Doorgaan naar hoofdcontent

Groeien naar het Licht

Soms kan er wat onduidelijkheid om zijn.
Want het is toch wel zo dat wanneer je je bekeerd dat je van alle schuld bevrijd word?!
Dan ben je toch vrij!
Toch kan het nodig zijn dat je bevrijd word van bepaalde gevoelens, verlangens, angsten of gewoontes.
Je bent bevrijd, je bent ook gemaakt om vrij te zijn!
Helemaal vrij!
Maar heel ongemerkt kan je toch nog aan het oude leven gebonden blijven.


We zijn in deze wereld gewend geworden om gebonden te zijn.
Aan zoveel verschillende dingen.
Probeer het maar eens, in deze wereld vrij leven, dan zal je merken dat het veel lastiger is als gedacht.
Er word van alles van ons verwacht.
Geld dat trekt, trots dat innerlijk roept, hoogmoed die voor de val ligt.
Vele zijn op zoek naar bevestiging of goedkeuring, als je daarmee begint dan kan je snel vast gelegd worden in patronen.
Vrijheid, al leven we in een vrij land en zijn we door God gekozen en betaald om vrij te zijn.
Het is zoveel ingewikkelder dan we denken.
Zo kan je de indruk hebben dat je vrij bent en dan voel je je gevangen.
Gevangen in de sleur, in een relatie, in je werk.
Vrijheid het is zo belangrijk.
Je krijgt het alleen als je jouw oude natuur los kan laten.

 :


Iets in ons verlangt er naar.
Heb je dat weleens gemerkt?
We zijn gemaakt om vrij te zijn, zo was het in het paradijs, dat is ons element.
Zo kunnen we nu ook leven.
Bekeer je tot Hem, Hij die jouw gemaakt heeft, Hij weet waar jij in je element bent en zal je niet meer tot slaaf maken.
Hij heeft je uit je oude, zondige wereld (Egypte) bevrijd.
Laat Hem je enige Heer zijn!

Wil je vrij zijn?
Kijk daarna eens naar wat het belangrijkste is in je leven.
Haal alle afgoden weg uit je leven, uit je leefomgeving.
Maak het schoon, breng je afgoden voor God en vernietig ze.
Was je werk, je functie dat wat jouw maakte tot wie je bent?
Je mag je werk blijven doen, maar laat het niet je leven bepalen.
Want je mag meer zijn dan wat je doet!
Is geld dat waar jij je zekerheid op bouwt?
Het is maar metaal, het kan je zo ontvallen, het kan jou niet horen en niet geven wat je zoekt.
Echt het is maar voor even.
Laat het los, en het is het beste om met zoveel te leven dat je precies genoeg hebt.
Net als de Israëlieten van het Hemelse Brood niet hoefde te verzamelen.
God zorgt, en als je meer hebt, deel.
Wees andere tot zegen met dat wat God jou als zegen gegeven hebt.

Neem eens onder de loep hoe je leeft.
Probeer je telkens dingen maar kom je toch weer tegen dezelfde verleiding, of loop je in dezelfde zonde?
Kijk eens naar je leven en hoe vrij je bent.
Hoe vrij bent jij van je leven voordat je Gods kind, Zijn erfgenaam werd?
Als je tot Zijn volk behoord dan zal je al het oude uit je leven weg kunnen halen, verbranden.
Dan zal je heel je leven in Zijn dienst mogen stellen.
Hij zal het tot zegen maken.

Soms kan je in je leven dingen gedaan hebben, of meegemaakt hebben in het duister.
Nog voordat je leven in het Licht kwam, nog voordat je koos en aanvaarde dat jij Zijn kind bent.
Dan leef je in dezelfde wereld maar dan schijnt daar nog niet Zijn licht.
En in dat duister, daar speelt zich veel meer af dan wij kunnen zien.
Daar, in dat donker, op het moment dat je nog niet gekozen hebt.
Dat is de plek waar een strijd plaats vind.
Een strijd om jouw leven, op leven en dood.
En als jij zegt, samen met Zijn volk Israël, ik kies voor het leven en niet voor de dood.
Dan zal je leven.
Toch mag je dan nog in deze wereld, zolang als God jouw levensadem schenkt, groeien.
Net zoals Israël moest leren om vrij te zijn, in hun reis in de woestijn moesten ze gaan leren.

Wie is God?
Wat is vrijheid?
De hele reis mag je opnieuw en opnieuw je buigen voor de Ene ware God!

Wat helpt is om net als het volk Israël, je zonde te belijden.
Breng alles wat je in het duister deed eens in het Licht.
Ik weet zeker dat je zult merken, wanneer je dit doet, dat jij je bevrijd zult voelen.
Want wanneer je het uitspreekt, voor Zijn troon leg, vergeving vraagt, dan zal je vergeving krijgen.
Dan kan God die plek die eerst gevuld werd door het oude, vernieuwen.
Maar mooier nog, de macht die het duister, op dat vlak van je leven had, dat breekt af.
Want het is niet meer iets tussen jou en het donker.
Het is naar het Licht gebracht.

Waar Licht is?
Daar kan geen donker zijn!
Laat het maar schijnen, in elk hoekje van je leven.
Schaam je niet, wees niet bang, het is een leugen dat het iets voor jou alleen is.
Hij was er al bij, Hij zag het al, en Hij wil en Hij kan je bevrijden.
Alleen dan kan je vrij zijn.
Vrij....
Zoals Hij jouw bedoeld heeft!
Dan, kan je met vertrouwen op Hem, de Jordaan in stappen.
Want dan weet je dat je nu al op weg bent naar het Beloofde Land!
Dit doet mij denken aan dit kinderlied, zullen wij Zijn Licht doorschijnen in deze donkere wereld?



Zo aan het einde van het jaar, als het meer donker word buiten is het wel een vraag. 
Hoe donker is het in jouw leven? 
Zijn er nog dingen die het Licht nog nooit gezien en/of gehoord hebben? 


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Met deze blog wil ik mee doen aan de bloghop.
Deze maand heeft Johanneke Plaggemarsch met haar blog: Waardevol en uniek
Het thema is: licht
Wil jij ook mee doen?
Schrijf of maak een blog en plaats je blog als reactie op de blog van Johanneke.

Reacties

  1. Een bemoedigend verhaal Petrina. Als we het in Zijn licht brengen, is Hij genadig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij