Doorgaan naar hoofdcontent

Gezin om de Bijbel: God redt

De lijdenstijd is begonnen en vanuit diverse hoeken ben ik benaderd met mooie of confronterende dingen om te doen in deze periode. Ook met het gezin, met elkaar, lezen en beseffen welke grote dingen God voor ons heeft gedaan, en altijd zal blijven doen. Een uitzien naar....

Hij zoekt


Vandaag lazen we uit Lukas 19 waar Jezus Jericho inkomt. Zachëus wilde Jezus ook zien, maar hij was te klein. We denken allemaal dat hij te klein was in lichamelijk opzicht, maar was het ook niet te min?! Gaf iemand hem ruimte om te zijn? Nee ze vonden Zachëus slecht. Ze stonden op Jezus te wachten, alle mensen keken naar Hem uit. En dan naast zo'n slecht, min, klein iemand staan? Dat risico kan je niet nemen. Straks komt Jezus niet naar jou. Zachëus vlucht. Hij rent naar een boom en klimt erin. Helemaal alleen, verstopt hij zich. Zo kan hij alles zien maar is hij niemand tot last. Daar komt Jezus en Hij loopt naar de boom. Jezus zocht Zachëus op! Want in Lukas 19 vers 10 staat het zo mooi: Ik, de Mensenzoon, ben gekomen om afgedwaalde mensen te zoeken en te redden! Hij ging niet naar de nette mensen, niet naar de menigte die dacht dat ze zich goed voorbereid hadden. Kijk hen netjes zijn. Ze dachten heel wat van zichzelf. Zie je ze voor je? Groot, machtig, van zichzelf overtuigd. Nee Jezus zocht die ene man. Verstoten door de anderen in de stad. Verloren geraakt, dwalend op zijn pad. Jezus zoekt niet mensen waar die mee kan pronken omdat ze zo goed zijn. Hij zoekt mensen aan de rand van de maatschappij, die uitgekotst worden, die niks meer over hebben. Juist de mensen die Hem zo hard nodig hebben. Mensen die 'zwak' zijn, want Zijn kracht word zichtbaar in zwakte.


Hij redt


Zachëus komt blij de boom uit, dat lazen we met elkaar. Hij is blij dat iemand eens bij hem wilt komen logeren (Bijbel in gewone Taal). Een logeerfeestje met de Heere Jezus. Zou er ooit iemand een feestje gevierd hebben met Zachëus? Nee we kijken niet gelijk naar logeren, laten we klein beginnen. Was er ooit iemand die blij was met Zachëus? Stel jij je eens voor, iedereen in de klas vind jou slecht. Omdat je de meester helpt! Niemand mag jou, iedereen kotst je uit. En dan komt Jezus de klas in. De hele klas staat te springen, kom bij eens. En Jezus loopt naar jou toe, roept jouw naam en zegt: ik wil bij jou logeren! Zou je dan vertellen tegen Jezus wie je bent? Zachëus kwam onderaan de boom, en zomaar uit het niets vertelde hij aan Jezus: Ik ben slecht, ik heb gepikt van mijn eigen volk. Maar alles wat ik afgenomen heb zal ik 4x terug geven. En de helft van wat ik bezit zal ik dele met de armen. Zomaar, ging hij tegen Jezus vertellen dat hij verloren was. Dat hij niks waard was. Een dief van zijn eigen volk! Jezus kijkt naar Zachëus, en weet je: Jezus wist het allemaal allang. Maar Hij is zo blij dat Zachëus het eerlijk verteld. Uit zichzelf. Hij belijdt wie hij is. Nu is het tijd dat Jezus belijdt wie Hij is en voor wie: Er is redding in jouw huis gekomen Zachëus. Vandaag ben jij geredt! Hoe kon Jezus redden? Omdat Hij straks, niet eens zolang na dit verhaal, zal sterven aan het kruis. Hij zal sterven aan het kruis voor al die verkeerde dingen van de hele wereld. Nee niet iedereen zal gered worden. Niet iedereen zal dit geschenk op waarde schatten. Maar het is er voor een ieder die weet hoe verloren hij zelf is. Voor een ieder die weet wie Jezus is en gelooft in Hem. Jezus, Hij wil redden. Zachëus die werd gered, door eerlijk te zijn over wie hij is. Door een nieuw pad te kiezen voor zijn leven. Het smalle pad, met zijn kruis op zijn rug, in de voetsporen van Jezus.

In gesprek


We spraken omstebeurt wie wij waren, welke verkeerde dingen we gedaan hebben. Wat we mogen doen nu we weten wie we zijn. We brachten het allemaal in gebed. We willen deze lijdenstijd bijzondere uitspraken van Jezus volgen, en kijken wat wij daar mee doen tot nu toe. Maar ook wat we er mee zouden kunnen. Hierna gingen we aan de slag. Met een blad waarop een puzzel stond, en een doolhof en een tekening. Deze vond ik op de volgende website: Werkbladen Mijn Bijbelverhalen





Wil je meer inspiratie, of van andere momenten genieten dat we als gezin om de Bijbel zitten? Dat kan via de volgende klikbare link: Als gezin om de Bijbel

Reacties

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met