Doorgaan naar hoofdcontent

Levenslessen van Abraham (deel 2)

Abram koos voor vrede en liet Lot als eerste kiezen. Lot koos voor het stuk van de Jordaanvallei. Zijn gebied ging tot aan de stad Sodom.Niet snel daarna was er een slag van aan de ene kant 5 koningen en aan de andere kant 4 koningen in de Siddimvallei. Lot werd weggevoerd met al zijn bezittingen, want hij woonde in Sodom. Een vluchteling die het overleefde kwam dit bij Abram melden. Toen Abram hoorde dat zijn neef Lot gevangen was genomen, bracht hij een ieder op de been, 318 mannen en achtervolgde Kedorlaomer en bondgenoten. s'Nachts viel Abram hen aan, versloeg hen en volgde hen tot een stad ten noorden van Damascus. Niet alleen zijn neef Lot, maar alles wat was buit gemaakt, heeft Abram bevrijd. Melchizedek, de koning van Salem, priester van God, de Allerhoogste zegende Abram. Alweer werd Abram gezegend! Abram wilde niets houden van wat hij had bevrijd. Niemand zou kunnen zeggen, ik heb ervoor gezorgd dat Abram rijk is geworden. Nee enkel Gods zegen is het! Als je iets gedaan hebt waar je veel mee bereikt? Mensen zeggen: Je mag het wel houden, dan voelt dat als niet meer dan normaal. Daar heb je toch ook alle moeite voor gedaan. Je hebt er recht op. Maar Abram vertrouwde op God. Dat was voor hem genoeg. Wat heerlijk, we hoeven onze rijkdom niet zelf te verzamelen!

Naar boven kijken


Wanneer God weer aan Abram verschijnt en zegt dat Hij Abram zal belonen, dan raakt Abram toch wel in de put. Wat heeft beloning voor zin? Wie zou er iets aan de rijkdom van Abram hebben? Hij zegt dan tegen God: Ik zal kinderloos sterven en mijn bezit zal in de handen van mijn knecht komen.Ik zie Abram zijn tent in kijken, leegte. Een hart vol verlangen, vol van de zegeningen en belofte die God gegeven had, maar toch lege handen. Een werkelijkheid voor vele mensen, zo menselijk neergezet. Abram keek naar beneden, naar de aarde. Daarop deed God iets heel moois. Hij leidde Abram naar buiten, kijk eens omhoog. Niet naar de wereld, niet naar de aarde en zoals jij het denk. Kijk nu eens met mij mee, over de problemen heen. Kijk naar mijn macht, als ik de sterren aan de hemel kan bevestigen, dan kan ik toch zeker, wanneer Ik het wil jou de lang beloofde zoon geven?! Laten we eens even onze blik op ons probleem vestigen, misschien heb je geen werk, en God zou zegenen, misschien is er ziekte en is er al veel gebeden voor genezing zonder resultaat terwijl God toch hersteld?! Loop eens naar een open en stille plek en kijk eens naar de hemel. Kijk eens naar de lucht, tel de sterren maar, bij Abram zei Hij: Zo groot word je nageslacht. Tegen ons zegt Hij: Ik zette ze aan de lucht, ik heb jouw gemaakt en Ik zorg voor jouw (psalm 8 vind ik hier zo mooi bij passen). God rekende het vertrouwen dat Abram hierdoor kreeg aan hem toe, als een rechtvaardige daad.




Eigen oplossing


Toch blijven kinderen voor Abram en Sarai nog steeds uit. Sarai doet Abram een voorstel. Zonder overleg met God stemt Abram ook in. Ondanks alle belofte die God speciaal deed. Nee had God hem gezegd, nee niet je dienaar zal jou bezit erven, maar een kind door jou verwerkt. Misschien maakte het voor God niet uit met welke vrouw, als het maar van Abram was? Een menselijke gedachte, maar is zo'n gedachte van God? Laten wij Zijn wil geschiedde? Als we lang moeten wachten komen we ook met eigen wegen, vinden we wel een manier, om toch te krijgen wat we willen. We vinden ook allemaal dingen, soms zelfs in Gods woord, waardoor het heel mooi toegedekt word. Maar later, jaren later, zie ik Jezus zitten in de hof van Getsemane, voor mij. En Hij huilt, Hij zweet bloed, en wil niets liever dan die beker vol van mijn ellende, en de ellende van de wereld, aan Hem voorbij laten gaan. Toch sprak Hij: Maar niet Mijn wil maar Uw wil geschiedde. Kan ik dat, in navolging van Hem?! Abram niet, hij verwekte bij de slavin van Sarai, Hagar, een zoon. Wat staat er dan: Direct verloor Hagar het respect voor haar meesteres. Er komt onvrede met haar positie en de rol. Het kwam scheef en direct ging alles scheef. Een hellend vlak. Verdrietig en kwetsend, het maakt pijnlijk duidelijk hoe het gaat als we God niet volgen, maar onze eigen verlangens. Sarai maakte het leven van Hagar zo zwaar dat Hagar vluchtte. Maar God was ook bij Hagar! God leerde haar, ga terug en blijf in de functie die je had, dat is jouw rol. Wees gehoorzaam! God heeft voor haar ook een zegen, Hij beloofd ook haar veel nakomelingen, noem je zoon Ismaël, want de Heere heeft gehoord hoe zwaar je het te verduren had. Hagar ze voelt zich gezien als mens. Ze noemt God een God van zien, Lachaï-Roi. Wat je ook gedaan hebt, hoe je er aan toe bent. Weet: God ziet jouw. Hij wil er voor je zijn! Laat je Hem er ook zijn? Soms is het nodig om uitgeput ergens bijna neer te vallen voordat Hij pas door kan dringen. Soms zijn we zo bezig met ons leven, ons gevoel of met overleven dat we niet beseffen waar Hij is. Heeft de Heere jouw al eens aangetroffen en iets mogen delen, je mogen laten voelen: Ik zie jou?

Dit is deel 2 over Abram, in een serie van levenslessen. Wil je eerdere levenslessen lezen? Dat kan. Ik heb iets leuks gemaakt aan de rechterkant van mijn pagina zie je een wolk met labels. Daar vind je ook een label: levenslessen. (alleen op pc/laptop/of als je kijkt op je mobiel bijna onderaan kan je klikken op: internetversie weergeven).

Reacties

  1. Reacties
    1. Ja dit was zo'n bemoedigend beeld. Van mezelf kijk ik ook vaak naar hoe alles tegen zit, anders gaat dan ik wil... Ik mag uit mijn tent, naar Hem opkijken. Wonderlijk, nog steeds van toepassing voor ons. Dank je wel voor je compliment!

      Verwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik