Doorgaan naar hoofdcontent

Second love?

De naam zegt het al, tweede liefde...

Echt waar begin je aan?! Vreemdgaan, naast je partner met nog iemand intiem zijn, je hoort het heel vaak. Juist nu we ook steeds meer leren en zien wat de resultaten van vreemdgaan zijn, word het nog erger. Nu word er ook reclame voor gemaakt. Op straat worden er nu grote posters opgehangen met de tekst: Flirten is niet alleen voor singles. En met dat flirten bedoelen ze niet dat je flirt met je eigen man. Het is een reclame om, terwijl je een relatie hebt, je te laten verleiden. Een link naar de petitie tegen deze reclames: Genoeg van reclame second love  Teken je ook? Want het is hartverscheurend!



Hoe gedachten je voor de gek kunnen houden


Ik ben eerlijk, ik begrijp echt totaal niets van mensen die vreemdgaan. Misschien omdat ik vind dat als ik ergens voor kies, dat ik daar het beste van moet maken. Maar ook omdat als ik ergens voor koos, hoe slecht die keuze soms ook is geweest, dat ik keek naar wat ik allemaal wel had. Daarbij....was ik niet heel veel gewend, dus misschien ook snel tevreden. Maar vreemdgaan, het is een ingewikkeld iets.Wanneer ik hier mensen over spreek, dan hoor ik vaak dezelfde leugens! Nog steeds kan ik er geen andere woorden voor vinden. Gedachten die niet de waarheid weerspiegelen maar met je aan de haal gaan. Een paar voorbeelden:

* Ik kon er niets aan doen het gebeurde zomaar
* Niemand zal er toch achter komen (als jij ook niets vertel....!)
* Het komt door mijn partner want die heeft ooit......... of die doet.....
* Het is toch niet erg! Dit is beter voor mijn partner, want nu ben ik alleen maar gelukkiger.

Alleen maar verliezers


Wanneer je vreemdgaat dan heeft dat gevolgen. Het gaat goed...totdat de waarheid aan het licht komt. Iets of eigenlijk iemand heb je willen verstoppen. Geloof mij wanneer ik zeg dat dit zeker zal uit zal komen. Hoe kan je anders verwachten? Je plaats een bom in je leven, en je blijft er vrolijk om heen dansen? Wanneer deze bom gevonden word, onschadelijk gemaakt word of ontploft, dan zijn er altijd slachtoffers. Gezinnen scheuren uit elkaar. Kinderen worden heen en weer geslingerd tussen ouders. Daarnaast word jouw hart en het hart van de partner waar jij voor hebt gekozen wreed los gescheurd. Dat heeft altijd gevolgen, brengt altijd diepe wonden, bij allebei! Probeer het volgende maar eens:

Knip uit papier twee harten. Plak deze stevig op elkaar, zodat ze samen één zijn. Wacht een paar maanden, één jaar of 10 jaar. Pak het dan beet en ruk ze in één keer van elkaar af. Wat heb je dan nog over denk je?

Wanneer je iets geheim houdt voor degene waarmee je samen leeft, waarvan je houdt, dan doet dit iets met jou. Dit is ook zo voor iedere leugen die je tegen je partner verteld, de halve waarheden. Het veranderd je hart. Iedere keer wanneer je hiermee bezig bent heb jij een keuze. Je kan het vertellen, je kan volledig eerlijk zijn tegen jouw partner. Meestal begint het met een klein stapje, toch kan het een begin vormen van een hele andere weg. Wat kan de weg om met één partner samen te leven en intiem te zijn, smal en beperkend lijken. Maar weet je hoe veilig dat is. Wil je werkelijk op de brede weg lopen? Waar alles maar kan, waar je dingen voor jezelf denkt te mogen hebben of houden? Die weg van vreemdgaan die is zo makkelijk ook niet. Zeker niet wanneer dit ontdekt word. Daarnaast doet het iets als je niet meer staat achter een keuze die je ooit zelf gemaakt hebt.

Blijf samen één


 Als stel, gehuwd of samenwonend, heb je zoveel momenten om voor je partner te kunnen kiezen. Wanneer je dit doet zal je veel meer beloond worden, dan wanneer je een tweede relatie aan zal gaan. Hou het hart van je partner heel, koester het en verzorg het met liefde. Geef jezelf aan de ander, volledig, hierbij hoef je niet bang te zijn dat je jezelf zal verliezen. Want wie jij bent, wat jij kan geven aan liefde, dat heb je niet van jezelf. God heeft het aan jouw gegeven. Net zoals Hij jouw en je partner bij elkaar gebracht heeft om samen één te zijn. En geloof mij, hoe slecht jij ook over je relatie denkt, jouw gedachten zijn niets bij de gedachten die God heeft. Het is je aardse blik (of bril) die hopeloos, machteloos en radeloos beeld geeft. God zelf geeft ons duidelijk in Zijn Woord hoe Hij kijkt naar jouw relatie:

Prediker 4:12
En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.

Mattheus 19:5-6
Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden. Ze zijn dan niet langer twee maar één. Wat God heeft verbonden mag een mens niet scheiden.

1 Korinthe 7:2
Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Hebreeën 13:4
Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houd het echtelijk bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen.

Psalm 32:10
Maar wie op de Heere vertrouwt, word door Zijn liefde en goedheid omringd.

Spreuken 3:3
Mogen liefde en trouw je nooit verlaten, wind ze om je hals, schrijf ze in je hart.

Reacties

  1. Ik contact met vrouwen uit andere delen van de wereld, die veel spijt hebben over wat ze gedaan hebben. Hoe kan het toch dat er hier in Nederland zo zo gemakkelijk over gedaan wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja bijzonder is dat eigenlijk. Als je bekijkt hoe er in het westen, Nederland, over vreemdgaan gedacht, gesproken of gedaan word. Erg opvallend omdat het dus echt bij alle partijen wonden achter laat. Het laat een diep spoor na! Pijnlijk en hartverscheurend.

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met