Doorgaan naar hoofdcontent

Voor wie doen wij het allemaal?

Als de Heere naar ons leven, en invulling van ons christelijk leven kijkt, wat zal Hij dan zeggen? Is dat wat we doen, wel wat Hij wilt? Heel makkelijk kunnen we ook God voor ons eigen karretje zetten. Het voelt voor mij goed, dat zal van de Heere zijn. Maar welke motieven zitten er echt achter? Gisteren een hele mooie preek meegekregen waar ik in mijn gedachten nog mee bezig ben. En kwetsbare maar ook zo'n moedige voorganger, die Gods woord op zichzelf durfde toe te passen. Dat raakte mij ook, het hielp om hetzelfde te durven. Het Bijbel hoofdstuk dat gebruikt werd, was confronterend, een echte eye opener!

Opvoeder van Israël


Er werd gelezen uit Jesaja 1. Waarin Gods liefde voor Israël zo krachtig getoond word. God heeft Israël opgevoed, de juiste weg gewezen. Als een geduldige Vader altijd omgezien naar Zijn volk. Maar ze komen tegen Hem in opstand. Ze offeren wel, ze vieren de feesten wel, maar voor wie? En wat doen ze verder, voor God is het een schijnvertoning geworden. God zelf zegt: Ze hebben mij verlaten. De tempeldiensten, daar zien wij als mensen niets anders aan. Maar God zelf zag het wel! Zijn wij op zondag anders dan de rest van de week?  Zijn oordeel was duidelijk, helder. Het is en was Zijn liefde voor Zijn volk dat Hij zo eerlijk en duidelijk tot hen sprak. Want als je van mensen houd dan geef je daar alles voor. God zelf gaf zelfs Zijn eigen Zoon, vele jaren later. Hij wilde ze terug op de rechte weg leiden. En zachte handen, voelen voor ons fijn, maar die zorgen meestal niet voor verandering in ons leven. God greep in vanuit liefde.




Opvoeder van ons?


Wat zeggen de woorden van God, die we lezen in Jesaja tot jou en mij? Of nog scherper gevraagd: Hoe zou God tegen ons spreken? We doen van alles onder Gods vlag. Het valt mij de laatste jaren op dat onder Gods kinderen geregeld 'familieleden' moeten lijden door onze Gods ideeën. Hoe makkelijk stappen wij op Zijn troon en durven we wel niet tegen anderen te zeggen, dit is wat God wil, vind, denkt, voelt? Als ik naar mezelf kijk dan weet ik hoe ongeduldig ik soms ben. Wanneer ik iets voel of wil, dan kan ik daar voor gaan. Met hele goede bedoelingen overigens, en vaak kan ik het voor mezelf wel staven vanuit de Bijbel. Maar wat zegt God? Ik wil bouwen aan Zijn koninkrijk, op een manier die de vuurproef kan doorstaan. Dat is veel pittiger als de proef waaraan ik mijn belangen/motieven onderwerpt. Wat blijft er over na de vuurproef, wat zal blijven bestaan? God wil geen offers, geen gedrag van de buitenkant. Het diepst verlangd God naar ons hart. Naar jou hart en dat van mij! Wat Hij wilt is dat we Hem volgen, dat we niet voor Hem uitrennen. Maar veilig geborgen achter Hem aan gaan, zodat Zijn Geest voor ons de weg kan bereiden. Mag Hij mij en jou de weg wijzen? Mag Hij ons geestelijk opvoeden?

Was je, reinig je en vermijd al het kwaad.
Dat is wat mij zo verdrietig maakt.
Zogenaamde offers vervagen bij alle misdaad.
Je hebt je Vader in Zijn hart geraakt.


Was je, reinig je en verander je leven.
Hoe kan je tegenover mij recht staan?
Kijk het bloed blijft aan je handen kleven.
Het is tijd om een nieuwe weg in te slaan!


Was je, reinig je en wanneer je luisteren kan.
Zal ik je met het beste zegenen.
Dan ontvouw ik over jouw Mijn nieuwe plan.
Ja Ik zal jouw dan gratie verlenen!





Reacties

  1. Reacties
    1. Leuk dat je dit laat weten. Is altijd leuk om te lezen wat mensen van je stuk vinden!

      Verwijderen
  2. Een blogpost om over na te denken.
    Mijn gedachten gaan na het lezen ook naar Psalm 139 en dan vooral vers 23.
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw wat mooi en passend Rita. Dank je wel voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Met liefde gedeeld. Leuk je weer te zien Henny!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met