Doorgaan naar hoofdcontent

Luisteren

We leven in een tijd met zoveel informatie om ons heen.
Eigenlijk gaat het de hele dag door!
Van alle kanten willen mensen, of bedrijven, hun zegje doen.
Het kan al snel een oerwoud aan informatie zijn.
Daarnaar kijkend is het niet verwonderlijk dat er steeds minder geluisterd word.
Ook in Christelijk Nederland, terwijl het daar toch juist anders zou moeten zijn!

Er is een duidelijke oproep in Gods Woord richting ons:

Weet dit wel, mijn geliefde broeders (maar ook zusters): ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken.
(Jakobus 1:19)

Heel eerlijk, als ik er zo eens op let.
Dan kan ik best luisteren, maar ook praten.
Ik weet de kracht van luisteren!
Vaak is het om raad vragen, of een gesprek aanknopen veel meer dan alleen een vrijblijvend gesprek willen.
Het is heel vaak ook een aanzet, een eerste stap om je verhaal te vertellen.
Als daar dan heel snel een advies, of heel verhaal van de ontvanger komt, dan blokkeert de spreker makkelijk.
Of de spreker raakt de draad van het verhaal kwijt.
Dat wil je niet..
Niet als spreker, maar ook niet als ontvanger.

Zo fijn vond ik het om oren te vinden om mijn verhaal te mogen, te kunnen doen.
Mensen die naar je luisteren en waaraan je merkt:

Joh je verhaal, dat is helemaal niet gek.
Ik veroordeel dat helemaal niet en je hoeft je er niet voor te schamen.

Wat is het mooi als je dat kan ervaren!
Ik kan zeggen dat ik weet hoe dat voelt.
Op meerdere momenten in mijn leven zat ik vast, of liep ik over.
Soms door grote dingen, maar het kan ook door voor het oog onbenullige dingen.
Dat kunnen delen met iemand, waarbij je ook merkt dat diegene luistert en je hoort.
Het zorgt ervoor dat je last minder zwaar word.
Daarnaast heeft het ook bij veel dingen een ander effect:

*Het zorgt ervoor dat er minder schaamte is, het bevrijd je doordat er vaak toch een last op je lag omdat 'niemand' ervan wist en wat zouden ze wel niet denken.
*Het zorgt ervoor dat als je last hebt van leugens in je denken, er een opening naar de waarheid komt.
*Het geeft ruimte voor de spreker, het gevoel dat je er helemaal mag zijn. Is dat niet de basis behoefte die ieder mens heeft.

Luisteren, iemand er laten zijn.
Helemaal, zowel met dat leuke verhaal als ook met dat verdrietige of dat nare verhaal.



Dat is waardoor je voelt:

Alles mag er zijn.
Bij het luisteren kan ik nog veel leren.
Al merk ik, dat sinds ik mij er van bewust bent, wat de kracht is en wat het doet met de ander.
Dat ik er beter in ben.
Nu mag ik ook weten dat God mij hierin wil helpen.
Hij is mijn voorbeeld.

En als ik dan bedenk, hoe vaak God naar mij luistert, en hoe Hij dat telkens weer doet.
Dan heb ik een hele goede Leermeester.
Wat ben ik dankbaar een God te hebben die zegt dat Hij naar mij, naar ons allemaal luisteren wil!
Hij wil ons dolgraag horen.

Voel jij je niet gehoord?
Heb jij het gevoel dat je er niet mag zijn?
Begin dan bij Hem.
Hij verlangt er naar om jou te horen!
Wie je ook bent, Hij heeft jou lief en je bent kostbaar voor Hem.

Reacties

  1. Mooi onderwerp en uitleg. Heb er ook over geschreven maar dan in een datingblog (een goede date begint met...) groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo'n belangrijk onderwerp he, leuk dat jullie gereageerd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire berichten van deze blog

Gescheiden ouders eren

Hoe kunnen we kinderen daarbij helpen. Zeker nu we gescheiden zijn?
Er zijn verschillende stappen om kinderen groot te brengen. Sommige zijn overdraagbaar, maar sommige niet. Zo is er de opvoeders rol, iets wat door meerdere mensen opgenomen kan worden. Wanneer je kindje groot genoeg is zal hij/zij naar school gaan. Ook daar zal een opvoeders rol opgenomen worden. Of in de kerk, de sportclub of de verschillende manieren van opvang. Daarnaast is er de ouderrol. Dat is iets die, wat je ook doet, behouden blijft. In beperkte mate is het overdraagbaar, dan denk ik aan adoptie ouders of pleeg ouders. Zoals je het ook terug ziet in de benaming, is er dan het stuk ouderschap overgedragen. Dit gaat voornamelijk om verantwoordelijkheid, de mogelijkheid om keuzes te mogen maken voor het kind, de stem van het kind zijn als het ware. Als ouders heb je de grootste invloed op je kinderen, kan je de kinderen het meest vormen. Hoe wij leven, handelen en doen zal bepalend zijn voor onze kinderen, een…

Zingen en muziek kan zoveel met je doen!

Muziek dat heeft mij zo enorm geholpen!
Dat begon eigenlijk op momenten als ik verdrietig was en nog niet goed raad wist met mijn emoties.
Ik sloot het in mezelf op, draai ermee in mijn binnenste in een cirkel.
En durfde het niet te uitten.
Juist omdat ik het in mezelf vast hield ging ik mij er naar door voelen.
Het gaf allerlei aanklacht, allerlei aan nare gedachten gingen door mijn hoofd.
Ik raakte erdoor uitgeput.
Tot ik ging zingen, of ging luisteren naar muziek.
Dat wisselde van Sela naar Opwekking en van Don Moen naar Kees Kraayenoord.
Heerlijk.
Nummers die echt iets met mij deden, die als ik luisterde iets in mij veranderde.
Ja heel lang heb ik muziek gebruikt en had dit groot effect op mijn gevoel.
Zelfs zo groot, dat wanneer ik mij weer aangevallen voelde of verdrietig en daardoor down werd, mijn Bidden en Vasten vriendin/zus mij weleens vroeg:

Wanneer heb je voor het laatst gezongen?

Muziek heeft mij gered!
Dat kan ik echt zeggen.
Al mijn zorgen, al mijn gedachten, het lukte …

Wat is ware schoonheid?

Charme is bedriegelijk
en schoonheid vergaat
maar een vrouw met ontzag voor de Heer
moet worden geprezen.
(Spreuken 31:30)

Wat vind ik eigenlijk dat ik nodig heb om mooi te zijn? Niet zomaar antwoord geven zoals het hoort, maar echt! Dit is voor mij een kwetsbare vraag.


Een afkeer van mezelf

Vele jaren ging ik door het leven met een diepe basis van afkeer van mezelf. Ik haatte mijn uiterlijk. En ik zag er niet veel anders uit dan nu. Wanneer ik in de spiegel keek zag ik alles in het negatief. Ik had puistjes en sproeten. Iedereen vond mijn sproetjes zo leuk. Maar ik vond ze zo erg! Dat ik tijdens mijn werk in de winkel van mijn vader eens tegen mijn collega vertelde hoe ik mij daarbij voelde. Terwijl ik omkeek kon ik wel door de grond zakken. Daar was een mevrouw binnen gekomen, helemaal onder de sproeten. Ik dacht dat ze zich vast beledigd zou voelen als ze dit had gehoord. Maar haar reactie was zo liefdevol en bijzonder. Ik moest ervan huilen, ze vertelde mij: Ik wens je toe dat je van…