Doorgaan naar hoofdcontent

Gezin om de Bijbel: Vrijheid door vrede

Vrede krijg je niet doordat je omgeving doet wat jij wilt. Vrede ontstaat in hoe jij op je omgeving reageert!

Echte vrede begint diep in ons. Hoe komt iets binnen? Is dat naar, wat doe je daar dan mee? Gisteren op de verjaardag van mijn moeder zaten we een beetje te brainstormen. Wat zullen we doen als we weer een gezinsmoment houden? De paas momenten gehad, nu weer ruimte voor een nieuwe invulling. Mijn moeder kwam op het mooie idee om het dan over bevrijding te doen. Samen met mijn man heb ik zitten zoeken.

  • Naar een passend Bijbelgedeelte 
  • Een verwerking
  • Wat willen we onze kindjes erover vertellen/vragen/leren 
We vonden op de website, Geloven is leuk, een erg passend werkje! De vredesduif

De Bijbel open


Met elkaar om de tafel was de openingsvraag: Wat is er nodig voor vrijheid? Hieruit kwamen mooie antwoorden:

  • De Heere God
  • Jezus die stierf voor ons aan het kruis
  • De Heilige Geest
  • Liefde
  • Vrede
Zo kwamen de kindjes zelf bij het antwoord met elkaar. Vrede is nodig om vrijheid te hebben. In jezelf, in je gezin en uiteindelijk in de omgeving waar je leeft. God geeft ons Zijn vrede! Hoe merken wij dat? Wat kunnen wij daarmee doen? We lazen uit 1 Petrus 3: 10 en 11.

Echte vrede begint bij God. Dus wanneer we het moeilijk hebben mogen we daarmee naar Hem toe komen. Hij wilt ons helpen en luistert naar ons. Wanneer we geplaagd worden, of iemand scheld ons uit, als iemand je pijn doet of schreeuwt tegen jou. Reageer dan niet hetzelfde. Maar vertel het dan maar tegen de Heere en reageer zelf zoals jij het fijn vind dat anderen op jou reageren. Dan geef je de ander een voorbeeld. Maar mooier nog dan kan je in vrede leven. In vrede met God  maar ook met jezelf. Dan kan je jezelf aankijken. Laten wij zien dat wij vredestichters zijn? Of zien andere mensen ons als ruziemakers? Waarmee denk je dat mensen beter zien dat we kinderen van God zijn?


Lekker aan de knutsel 


Daarna gingen we het werkje maken. Lekker veel kleuren, maar ook plakken en knippen. Uiteindelijk met een heel leuk resultaat! Zo gaaf dat iedereen hetzelfde werkje had maar toch het weer anders heeft gemaakt. Hier zijn ze druk bezig met inkleuren. Het werkje leek achteraf lastiger dan het werkelijk was. De duif bestaat uit meerdere onderdelen. Met een schitterende tekst op de vleugels!
Ontvang Mijn vrede en draag het uit!


Zeven vredesduiven op een rij!


Wil je meer gezinsmomenten bekijken? Dat is mogelijk via de volgende klikbare link: Gezin om de Bijbel

Reacties

  1. Heel mooi om zo bezig te zijn rondom het woord. Mooie familie zijn jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn zo rijk Ariëlla! Dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste