandaag bevestigd God wat Jeremia aanhaalt. Als belofte om ook in deze angstige zaak op te mogen vertrouwen.

Want wees eerlijk? Als God de hemel en …