Doorgaan naar hoofdcontent

Tag: Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder

Afgelopen week werd ik door Deborah
van Kijkmomentjes uitgedaagd om een tag in te vullen. Door antwoorden te geven leren mijn lezers mij nog meer kennen. Hierbij wil ik deze uitdaging aangaan en antwoorden geven. Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd of jullie hierdoor iets nieuws over mij te weet komen! 




Zing - Wanneer zing je?


Ik word zingend wakker en ga zo ook weer naar bed eigenlijk. Wanneer ik een dag niet zing dan heb ik een slechte dag of ben ik net bij de kaakchirurg geweest. Vaak gaat het ook ongemerkt. Terwijl ik aan het werk ben, of in de auto zit. Zingen heeft voor mij ook heel lang een krachtige werking gehad. Als ik het dan moeilijk had, of persoonlijke aanval moest doorstaan hielp het mij als ik ging zingen. Vooral liederen die mij herinnerde wie God is, dat Hij er is, of dat mijn leven in Zijn hand veilig ligt, raakte mij. Zo kreeg ik na mijn scheiding een heel mooi nummer dat ik een periode elke dag heb geluisterd:




Vecht – Beschrijf de laatste keer dat je hebt gevochten, voor jezelf of een ander.

Fysiek vechten heb ik een tijdje gedaan door te boksen. En nee ik ben geen agressief persoon. Maar wat heeft het mij goed gedaan! Het maakte mij zelfverzekerder, hielp mij grenzen te verleggen en ook mijn hoofd te legen. Om mijn hoofd te legen heb ik ook een pittige uitdaging nodig. Pittig in de zin van lichamelijke zwaar en langdurig volledig moeten inzetten. Wat was het heerlijk om uitgeput in de kleedkamer te zitten en te beseffen dat het toch gelukt was. Wauw het liet mezelf zien hoe sterk ik eigenlijk was, de innerlijke kracht werd hierdoor zichtbaar.

Geestelijk vechten heb ik heel lang gedaan op het gebied van leugens verwijderen uit mijn gedachten. Heel lang heb ik namelijk geloofd wat mensen van mij vonden of wat ze tegen mij zeiden. Al die dingen die niet positief was ging ik opslaan en als waarheid zien. Zo sterk dat ik complimenten niet meer aannam. Er zou vast een moment komen dat diegene zou zien dat hij/zij niet gelijk had gehad. Iets goeds of leuks aan mij? Was onmogelijk. Ik kan vertellen dat het best een flink gevecht was om daarvan los te komen. Wat mij hielp was de Bijbel. Alleen moest ik die eerst aannemen als: Waar voor mij! Wat voorbeelden van teksten die mij geholpen hebben kun je vinden op mijn blog onder het tabblad: Gelukkig door Zijn woord ( klikbare link: Gelukkig door Zijn woord)

Huil – Ben je snel geëmotioneerd?

Ja. Ik ben een gevoelige vrouw. Het is een soms voor mij lastig talent. Omdat ik sferen in mijn omgeving (onderlinge verstandhouding/ gevoelens onderling/respectloos gedrag etc) sterk opmerk. Maar ook één waar ik mij gezegend mee kan voelen. Het zorgt dat ik snel situaties aan voel en na al die jaren heb ik geleerd hoe daarmee om te kunnen gaan. Zodat ik het nu in kan zetten op een positieve manier. Weten wanneer, hoe maar ook hoe lang is wel een leerproces geweest. Dankbaar ben ik dat ik na een diepe periode (al even aangehaald bij vechten/zingen) ik ook weer de positieve emoties mag voelen en beleven in mijn hart. Emoties maken je als mens, het geeft de kleur aan je leven. Nu kan ik zeggen het is nu kleurrijk in mijn emotionele leven, maar wel in balans. 

Huilen kan ik ook heel erg door liederen te luisteren. Dan kan ik mijn tranen niet inhouden en lijkt het alsof de tekst diep in mijn hart inwerkt. Zo heb ik dus vaak in de kerk gehuild, kwamen mensen soms naar mij toe, terwijl ik eigenlijk van binnen een rijke en mooie ervaring had, of een groei doormaakte.

Bid – Hoe uit je jouw spiritualiteit? Waar geloof jij in?

Ik ben christen, niet alleen in het woord en om bij een groep te horen, maar door verbondenheid en relatie met God. Dit uit zich op veel verschillende manieren. Maar wanneer ik die op zou noemen zou het lijken alsof het vooral 'werken' of een last zou zijn om in God te geloven. Daarom noem ik de uitting die voor mij het meest belangrijke, levensveranderende effect heeft.

Mijn geloof uit zich dat in welke omstandigheid ik ook verkeer, wat er ook gebeurd in mijn leven, ik rust en liefde kan ervaren in mijn hart en dat ik mij voortdurend verbonden weet met mijn Maker. De kloof die zorgde voor een hechtingsprobleem is overbrugt. Het gevoel van 'iets' missen, liefde missen, werd daardoor opgevuld op een onvoorwaardelijke manier. Dat Hij mijn leven totaal heeft omgekeerd. Niet doordat mijn leven makkelijker werd, of alles rustig is in mijn leven. Maar doordat mijn hart veranderd is en gevuld is met de Heilige Geest. Mijn geloof maakt mij tot wie ik werkelijk ben, en laat mij groeien naar waar Hij mij voor gemaakt hebt, een kind van God. Geliefd, mooi gemaakt en waardevol.

Lach – Wie maakt jou aan het lachen?


Lachen is ook wel iets wat ik heel goed kan. Wat eigenlijk van de laatste jaren is, dat ik ook in mijn hart een diepe vreugde kan ervaren. Want mijn uiterlijk bleef altijd lachen. Dat was zo bijzonder, er zijn mensen die mij niet anders zien, terwijl ik mij wel degelijk vaak anders voel. Lachen was voor mij ook een soort van masker geworden. Ik kon ook veel weg lachen of hele nare cynische grapjes over mezelf maken. Humor heb ik nog wel, en lachen kan ik heel goed (en hard). Maar niet meer om mezelf onderuit te halen. Er zijn veel verschillende mensen die mij aan het lachen kunnen maken. 

Werk – Werk je om te leven of leef je om te werken?


Een hele periode heb ik gewerkt om te kunnen leven. Als kostwinner lag er 4 jaar lang een behoorlijke druk op mij. Waarin ik logisch en verstandig heb moeten nadenken, maar ook moest leren vertrouwen. Na mijn instorting in eind 2014/begin 2015 heb ik een besluit gemaakt. Geld is niet het belangrijkste in mijn leven. Het mag niet ten koste gaan van mijn levenskwaliteit, genieten van mijn kinderen en tijd voor God. Want als ik geen tijd meer heb om te bidden of Bijbel te lezen, doe ik meer dan God van mij vraagt. Toen ik dan ook weer volledig kon werken, heb ik mij heel rijk gevoeld dat ik mocht werken onder schooltijden van mijn kindjes. Dat dit mogelijk was! Dit is een enorm belangrijke keuze geweest. Ik vertrouw erop dat ik genoeg krijg om van te leven, zolang ik doe wat God van mij vraagt. Daar ligt wel het knelpunt van werk. Want merk dat ik niet altijd werk (mag) doen wat God van mij vraagt. Maar alles op Zijn tijd. Wanneer het Zijn tijd, zal Hij alles voorbereiden dat het ook kan. En ik merk dat er ontwikkelingen zijn. Ik werk om te leven, en ik leef een rijk leven. Er is ruimte voor God, voor mijn kindjes, studie en creatieve hobby. 

Bewonder – Wie bewonder jij? En waarom?

Ik bewonder meerdere mensen. Mijn man in hoe hij met veel situaties is omgegaan. Zijn rust en nuchterheid en vooral geduld zijn heerlijk om te ervaren. Mijn vader en moeder bewonder ik ook. Hoe ze in alles wat ze meemaken, toch telkens weer door gaan, samen. Zoveel hebben ze achter elkaar moeten meemaken, en ze tonen zoveel doorzettingsvermogen en kracht. Ook bewonder ik onze dominee. Ga er maar aan staan, en best gemixte gemeente qua behoefte, en toch iedereen voeding geven. Een thuis bieden, oren geven en respectvol blijven. Die positie bekleden daar heb je veel Geest voor nodig en heb ik respect voor. 


Van welke bloggers zou jij heel graag de antwoorden op deze vragen zien?

De volgende wil ik uitdagen om deze tag ook in te vullen:

Johanneke van: Waardevol en uniek
Anne van: Annderverhaal

Geen stress het hoeft niet nu.... ik heb hem ook lang laten liggen. Vind je het niks, dan is dat ook goed 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij