Doorgaan naar hoofdcontent

Gevulde kerstdagen

de mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.’ 
Waar is jouw hart deze dagen mee gevuld? Weet je, zelfs wanneer je alle dagen iets hebt, wanneer je met familie eet, van alles onderneemt. Dan nog.... kan het leeg zijn! Wanneer je deze dagen alleen vult met alles wat op aarde is? Dan is het een aardse kerst. Durf jij het te vullen met iets Hemels? 

Dan pas vier je kerst met een Goddelijke inhoud. Hoe klein dat Hemelse nog voor je is, zet je hart er maar voor open. Want 2017 jaar geleden kwam Hij ook zo op de aarde. Klein en kwetsbaar, net zoals het misschien voor jouw nu nog voelt. De wereld had niets voor Hem klaarstaan, ook al had God allang de wereld voorbereid. De Redder kwam, en wanneer wij geen plek hebben in ons leven, dan is Hij er al wel. Hij kwam wel op de aarde, maar nog niet in jouw persoonlijke leven. Dan betekent dit grote geschenk nog niets voor jou. Maar wanneer je ruimte maakt, voor dat kleine en dat kwetsbare, dan mag je weten wat God heeft beloofd aan ons: Het komt goed! 

Nee de wereld is niet direct veranderd door Zijn geboorte, veel is nog steeds niet goed. Maar wanneer Hij mag groeien in jouw hart, wanneer jij ruimte maakt, zal Hij voor eeuwig jouw wereld veranderen.



Open je hart voor Hem


Misschien heb jij weleens voorzichtig die deur open gedaan. Was er ergens in jou een stemmetje die zei: Wat nu als God echt is... Of het kan zijn dat je naar een kerkdienst bent geweest, dat je over Hem gehoord hebt door mensen die je kent. Het kan zelfs best zijn dat je wel wilt geloven. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zet je nu de deur van je hart open voor dit Kind, dat klein naar deze wereld kwam, maar toch al veel groter was dan de wereld kan bevatten. Wij mensen denken vaak in: Wat moeten we doen. Als we ergens willen komen, als we iets willen bereiken, dan werken we vaak met stappen. Maar zo werkt het niet in het geloof of bij God.

Niet wat wij doen


Ja er zijn wel mensen die dat doen of proberen. Je kan van alles doen, wat goed is, en toch God missen in je hart. Wat er dan aanwezig is? Heel veel vulling van je tijd, maar een leeg hart, dit zal ervoor zorgen dat alles leeg is. Dat voel je dan ook. Je gaat telkens weer op zoek naar iets nieuws, iets anders of iets wat nog meer bijzonder is. Maar het is telkens maar voor even. Er zijn er maar weinig die dit altijd vol zullen houden. Wanneer je mee doet met uiterlijke dingen, wetten of opdrachten, al is dat in jouw idee voor God, dan breek je jezelf eigenlijk langzaam af. Want je vraagt van jezelf dat wat geen mens kan. Je vraagt dan van jezelf, als mens dat je de vrucht van de Geest naleeft. Wat de vrucht van de Geest is lees je Hier: Galaten 5:22 Dat is voor mensen onmogelijk. Dat is alleen mogelijk bij God!


Maar wat Hij voor ons heeft gedaan


Omdat dat Goddelijke niet meer ons mensenhart kon bereiken, daarom is Jezus geboren! Hij overlapt die kloof tussen de mensen en God. Het is in het geloof dus niet zo dat wij, mensen, als eerste iets doen. Nee, het is veel meer een beseffen wat Jezus, al lang geleden, voor jou heeft doorstaan. Wat heeft Jezus op Zich genomen, wat eigenlijk op jouw schouders hoort? Als jij echt kerst wil vieren, dan lukt dat niet,al had je alles van de aarde. Wat jij ook zoekt om deze dagen te vullen, het zal geen kerst zijn, zolang er niets Hemels aanwezig is.

 Kerst is vieren dat de Hemel afdaalde naar de aarde. Zodat de mensen op de aarde de weg kunnen vinden naar de Hemel. 

Hij zelf, God, wijst jouw de weg. Hoor jij Zijn stem? Zoals de herders in het veld? Luister er naar, bewaar Zijn woorden in je hart. Zie je Zijn Licht in je leven? Laat Hem de weg wijzen en volg dat Licht. Want wanneer je een kerst wilt vol vreugde en licht, dan is dat alleen mogelijk als je bij Hem begint. Hoe klein dat begin nu nog is, Hij kan het laten groeien, Hij alleen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste