Doorgaan naar hoofdcontent

God in mijn leven

Hecht je niet aan de zegeningen van God.
Maar hecht je veel meer aan de God die zegenen kan!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de bloghop won. Het thema was God ervaren in je leven. Hoe doe je dat? In de blog waarmee ik won: Ervaringen van God in mijn leven, vind je een paar van de vele zegeningen die God mij heeft gegeven. God heeft vele bijzondere dingen in mijn leven gedaan. Maar hoe hou je die ervaringen van God vast?


God ervaren


Wanneer ik die vraag lees: Hoe hou je de ervaringen van God vast? Dan is er opeens een belangrijk deel verloren gegaan en blijft 'God ervaren' over. Wanneer je ogen open gaan, mag en kan je Hem soms zien op plaatsen waarvan je dacht dat Hij er niet zou willen zijn. Of zie je Hem opeens dwars door iets waarvan je niet bewust was dat het van Hem kwam. Want wat kunnen we snel dingen om ons heen aannemen als vanzelfsprekend. Neem bijvoorbeeld mijn adem. Door dingen die ik meegemaakt heb en waar ik mee worstelde, mocht ik opeens God ervaren dwars door mijn ademhaling. Het was voor mij echt een wonder. Iedere adem teug blaast God leven in mij, waardoor Hij zegt: Ik ben het die wil dat jij leeft. Ik schenk jou het leven. Zo werd ademen een geschenk van God. Want zo vanzelfsprekend was dat niet altijd voor mij: Dat Hij mij leven wilde geven.


Gods plek in je leven


God houdt mij vast. Ik heb mogen ervaren en leren dat het mij, als klein mens, totaal niet lukt om Zijn ervaring vast te houden. Wat mij ook doet afvragen of dat is wat je vast wilt houden. Wat heb je aan ervaring? En hoe makkelijk word dat niet een afgod. Het voelen, het ervaren....?! Je kan het niet vasthouden, voor je het weet ben je het alweer kwijt. Nee de kern is voor mij geworden: de plaats van God zelf in je leven.  Dan vervalt dus alleen ervaren uit het thema: God ervaren in je leven. Ook wanneer je god niet ervaart, mag je weten dat Hij er is. En ik wil je eerlijk delen dat ik die momenten vaak heb moeten doorstaan. Dat ik liep zonder zicht, zonder ervaring, zonder Hem te horen. Dat zijn voor mij wel de momenten geweest waarin ik innerlijke strijd kreeg. Weet je waardoor? Doordat ik toch wel te gebrand was op het ervaren. Weet je hoe ik die periodes van mijn leven door kwam? Alleen door:


Gebed en (lof)zang

Dat lukt mij trouwens ook niet altijd, daar wil ik ook gelijk kwetsbaar in zijn. Zo vaak gaat mijn hoofd,  of mijn handen of mond sneller dan mijn gebed. Of denk ik dat ik geen energie of tijd heb om Hem te eren door (lof)zang of gebed. Dan doe ik het weer op eigen kracht. Steeds meer besef ik dat ik de ervaring niet vast wil houden. Het is mijn allergrootste wens dat de God van die ervaring mij vast wilt houden. Waardoor ik het ook kan aan Hem. Wat enkel mogelijk is door Zijn genade. Dat is waar het uiteindelijk om draait. Dat ik steeds meer gehecht ben aan de enige levende God. Verzamel geen schatten op aarde, ook niet je ervaring(en) want daar zal het uiteindelijk niet om gaan. Laat je Schat hoog in de Hemel zijn, daar waar het niet bederft, word geroofd of op welke manier ook word aangetast.

Bid je mee?


Lieve Vader in de Hemel,

Houd mij dicht bij U.
Laat me nooit meer gaan.
Voor U leg ik mij leven neer. 
Verlangend naar U vriendschap Heer.

U alleen begrijpt
Wat ik nodig heb.
U liefde die mij warmte geeft.
Als U mij in Uw armen neemt

Leid mij naar U hart.
Breng mij terug naar U.

U bent mijn doel.
U bent mijn hartsverlangen.
U bent mijn doel.
Houd mij heel dicht bij U.
(Opwekking 616)

Om Jezus wil,

Amen



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaar jij innerlijke bewogenheid voor jouw verdriet?

En de Heere, haar ziende, werd innerlijk met ontferming over haar bewogen, en zeide tot haar: Ween niet.
We huilen wat af in deze tijd. Maar welke tranen huilen wij? Daarnaast een hele belangrijke andere vraag:

Wie is er door jouw tranen innerlijk bewogen zoals onze Heer?



Onze Heere in de Hemel, maar ook God in ons hart, Hij voelt met ons mee. Zo mogen wij, als gemeente en familie door het bloed van Christus, met elkaar mee voelen. Voel jij het verdriet van de ander mee?

De bewogenheid die God toont die gaat verder dan wat de tv biedt. Dan wat de wereld biedt. Het lijkt misschien dan ook wel vreemd dat Jezus hier spreekt met de volgende woorden:

Ween niet!

Hiermee bedoelde Jezus niet dat wij niet mogen huilen. Gelukkig maar, want ik heb menig traan gelaten. En de moeilijkste en zwaarste tranen? Dat waren de tranen die niet naar buiten mochten komen. Als mijn hart verscheurd werd van verdriet. Maar er was geen ruimte voor, geen plek, niemand die met bewogenheid naar mij keek. Eenzaam drag…

Ons samengestelde gezin met tips van ons samen

Laat je niet overwinnen door het kwade,
maar overwin het kwade met het goede.
Romeinen 12:21

Deze tekst kregen James (mijn man) en ik mee toen wij gingen trouwen. Een tekst die al vanaf mijn twaalfde belangrijk is in mijn leven. Ongelofelijk, ik dacht niet dat het mogelijk was. Maar echt twee jaar geleden, op onze trouwdag, kwam er nog meer waardevols uit deze ene tekst. Dit is voor mij echt een tekst vol zegen.


Een nieuw huwelijk Op 16-11-'16 zijn James en ik samen getrouwd. De start die wij hadden, was zo anders. Er was al zoveel wat wij hadden meegemaakt. Wat al begon in een jeugd, bij ons allebei, die niet heel soepel was gelopen, waarin veel was gebeurt. Ook hadden we al een huwelijk achter ons.

Huwelijken die gestart waren vol hoop, maar toch pijnlijk zijn geĆ«indigd.  Mijn man had drie kindjes in zijn huwelijk ontvangen. In mijn huwelijk heb ik twee kindjes mogen krijgen. Gezegende huwelijken, maar toch gebroken. Niet alleen pijnlijk voor James, of mij, maar nog wel het mee…

Liefde is het antwoord....ook op de Nashville verklaring

Wat doen we elkaar toch makkelijk pijn.
Omdat we denken dat we de waarheid achter ons hebben.
Met de hand op de Bijbel zijn zoveel mensen diep geraakt in hun mens zijn....
Is dat God die vraagt om dat te doen? Om je Bijbel te gebruiken om een mens, van vlees en bloed, pijn te doen met Zijn woorden?

Gelukkig gaat het soms nog onbewust. Maar de reactie is hetzelfde. Afgelopen week merk ik het weer heel erg op.

Er is een jij en 'wij' en daar hoor jij niet bij....
Vele mensen uit de kerk voelen zich genoodzaakt om een duidelijke verklaring neer te leggen over wat de Bijbel wel of niet zou zeggen over mensen die net zo goed gemaakt zijn door onze Maker. Zo is er weer zo'n onderscheid bij gekomen, vroeger ging het over het 'ware' geloof en dwaalleer. Nu gaat het over geaardheid en identiteit. Het werkt als een meetlat, die ook nog eens uit de Bijbel gehaald is. En ten diepste zit er in de pijn een kostbaar geheim.

Niemand wil veroordeeld worden...
Wij oordelen zonder het …