Doorgaan naar hoofdcontent

Goede werken

Als je iets goeds doet, dan voel je er al snel van binnen 'fijner' door.
Dat merk ik bij mezelf ook vaak.
En al helemaal als andere mensen het opmerken.
Wanneer ze reageren met dankbaarheid en/of complimenten dan doet dit wat met mij.
Herken je dat?
Ik heb mijn beloning dan al gehad op aarde.
Het is voor mij een uitdaging om dingen te doen zonder mezelf daar voor te belonen.
Dingen doen zonder verwachtingen van anderen of van mezelf.
En ook om daardoor niet gezien te willen worden.
Dat is een hele uitdaging.
Hoe is dit voor jou?
Ik las dat het goed is om hierop alert te blijven.
En dan bedenk ik mij, ik heb niets van mezelf, ik kan niet roemen over mezelf.
Iedere dag opnieuw heb ik Zijn bloed nodig, heb ik Zijn vergeving nodig.
Enkel door Hem kan ik goed doen, niet door mezelf.

Mattheus 6:1

Wees op uw hoede dat u uw liefdegave niet geeft in tegenwoordigheid van de mensen om door hen gezien te worden; anders hebt u geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is.


Nu is het op persoonlijk vlak maar klein.
Dan kan je denken, ach hoe erg is dat.
Maar wat ik merk is dat het ook de kerken insluipt.
Wat is de motivering achter de dingen die we daar doen?
Dat kan ik twee kanten op zien zelfs.
Aan de ene kant de mensen die de gemeente dienen.
Maar ook de gemeenteleden zelf.
Voor wie geef jij je liefdegaven?
Dat wat je een ander schenkt, wat je doet om een ander te dienen, in de gemeente.
Voor wie sta je op het podium, wie dien je als je het geluid regelt, of zingt op het podium?
Maar ook aan de andere zijde, de gemeenteleden.
Die ondertussen eigenlijk allemaal wel 'iets' willen horen/ervaren/voelen in een dienst.
Voor wiens naam wil je dat?
Om gezien te worden?
Of om te kunnen ontvangen wat jij nodig hebt?
Is dat wat de motivering is?
Of mag het dieper gaan, om Zijn Naam, om Zijn eer.
Gaat het om ons, als mens in de dienst, of om Hem en Zijn wil, mag die nog geschiedde?
Soms best lastig als we zo bezig zijn met wat wij allemaal willen.


Eigenlijk is de kern wel, wil je dat anderen zien wat jij doet/wilt?
Of wil je dat God gezien en geëerd word en verwacht je jou waardering van Hem?

Als je liefdegave geeft, als je iets doet of schenkt aan anderen, vanuit liefde.
Laat het verborgen blijven.
Dan zal je in het openbaar hiervoor beloond worden.
Sowieso kan je er niks mee winnen, zeg ik je nu: Gods liefde voor jou veranderd er niet door.
Maak er geen moeten van, laat het een hartsverlangen zijn.

Mattheus 6: 3 -4

Maar als u een liefdegave geeft, 
laat dan uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet,
zodat uw liefdegave in het verborgene zal zijn; en uw Vader, 
Die in het verborgene ziet, zal het u in het  openbaar vergelden.

Wat mij zoveel rust geeft is dat het niet meer gaat om hoe mijn naam bekend komt te staan.
Het enige waar het om gaat is dat Hij alom bekend gemaakt word.
Dat mensen om ons heen Zijn naam gaan leren kennen.
En een relatie met Hem aangaan.
Ik kan niet met zoveel mensen tegelijk een relatie hebben.
Maar God's hart is groot genoeg, Hij kan er voor iedereen tegelijk zijn.
Hij wil er ook voor jou zijn!


Bloei voor Hem, en groei naar Hem.
Zoals de bloemen op het veld, er zijn om ons te verwonderen over onze Schepper.
Een mooie belofte, maar zo niet wat wij in deze wereld gewend zijn.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste