Doorgaan naar hoofdcontent

God in mijn leven

Hecht je niet aan de zegeningen van God.
Maar hecht je veel meer aan de God die zegenen kan!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de bloghop won. Het thema was God ervaren in je leven. Hoe doe je dat? In de blog waarmee ik won: Ervaringen van God in mijn leven, vind je een paar van de vele zegeningen die God mij heeft gegeven. God heeft vele bijzondere dingen in mijn leven gedaan. Maar hoe hou je die ervaringen van God vast?


God ervaren


Wanneer ik die vraag lees: Hoe hou je de ervaringen van God vast? Dan is er opeens een belangrijk deel verloren gegaan en blijft 'God ervaren' over. Wanneer je ogen open gaan, mag en kan je Hem soms zien op plaatsen waarvan je dacht dat Hij er niet zou willen zijn. Of zie je Hem opeens dwars door iets waarvan je niet bewust was dat het van Hem kwam. Want wat kunnen we snel dingen om ons heen aannemen als vanzelfsprekend. Neem bijvoorbeeld mijn adem. Door dingen die ik meegemaakt heb en waar ik mee worstelde, mocht ik opeens God ervaren dwars door mijn ademhaling. Het was voor mij echt een wonder. Iedere adem teug blaast God leven in mij, waardoor Hij zegt: Ik ben het die wil dat jij leeft. Ik schenk jou het leven. Zo werd ademen een geschenk van God. Want zo vanzelfsprekend was dat niet altijd voor mij: Dat Hij mij leven wilde geven.


Gods plek in je leven


God houdt mij vast. Ik heb mogen ervaren en leren dat het mij, als klein mens, totaal niet lukt om Zijn ervaring vast te houden. Wat mij ook doet afvragen of dat is wat je vast wilt houden. Wat heb je aan ervaring? En hoe makkelijk word dat niet een afgod. Het voelen, het ervaren....?! Je kan het niet vasthouden, voor je het weet ben je het alweer kwijt. Nee de kern is voor mij geworden: de plaats van God zelf in je leven.  Dan vervalt dus alleen ervaren uit het thema: God ervaren in je leven. Ook wanneer je god niet ervaart, mag je weten dat Hij er is. En ik wil je eerlijk delen dat ik die momenten vaak heb moeten doorstaan. Dat ik liep zonder zicht, zonder ervaring, zonder Hem te horen. Dat zijn voor mij wel de momenten geweest waarin ik innerlijke strijd kreeg. Weet je waardoor? Doordat ik toch wel te gebrand was op het ervaren. Weet je hoe ik die periodes van mijn leven door kwam? Alleen door:


Gebed en (lof)zang

Dat lukt mij trouwens ook niet altijd, daar wil ik ook gelijk kwetsbaar in zijn. Zo vaak gaat mijn hoofd,  of mijn handen of mond sneller dan mijn gebed. Of denk ik dat ik geen energie of tijd heb om Hem te eren door (lof)zang of gebed. Dan doe ik het weer op eigen kracht. Steeds meer besef ik dat ik de ervaring niet vast wil houden. Het is mijn allergrootste wens dat de God van die ervaring mij vast wilt houden. Waardoor ik het ook kan aan Hem. Wat enkel mogelijk is door Zijn genade. Dat is waar het uiteindelijk om draait. Dat ik steeds meer gehecht ben aan de enige levende God. Verzamel geen schatten op aarde, ook niet je ervaring(en) want daar zal het uiteindelijk niet om gaan. Laat je Schat hoog in de Hemel zijn, daar waar het niet bederft, word geroofd of op welke manier ook word aangetast.

Bid je mee?


Lieve Vader in de Hemel,

Houd mij dicht bij U.
Laat me nooit meer gaan.
Voor U leg ik mij leven neer. 
Verlangend naar U vriendschap Heer.

U alleen begrijpt
Wat ik nodig heb.
U liefde die mij warmte geeft.
Als U mij in Uw armen neemt

Leid mij naar U hart.
Breng mij terug naar U.

U bent mijn doel.
U bent mijn hartsverlangen.
U bent mijn doel.
Houd mij heel dicht bij U.
(Opwekking 616)

Om Jezus wil,

Amen



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik