Doorgaan naar hoofdcontent

Dienend leven!

Marcus 10:43: Zo mag het bij u niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de ander moeten dienen.

Dat is iets heel anders als dat wij gewend zijn, om belangrijk te worden is het nodig dat je dienen kan. Dit woord roept een gevoel van minder worden, van kleiner maken op bij mij, als ik God werkelijk wil dienen, moet ik Hem leren volgen en niet mezelf, als ik God wil dienen moet ik God groter maken in mij of door mij en niet mezelf.

Dienen doe je zonder angst, maar enkel vanuit liefde, zoals God ons eerst lief heeft gehad.Dan denk ik aan de gelijkenis van de heer die op reis ging en zijn knechten/dienaren, de opdracht geeft voor zijn geld te gaan zorgen, iedereen krijgt een eigen deel. Twee knechten gaan direct aan de slag voor hun heer, ze verdubbelen het geld, maar uiteindelijk is dat niet belangrijk, wel hun houding ten opzichte van hun heer. Ze wisten wie hij was en wat hij wilde, ze gingen dat ook direct doen, zonder angst. En dan zien we de derde knecht, die bang was voor zijn heer, niet wist wat hij nou werkelijk wilde, hij heeft het beeld van de heer dat de heer nooit tevreden is en dat het nooit genoeg is. Hij was bang het geld te verliezen, hij was bang voor het oordeel van de heer. Daar lezen we bij de eerste twee knechten niets van, geen angst voor verliezen, geen angst voor falen, geen angst voor oordeel. Ze waren vrijmoedig en gingen aan de slag. Ze hadden verbinding met hun meester en wisten wat hij wilde.

Dienen doe je naar anderen om anderen op te bouwen. In Romeinen 14:13 vind ik de oproep om het andere gelovigen niet moeilijk te maken, een oproep om andere (mede)gelovigen niet te veroordelen. En dat we hun geloof niet in gevaar brengen. Het is een vorm van dienen. En daarbij is het denk ik handig te bedenken dat iedereen hier zijn eigen waarheid vormt bij wat God wilt, vind en vraagt. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat God van iedereen de dingen op een iets andere manier verlangt, Hij kent zijn kinderen, Hij heeft ons niet voor niets uniek gemaakt. Ik denk dat we wel andere met liefdekoorden op Zijn weg mogen houden als we zien dat broeders en zusters af beginnen te dwalen, dat is ook een vorm van dienen. Maar belangrijk is daarbij in het oog te houden, dat we anderen niet aan mogen spreken vanuit ons zelf en wat wij vinden. Wat wij vinden is namelijk niet belangrijk genoeg. Het gaat er toch echt om, wat vind God ervan? Ga dus niet op zoek naar oordelen in jezelf, maar ga op zoek bij de ander naar de motivatie erachter. Bedenk daarbij ook dat je zelf iedere dag God nodig hebt om de juiste keuze te maken, en dat ons vlees zwak is, zo ook bij onze broeders en zusters. Oordeel elkaar niet, het gaat niet om wat je eet of drinkt, het gaat erom dat we goed zijn voor elkaar en in vrede met elkaar leven. Als je dit kan, dan kan je aan de wereld laten zien wat het brengt als je in God geloofd. Dan kan je het verschil laten zien.

Dien mensen met dat wat ze echt nodig hebben, probeer ze niet te plezieren door hen enkel te geven wat ze graag willen horen, doen of ontvangen. Het is belangrijker dat je doet wat God wilt dat je doet, ook als dat niet is wat iemand horen wil, misschien heeft de ander het juist nodig. Paulus schrijft hierover in Galaten 1:10 (Het boek) Probeer ik bij de mensen in de gunst te komen? Praat ik iedereen naar de mond? Nee ik probeer Gods wil te doen. Als ik de mensen naar de mond zou praten, zou ik geen dienaar van Christus meer zijn.  Echt dienen is de ander doorgeven wat God hen te zeggen heeft.

En een stukje verder in Galaten vinden we dat we niet de vrijheid niet gekregen hebben om anderen te misbruiken of onze eigen zin te doen. Het is onze opdracht om elkaar te dienen in een geest van liefde.

Wees bereid taken op je te nemen die niemand anders wil of kan doen. Wees bereid om anderen te dienen en begin bij Jezus, volg Hem, doe wat Hij wil dat je doet, en laat je beproeven door Hem hoe trouw je bent als dienaar, volhard in je taak, wees standvastig en trouw als dienaar.

Laten we uitkijken dat als wij een oordeel vormen tegenover een medegelovige, dat we daarbij niet een oordeel/kritiek hebben op iets van God. Laten we iemand die God wilt volgen met zijn hele hart en ziel, niet tegenwerken maar in liefde omringen.

Als je geloofd in God, dan zal je voelen dat je niet alles hoeft te zeggen, dat je alles mag onderzoeken maar dat niet alles nut heeft. Doen wat God vraagt is het allerbelangrijkste, en dat kent twee kanten.

Een kant waarbij je dus niet iemand veroordelen moet als iemand in geloof iets doet, vind, ontvangt maar daarnaast ook niet met iemand mee praten, niet vanuit jezelf iemand advies of raad geven, maar dat aan iemand doorgeven wat God je laat weten.

Dienen begint bij God!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik