Doorgaan naar hoofdcontent

Bevrijd door liefde

Heel lang voelde ik mij gevangen.
Niet echt in de gevangenis, maar in mezelf.
Angst om wie ik werkelijk zou zijn, wat mensen van mij zouden vinden....
Het was de basis van mijn leven.
Dat belemmerde mij, om te zijn wie ik was.
Om te gaan inzien dat ik, inderdaad anders, maar ook waardevol was.
De angsten zette mij vast en hielden mijn groei tegen.
Wat koste het een tijd, en wat was het een weg die ik ging.
Maar meer en meer merk ik dat ik die angst achter mij gelaten heb.
Dat ik durf te zijn wie ik ben.
Nu pas ontdek ik telkens weer nieuwe dingen die bij mij passen.
Mijn zelfbeeld, het was waardeloos.

Drie jaar geleden dacht ik nog dat ik mezelf niet kon redden.
Maar ook dat ik iedereen tot last was.
Niemand zou er van mij kunnen houden.
Geluk, dat zou er voor mij niet zijn, ik verdiende dat ook niet.
Als ik andere niet gelukkig maak.
Zo zat mijn hoofd vol leugens, deze hadden al zolang geleefd in mijn hoofd.
Dit was mijn waarheid geworden en het maakte mij bang.
Ik bleef in mijn cirkeltje.
Daar kon ik het veilig houden en overzien.
Maar wat ik geleerd heb is, die cirkel, het was daar verre van veilig.
In de comfortzone van leugen, kritiek op jezelf en minderwaardige gedachten, daar is het heel gevaarlijk.
Het werden boeien die mij gevangen hielden.

Maar daar was de tekst die God boven mijn leven gezet heeft:

Laat je niet overwinnen door het kwade,
maar overwin het kwade met het goede!

Het goede kan alles overwinnen.
Als jij op dit moment gevangen zit in jouw onveilige cirkel weet dan dat God er bij is.
Zoek Hem en weet dat Hij zoveel van je houd dat Hij niet wil dat je vast zit.
Want ik weet en ik geloof dat wij gemaakt zijn om vrij te zijn.
Alleen dan kan je tot je echte bestemming komen.
Ja gevangen kan je wel gered zijn!
Maar weet dat er meer voor je is, dat God voor jou de deur van jouw gevangenis open wil zetten.
Dat Hij met je mee wilt lopen die poort door.
Maar nodig Hem dan uit en laat Hem toe in dat eigen plekje waar jij jezelf opgesloten hebt.
Hij kan je gevangenis laten schudden waardoor de poorten voor je open gaan.
Vertrouw je Vader maar en loop maar achter Hem aan.
Bij Hem ben je zoveel veiliger dan in je eigen cirkel.
Dat hoekje wat je voor jezelf gemaakt had.
Het is te klein voor wie jij in Christus.
Kom maar uit je cocon en zie:


Je bent geen rups meer, maar door Jezus een prachtige vlinder!


simplesmente-beautiful-mundo: ❥ ‿ ↗ ⁀ simplesmente-beautiful-mundo h4ilstorm: Aterragem:


Reacties

Populaire berichten van deze blog

Zingen en muziek kan zoveel met je doen!

Muziek dat heeft mij zo enorm geholpen!
Dat begon eigenlijk op momenten als ik verdrietig was en nog niet goed raad wist met mijn emoties.
Ik sloot het in mezelf op, draai ermee in mijn binnenste in een cirkel.
En durfde het niet te uitten.
Juist omdat ik het in mezelf vast hield ging ik mij er naar door voelen.
Het gaf allerlei aanklacht, allerlei aan nare gedachten gingen door mijn hoofd.
Ik raakte erdoor uitgeput.
Tot ik ging zingen, of ging luisteren naar muziek.
Dat wisselde van Sela naar Opwekking en van Don Moen naar Kees Kraayenoord.
Heerlijk.
Nummers die echt iets met mij deden, die als ik luisterde iets in mij veranderde.
Ja heel lang heb ik muziek gebruikt en had dit groot effect op mijn gevoel.
Zelfs zo groot, dat wanneer ik mij weer aangevallen voelde of verdrietig en daardoor down werd, mijn Bidden en Vasten vriendin/zus mij weleens vroeg:

Wanneer heb je voor het laatst gezongen?

Muziek heeft mij gered!
Dat kan ik echt zeggen.
Al mijn zorgen, al mijn gedachten, het lukte …

Op zoek naar die ene zonnestraal

Afgelopen vrijdag kregen mijn kindjes meivakantie en vanaf toen is het weer gaan veranderen.
Ik genoot eigenlijk wel van vorige week, heerlijk hoe de zon al weer warmte had.
Al het groen kwam zo snel en mooi weer uit. Zaterdag werd het alweer iets frisser, was het over het algemeen droog, maar toch al een paar heftige buien.
Zondag begon het met hagelen en soms zelfs sneeuw. Het is koud en het lijkt wel weer herfst nu. Ik merk dat het weer best wel invloed op mij heeft.
Veel meer eigenlijk als ik besefte. Het was zo heerlijk wakker worden in een kamer die al licht was. Met de vogels die fluiten buiten. Ik stapte makkelijk en vol zin mijn bed uit. Dingen buiten in de container gooien, of even uit de schuur halen, ik dacht er niet bij na.
Genoot van de plantjes buiten zetten en van de kindjes die buiten aan het spelen waren. Lekker op de trampoline, met de voetbal spelen of stoepkrijten.
Zelfs zijn ze weer aan het skeeleren geslagen allebei. Maar nu, brrr, ik verzamel oud karton wel. He…

Doorzetten

Afgelopen jaren heb ik weer nieuwe doelen in mijn leven gekregen.
Het is gaaf om weer dingen te hebben om naar toe te werken.
Zelfs al is het een reis die echt een uitdaging is.
Was ik drie jaar geleden nog gebroken, zag ik mezelf als iemand die niets kon en ook nooit zou kunnen.
Nu ben ik al aardig op reis.
Echt niet altijd een gemakkelijke weg die ik ga.
Merk dat het best pittig is.
In mijn hoofd sta ik voor veel dingen alleen.
Een hele verantwoordelijkheid als alleenstaande mama, en veel ballen in de lucht houden.
Toch besloot ik mijn kans te pakken.

Na de scheiding was HET moment.
Eindelijk was er ruimte, en kon ik aan mezelf werken.
Samen met een coach en later ook nog iemand van De Hoop, ging ik aan de slag.
Ondanks de moeilijke uitdagingen waar ze mij voorzette, deed ik het.
Ik wilde verandering.
En dat is pittig, dat vraagt doorzettingsvermogen en innerlijke kracht.
Zoveel patronen waren er gelegd, en die veranderen zit zoveel tijd in.
Maar nu kan ik zeggen, wat ben ik gegroei…