Doorgaan naar hoofdcontent

Ons samengestelde gezin met tips van ons samen

Laat je niet overwinnen door het kwade,
maar overwin het kwade met het goede.
Romeinen 12:21


Deze tekst kregen James (mijn man) en ik mee toen wij gingen trouwen. Een tekst die al vanaf mijn twaalfde belangrijk is in mijn leven. Ongelofelijk, ik dacht niet dat het mogelijk was. Maar echt twee jaar geleden, op onze trouwdag, kwam er nog meer waardevols uit deze ene tekst. Dit is voor mij echt een tekst vol zegen.


Een nieuw huwelijk

Op 16-11-'16 zijn James en ik samen getrouwd. De start die wij hadden, was zo anders. Er was al zoveel wat wij hadden meegemaakt. Wat al begon in een jeugd, bij ons allebei, die niet heel soepel was gelopen, waarin veel was gebeurt. Ook hadden we al een huwelijk achter ons.

Huwelijken die gestart waren vol hoop, maar toch pijnlijk zijn geëindigd.  Mijn man had drie kindjes in zijn huwelijk ontvangen. In mijn huwelijk heb ik twee kindjes mogen krijgen. Gezegende huwelijken, maar toch gebroken. Niet alleen pijnlijk voor James, of mij, maar nog wel het meest voor deze kinderen. Wat hebben ze veel meegemaakt! Wat hebben wij veel meegemaakt....

Een nieuw begin

Onze trouwdag was een begin van een volgende grote verandering. Voor de kinderen, in een gezin met (bonus) broers en zussen. Tegelijk ook voor James en mij een verandering in ons leven. Een leven dat bij allebei eindelijk rustig was en veilig voelde. Het was dan ook voor ons een grote stap, die wij gelukkig konden maken in kleine stappen. Op ons tempo. Toch was het niet klaar toen wij ja zeiden tegen elkaar.

Samen leven

Juist toen begon het echt. Samen leven met allebei bagage vanuit het verleden, waarvan wij niet wilden dat alles door zou gaan. Beiden hadden wij dingen die ons veel verdriet hadden gedaan. Die wij niet meer wilden. Dan kom je voor de uitdaging: Hoe doe je dat dan wel? Hoe kan het dan eigenlijk anders? Wat past er bij ons? Wat voelt voor ons allemaal (inclusief de kinderen) goed?

Het is hard werken voor twee volwassen mensen die een liefdevol huwelijk willen. Maar tegelijk was onze trouwtekst hiervoor een waardevolle basis. Want wat is het mooi om die tekst toe te passen in een relatie. In een samengesteld gezin.Waar  het goede het kwade mag overwinnen. Wat heerlijk dat James en ik dat tot nu toe kunnen.

Samen zoeken

Met zoveel om ons heen, met zoveel in ons zelf. Hebben wij de keuze! Om het goede te laten overwinnen. Elke keer mogen wij kiezen om  elkaar te helpen, om het goede te laten overwinnen. In ons huwelijk mogen wij zoveel zegen ervaren, van liefde, van dankbaarheid, dat wij niet (meer) alleen door het leven hoeven. 

Het is juist zo mooi  om de herkenning, erkenning en liefde bij elkaar te mogen vinden. Dit zijn ook allemaal dingen die wij hard nodig hadden de afgelopen twee jaar. Er was altijd genoeg van het goede. Hoe fijn, want voor mij, is dit echt heel nieuw! Een groot geschenk om te mogen ervaren.

Pijn ontdekken

Om eerlijk te zijn moesten wij de afgelopen twee jaar ook nog veel leren. Ongemerkt hadden wij toch veel vaste patronen aangeleerd.  Maar wat wij nog het meest hadden was dat er ten diepste pijnen uit een eerdere hechting opspeelde en het heden belemmerde. Bepaalt gedrag kon zomaar weer de oude wond aanraken. Dan reageerde wij precies zoals wij bij onze vorige relatie, of zelfs zoals wij in ons gezin van herkomst hebben aangeleerd. Daar werkte het niet soepel, daar was het een middel om te kunnen overleven. 

Hoe confronterend kan het zijn om die negatieve patronen tegen te komen in je nieuwe relatie. Er zit veel tijd in het feit om erachter te komen waar je precies tegen aanloopt, maar ook hoe de ander daar het beste mee om kan gaan. Dit vraagt eerlijkheid, openheid en veel geduld.

In liefde samen leven

Wat ben ik dankbaar dat James en ik hierover kunnen praten. Dat wij deze dingen mochten ontdekken, dat we daarom nu de keuze hebben hoe we ermee omgaan. Zowel bij ons zelf als ook bij de ander! Want wat is het mooi om te weten dat de reactie die uit deze pijn voortkomt een pijn is waar we met liefde voor mogen zorgen.

We mogen de fouten toedekken met liefde, fouten van ons zelf en van de ander. Zeker als die ten diepste voortkomen uit hechtingspijn. Die dus niet komen door James of door mij. Het zijn oude pijnen die omhoog komen door gedrag in het heden. Ons gebed is dat God die wonden mag herstellen.

Het goede mag overwinnen

Samen mogen wij het goede laten overwinnen. Zo tof om nu te ervaren dat wij samen nieuwe patronen kunnen maken! Het is mogelijk, ik zeg niet dat het altijd makkelijk was, maar het is mogelijk om als samengesteld gezin te genieten van de (extra) liefde en elkaar!

Misschien herken je het wel als je gescheiden bent en weer een nieuwe relatie hebt. Speciaal voor jou delen wij wat wij hebben gedaan en blijven doen:

* Weet allebei duidelijk dat er geen nooduitgang is uit je huwelijk (als alleen de nooduitgang naar de Hemel)
* Bid met elkaar, bid voor elkaar, deel met God
* Blijf allebei Bijbellezen - samen of apart
* Benoem elke dag wat je waardeer in de ander
* Praat met elkaar over je emoties, je behoefte, je beperking
* Luister naar elkaar - wees er voor elkaar
* Spreek met respect over de ander ouder - wat ze jou ook doen of hebben gedaan - ze zijn en blijven ouder(s)
* Maak (als het kan met de kinderen) duidelijke huisregels die gelden voor ieder gezinslid
* Maak tijd voor elk gezinslid - wees er voor elkaar

Heb jij waardevolle tips? Deel deze dan als een reactie hieronder of in de mail! Laat het goede overwinnen...

Reacties

  1. Bedankt voor de goede tips. Mijn man en ik hebben voordat we elkaar ontmoetten een boek over de Bijbelse relatie gelezen. Het is helaas niet in het Nederlands vertaald. Het boek leert je naar jezelf kijken. Dat niet die ander het probleem is maar jijzelf. Veel echtelieden zouden wensen dat de ander wat meer op hunzelf lijkt. Maar het doel van een relatie is de ander op weg helpen een nauwe relatie met Jezus te onderhouden en op Hem te gaan lijken. Ik bid dus ook specifiek voor mijn lief´s relatie met de Heer. En ook voor herstel in opgelopen wonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi dat je dit deelt. Nu komt bij mij nog een mooie aanvulling naar boven.

      Wij hebben 2 boeken gebruikt:

      Liefde en respect
      Hou me vast

      Verwijderen
  2. Wat een leerzaam open blog, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Donker in je hoofd

Zo af en toe overvalt mij het weleens. Dan klinkt er aanklacht door mijn hoofd. En eigenlijk is de altijd aanwezige factor: Het gevoel van afnemen van mijn verkregen vrijheid. Heb jij dat weleens? Dan word je herinnerd aan je verleden. Alles wat je deed, wat je dacht, zei, het kan op een nare manier opeens in je gedachten komen. Jij, je verdiend het niet want weet je nog...... Zo kan dat klinken. Of als ze weten wat je toen dacht dan ben je niks meer waard voor hen. Zo eenzaam kan het je maken. Het kan ook continu herhalen dat je schuldig bent (geweest) aan iets. Zo kan het jouw vrijheid afnemen. Daal niet af in de duistere kelder die in je hoofd gelegd kan worden! Blijf telkens in het Licht, bij de waarheid. Al die aanklachten, ze bevatten allemaal leugens, hoe echt het ook kan klinken. Dat komt omdat het altijd je zwakke plek, je eigen angst/schaamte aan zal spreken. Gisteren was het er opeens weer. Afgelopen weken staan in het kader van voorbereidingen voor het