Doorgaan naar hoofdcontent

Bewaak je hart!

Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, Ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en er een levend hart voor terug geven. Ezechiel 36:26 

Dat beloofd God aan Zijn volk Israël! Niet om wat zij voor Hem hebben gedaan. Maar om Zijn Naam weer de eer terug te schenken die het toekomt. God kon kiezen hoe Hij die eer weer zou herstellen. En Hij koos, om dit te laten gebeuren door Zijn volk. Door hele gewone mensen. Mensen die soms koppig waren, mensen die fouten maakten, mensen die Zijn Naam onderuit hadden gehaald in het gezicht van alle andere volken. Zijn volk, dat Hij geroepen had om anders te zijn. Wat ze niet hadden gedaan. Dat volk wilt Hij nu inzetten. Om te laten zien aan alle volken dat Hij God is! Ben jij een kind van Hem? Hoe heb jij het er vanaf gebracht in je leven? Hoe vaak leefde ik hetzelfde als de hele wereld om mij heen? Te vaak heb ik kansen laten liggen om Zijn Naam groot te maken, de eer te geven! En God? Hij wil mij gebruiken, en ook jou! Doormiddel van een nieuw, levend hart dat klopt voor Hem.

Pixabay

Waarmee is jouw hart gevuld?

Je hart het is het lichaamsdeel dat transport regelt door je hele lichaam. Dat wat jouw hart weet te bereiken? Dat kan je hele leven beïnvloeden! Daarom is het ook wel de bron van je leven. Wat speelt er op dit moment in jouw hart? Voel jij angst, of pijn? Daar verborgen in het hoekje van je hart? Ook al lijkt het klein, het zal je handelen, je denken en je hele zijn beïnvloeden. Ik weet er alles van. Hoe pijn zich nestelt, op verschillende lagen van je hart. Het gevoel dat je hart op een gegeven moment het alleen nog maar uit lijkt te schreeuwen. In de brand staat.  Niet van passie, maar van diepe verwonding. Al die pijn, al die angst, al de zonden die jij denkt te verbergen in je hart, weet dat Jezus die allemaal droeg aan het kruis op Golgotha. Toen Hij dronk uit de beker, dronk Hij die helemaal leeg. Inclusief alles wat zich in jouw hart bevind, wat God nooit met die bedoeling gemaakt had. Jij mag jouw gewonden hart bij God brengen, en net als bij de barmhartige Samaritaan, zal God jouw hart verzorgen, verbinden en genezen! Laat Zijn licht maar in je hart schijnen. Want waar Zijn liefde is? Daar is geen ruimte voor angst. Er is een strijd, zoals ik vorige week over heb geblogd (dit kun je terug lezen via de volgende klikbare link: Strijd om je leven!) en die strijd? Die gaat om jouw hart. Er is er één aan het werk die wil dat jouw hart vol is van:

  • boosheid 
  • wrok
  • bitterheid
  • onvergevingsgezindheid
  • liefdeloosheid
  • eenzaamheid
  • angst
  • pijn
  • schaamte
  • zonde 
God zelf roept ons op:


Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van alle leven. Spreuken 4:23
Wanneer je in Hem gelooft, het offer van Zijn Zoon aanneemt en je jouw leven in Zijn handen legt, mag je weten dat Hij met Zijn Heilige Geest in jouw komt wonen. Jouw lichaam, jouw hart, kiest God uit als tempel om te wonen. Laat Zijn licht in jouw hart schijnen, nodig Hem uit om al het duister te verwijderen. Want de duisternis verdwijnt niet door duisternis maar door het licht.  Hij is naast je, om je heen, maar ook in jouw! Daar zal Hij branden met verlangen naar God, met passie voor God, met liefde voor God en je naasten. Mede door de Heilige Geest die in jou woont vormt God jou, kneed Hij jou en kan Hij jou brengen op de plek die Hij al voor jouw heeft voorbereid. Net zoals het volk Israël bij elkaar werd gebracht in het land dat God allang aan Abraham had gegeven. Maar...durf jij over de Jordaan? Durf jij je plek in te nemen? Dan is het belangrijk dat je weet hoe je jouw hart, de bron van jouw leven, kan beschermen! 

Bouw op Hem en Zijn waarheid


Gebruik Gods Woord als levend voedsel voor je ziel! Het is de waarheid, spreek die uit over je leven, over je toekomst. Zo mag jij je identiteit gaan bouwen in God zelf. Wanneer jij op die manier je wortels uit zet, kan je opstaan. Zoals God dat heeft bedoeld: Sta op en schitter! Niet sta op en hoop dat het maar goed komt. Nee Hij zegt: sta op en straal. Omdat Hij in jou woont, omdat wat er ook gebeurd er niets is dat jou kan scheiden van Zijn liefde. Bescherm jouw hart met Zijn waarheid. Want het is de leugen van onze vijand die ons in de tent jaagt. Zodat we vast komen te zitten en verstrikken in ons zelf! 



Overwin met Hem


Gebruik je wapenuitrusting, ontvangen van God zelf, om staande te blijven tegen de vijand. Nee niet maar net of op het nippertje! Hij beloofd dat je al de vurige pijlen van satan kan doven. Door de wapenuitrusting en.... gebed. Leef in voortdurende verbinding met de Vader. Dit is exact het voorbeeld dat Jezus ons gaf in de woestijn. Hij gebruikte de waarheid van het Woord van God. Hij zei: Aanbid alleen God! Daarnaast leefde Hij in verbinding met Zijn Vader in de Hemel door gebed. Hierdoor moest satan van Hem vluchten.


Weet je? Jij bent gemaakt als overwinnaar. Want je bent gemaakt door God, die door Jezus, al gewonnen heeft. Wij mogen staan in die overwinning! Heb jij al eens zo'n overwinning in je leven mogen ervaren? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie