Doorgaan naar hoofdcontent

Oordelen gaat zo makkelijk

Zij heeft iets goeds voor Mij gedaan

Het zijn woorden die Jezus sprak in het huis van Simon de melaatse. Jezus zelf nam het voor Maria op.

Hoe ontstaat je oordeel?

Hoe komt het eigenlijk dat we dingen normaal vinden en andere dingen veroordelen? Omdat we het geleerd hebben. Door onze ouders, familie, kerk ‘klimaat’, school, vrienden en ga zo maar door. Het enige waardoor we over veel dingen dezelfde normen en waarden erop na houden is: Omdat we erbij willen horen. Daardoor neem je dingen over, omdat je het ermee eens bent. Niet altijd is het op zijn plaats om een oordeel te hebben. Juist dan zal je merken hoe moeilijk het is om zonder oordeel te zijn. Waar komt jouw oordeel vandaan? Het kan van jezelf zijn, maar je kan het ook aan God overlaten. Kijk maar mee in de Bijbel.



Ben jij als Martha?


In de Bijbel reageert Jezus op oordelen die geuit worden over mensen die iets doen voor Hem. Maria heeft een heel nieuw leven mogen ontvangen. Hoor wat haar zus zegt tegen Jezus: Heer kan het U niet schelen dat mijn zus mij al het werk alleen laat doen? Martha had nog niet begrepen waarom Maria aan Zijn voeten zat. Ze had haar eigen oordeel erbij. De vraag die ze stelde was geen eerlijke open vraag, het was een vraag aan Jezus om haar zus aan te sporen om haar taak te gaan vervullen. Ze sprak niet haar zus aan op wat ze graag wilde, ze zette haar zus voor gek voor alle gasten door haar te omzeilen en een oordeel aan Jezus te vragen. Jezus zelf gaf Martha een antwoord, maar niet wat ze wilde. Het oordeel van Jezus was het tegenovergestelde van wat Martha wilde horen. Dit is het antwoord: Martha, Martha je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen. Nee Martha jouw oordeel dat klopte niet met God, het klopte alleen met de wereld.

Ben jij als Judas Iskariot?


Daarna gaan we een stuk verder, en belandden we zes dagen voor Pesach. Jezus gaat eten in het huis van Simon de melaatse. Er was een maaltijd ter ere van Lazarus, die door Jezus uit de dood was opgewekt. Maria nam een kruikje vol kostbare, dure, nardusolie en zalfde de voeten van Jezus hiermee. Daarna droogde ze Zijn voeten af met haar haren. Judas lag aan de tafel en zag dit en…. Daar kwam het oordeel bij Hem naar boven. Judas sprak die uit, in een groep mensen, en valt een vrouw aan die alles wat ze heeft aan Jezus geeft, om Hem eer te bewijzen. Hoor wat Judas zeg: Waarom is die olie niet duur verkocht? Dat geld hadden we aan de armen kunnen besteden. Ja dat klinkt heel aannemelijk. Waarom doet deze vrouw dit? Wat een verkwisting van geld! Jezus zelf verdedigt deze vrouw nogmaals. Hoor wat Hij zegt: Laat haar met rust, waarom vallen jullie haar lastig? Laat haar, ze doet dit voor de dag van Mijn begrafenis. De armen zijn immers altijd bij jullie, maar ik niet. Zij heeft iets goeds voor Mij gedaan. Kan je het verkeerd doen als je iets oprecht voor God doet?

Ben jij als Maria?


Het andere voorbeeld is Maria zelf. Deze vrouw verbaasd mij oprecht. Ondanks de kritiek en veroordeling van haar zus, die Zijn oordeel vraagt over wie Maria is en wat ze doet, heeft ze lef. Zoveel lef dat ze in het huis van Simon de melaatse niet weer aan Zijn voeten gaat zitten, nee ze gaat ze zalven. Maria had gedaan wat ze moest doen! Ze liet zich niet afschrikken door wat mensen ‘normaal’ vonden in hun cultuur. Dat is, wat geloof in Jezus met je kan doen. Het maakt een totaal nieuwe schepping. Je kan je hart wel voor Hem uitzingen, om alle dingen die Hij voor je gedaan heeft. Omdat Hij al het oude van je weg genomen heeft, en je een nieuwe natuur heeft gegeven. En in alle dingen die gebeuren in haar leven vind ik Maria in nog meer een voorbeeld. Kijk mee in haar leven en stel jezelf eens de volgende vraag: Hoe had ik gereageerd als ik Maria had geweest? Nergens staat dat Maria reageerde. Er staat niets. Jezus sprak voor haar, zij liet het oordeel aan Hem over. Dit kon zij ook, omdat ze wist hoe Jezus haar oordelen zou! Zij leert mij zwijgen, zij leert mij vertrouwen in Hem en Zijn oordeel.

Durf jij jezelf te zijn bij God? Herken jij hoe makkelijk je een oordeel vormen kan, of zelfs uit? 


Je kan voor deze blog de verhalen uit de Bijbel vinden via de volgende klikbare linken:
Marcus 14     Jezus met kostbare olie gebalsemd
Johannes 12   Maaltijd ter ere van Lazarus die door Jezus uit de dood was opgewekt
Lucas 10        Het enig noodzakelijke

Reacties

  1. Dank je wel. Wat een mooie bruikbare Bijbelstudie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zitten zoveel kostbare dingen in, fijn dat je dit kan gebruiken. Veel zegen!

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik