Doorgaan naar hoofdcontent

Actief luisteren

Al vaker schreef ik over luisteren.
Omdat we over het algemeen beter zijn in spreken dan in horen.
Toch liet ik eerder zien dat de Bijbel ons oproept om ons haasten om te luisteren en traag te zijn met spreken.
Dingen die we zeggen, zijn die wel mooier dan de stilte?
Zijn de dingen die je wilt zeggen van God, of van jezelf en daardoor van de wereld?
Ik zocht vandaag in de Bijbel naar het woord luisteren, en vond er een hoopvolle tekst.
Eigenlijk komt het woord luisteren er niet letterlijk in voor.
Maar de tekst omvat wel de rede waarom luisteren zo belangrijk is.

Spreuken 12:15
De dwaas denkt dat hij leeft zoals het hoort,
maar het is beter goede raad te volgen
en niet op eigen inzicht te vertrouwen.

Goede raad die je ontvangt onderweg, wat doet dat met jou?
Komt dat ook binnen of waait het veelal langs je heen?
Het kan op verschillende manieren gebeuren dat de goede raad niet in je land.
Soms begint iemand met praten en dan ga je ondertussen bedenken wat je straks hierop zal gaan antwoorden.
Je hersenen gaan aan het werk om een antwoord te formuleren en actief luisteren, dat gaat niet meer.
Je hoort wel, maar luisteren is iets anders.
Of je hoort waarover het gesprek zal gaan en denkt: daar heb ik al zo vaak over gehoord.
Daar weet ik alles al wel van.
Je hoort wel wat er gesproken word maar ondertussen dwalen je gedachten makkelijker, of heb je meer last van je slaap tekort, ook de dingen om je heen kunnen je dan makkelijk afleiden.
Zomaar kan er dan een heleboel van grote waarde aan je voorbij gaan.
Omdat je wel hoort, maar niet actief luistert.
Soms kan het echter verrassend effect hebben om bewust te kiezen om wel te luisteren.
Luister en gehoord worden, het kan relaties maken en breken.
Luisteren is een geweldige eigenschap.
Zodra jij beter wordt in luisteren, word je direct een betere vriend/partner/vader/moeder/zakenpartner of vreemde op straat.
Luisteren is niet altijd makkelijk, maar het helpt je de kwaliteit van al je relaties te verbeteren.
En dat is ontzettend waardevol.
Je gehoord voelen, het geeft mensen het gevoel er te mogen zijn.
Ruimte krijgen om te spreken en weten dat iemand je hoort dat doet iets met je als mens.
Maar het doet nog veel meer met je, als die ruimte ontbreekt.
Het zet je gevangen en geeft al snel een scheef gevoel in relaties.
Wanneer dit vaker gebeurd komt er al snel een communicatie patroon en zal je merken dat dit op andere vlakken in de relatie ook invloed gaat hebben.
Als ik eens oplet op mezelf, dan ben ik erachter dat ik echt wel kan luisteren.
Maar ook dat ik vaak mensen aan vul, dingen voor ze invul.
Aan de ene kant om te zien of ik het goed gehoord heb, ook tussen de regels door word er soms gesproken.
Toch is dit niet altijd heel fijn.
Luisteren het is het begin van elkaar begrijpen, om te verbinden met mensen om je heen.
En ik denk dat we daarvoor zijn gemaakt!
Om ons verbonden te weten met anderen.
Praten dat gaat vaak makkelijker af dan luisteren.




Misschien een mooie uitdaging voor deze week, probeer elke dag naar iemand te luisteren op een actieve manier!
Kijk eens of het verschil maakt in het contact.

Hier tips om beter te luisteren:

*Zorg voor oogcontact of laat merken dat je de ander ziet.
*Wees zelf stil en onderbreek de ander niet in zijn/haar verhaal
*Geef signalen dat je de ander hoort, niet te groot (!) een knikje of een kleine reactie om te laten merken dat je er nog bij bent.
*Blijf bij de ander, kijk niet om je heen, doe geen andere dingen (heel belangrijk leg je telefoon weg).
*Luisteren is meer dan alleen woorden verzamelen, let op houding, emoties of toon van de spreker. Hierin kan extra informatie verscholen liggen.
*Je hoeft niet overal een antwoord op te hebben, vaak is het voor mensen voldoende als ze merken dat je echt wilt luisteren!

Wat is jouw luister valkuil?
Of heb jij nog een goede luistertip?
Deel het gerust in een reactie op deze blog!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Gescheiden ouders eren

Hoe kunnen we kinderen daarbij helpen. Zeker nu we gescheiden zijn?
Er zijn verschillende stappen om kinderen groot te brengen. Sommige zijn overdraagbaar, maar sommige niet. Zo is er de opvoeders rol, iets wat door meerdere mensen opgenomen kan worden. Wanneer je kindje groot genoeg is zal hij/zij naar school gaan. Ook daar zal een opvoeders rol opgenomen worden. Of in de kerk, de sportclub of de verschillende manieren van opvang. Daarnaast is er de ouderrol. Dat is iets die, wat je ook doet, behouden blijft. In beperkte mate is het overdraagbaar, dan denk ik aan adoptie ouders of pleeg ouders. Zoals je het ook terug ziet in de benaming, is er dan het stuk ouderschap overgedragen. Dit gaat voornamelijk om verantwoordelijkheid, de mogelijkheid om keuzes te mogen maken voor het kind, de stem van het kind zijn als het ware. Als ouders heb je de grootste invloed op je kinderen, kan je de kinderen het meest vormen. Hoe wij leven, handelen en doen zal bepalend zijn voor onze kinderen, een…

Zingen en muziek kan zoveel met je doen!

Muziek dat heeft mij zo enorm geholpen!
Dat begon eigenlijk op momenten als ik verdrietig was en nog niet goed raad wist met mijn emoties.
Ik sloot het in mezelf op, draai ermee in mijn binnenste in een cirkel.
En durfde het niet te uitten.
Juist omdat ik het in mezelf vast hield ging ik mij er naar door voelen.
Het gaf allerlei aanklacht, allerlei aan nare gedachten gingen door mijn hoofd.
Ik raakte erdoor uitgeput.
Tot ik ging zingen, of ging luisteren naar muziek.
Dat wisselde van Sela naar Opwekking en van Don Moen naar Kees Kraayenoord.
Heerlijk.
Nummers die echt iets met mij deden, die als ik luisterde iets in mij veranderde.
Ja heel lang heb ik muziek gebruikt en had dit groot effect op mijn gevoel.
Zelfs zo groot, dat wanneer ik mij weer aangevallen voelde of verdrietig en daardoor down werd, mijn Bidden en Vasten vriendin/zus mij weleens vroeg:

Wanneer heb je voor het laatst gezongen?

Muziek heeft mij gered!
Dat kan ik echt zeggen.
Al mijn zorgen, al mijn gedachten, het lukte …

Wat is ware schoonheid?

Charme is bedriegelijk
en schoonheid vergaat
maar een vrouw met ontzag voor de Heer
moet worden geprezen.
(Spreuken 31:30)

Wat vind ik eigenlijk dat ik nodig heb om mooi te zijn? Niet zomaar antwoord geven zoals het hoort, maar echt! Dit is voor mij een kwetsbare vraag.


Een afkeer van mezelf

Vele jaren ging ik door het leven met een diepe basis van afkeer van mezelf. Ik haatte mijn uiterlijk. En ik zag er niet veel anders uit dan nu. Wanneer ik in de spiegel keek zag ik alles in het negatief. Ik had puistjes en sproeten. Iedereen vond mijn sproetjes zo leuk. Maar ik vond ze zo erg! Dat ik tijdens mijn werk in de winkel van mijn vader eens tegen mijn collega vertelde hoe ik mij daarbij voelde. Terwijl ik omkeek kon ik wel door de grond zakken. Daar was een mevrouw binnen gekomen, helemaal onder de sproeten. Ik dacht dat ze zich vast beledigd zou voelen als ze dit had gehoord. Maar haar reactie was zo liefdevol en bijzonder. Ik moest ervan huilen, ze vertelde mij: Ik wens je toe dat je van…