Doorgaan naar hoofdcontent

Jezus lijden

Ook vandaag had ik weer een bijzonder gesprek.
Een thema waar veel mensen tegenwoordig vanaf blijven.
Niet wetend wat te moeten hiermee.
Misschien nog wel het meeste door het beeld van God die liefde is.
Hierdoor kunnen mensen het niet rijmen met het feit dat er uiteindelijk toch ook een hel is.
Naast de Hemel....
Ik kreeg in dit gesprek de volgende vraag:

Waarom daalde Jezus neer naar de hel?


Tja daar sta je dan.
Mevrouw vroeg aan mij waar dit dan in de Bijbel staat..
Wat ik wist is dat veel mensen denken dat Jezus na Zijn dood in de hel neergedaald was.
Toch is dit niet waar, Jezus daalde neer in het dodenrijk, Hij had namelijk de dood overwonnen.
De prijs betaald, voor de mensen die gestorven waren en die in Hem geloofde.
Hij ging naar het dodenrijk en haalde Zijn buit, Zijn krijgsgevangenen uit gevangenschap.

Psalm 68:19

  U bent opgevaren naar omhoog, 
U hebt gevangenen weggevoerd, 
      U hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen,
        ja, ook aan opstandigen: om bij U te wonen, HEERE God!

Efeze 4:8-10

Daarom zegt Hij:  Toen Hij opvoer in de hoogte,
 nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
  Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?  
Degene Die neergedaald is, 
is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.

Handelingen 2:31

Hij is niet aan het dodenrijk overgelaten, Zijn vlees heeft geen ontbinding gezien.

Het dodenrijk word beschreven op verschillende manieren enkele daarvan zijn: het slijk, spelonk, grot, woesternij, hades of duisternis.
In het dodenrijk waren twee gedeelte.
Denkend aan het verhaal van de rijke man en Lazarus.
Er was een gedeelte van pijn voor de ongelovige mensen, maar er was ook 'Abraham's schoot'.
Daartussen was een kloof, die niet te overbruggen was.
Voordat Jezus stierf had Satan de macht over het dodenrijk.
Door hem, doordat de mens hem ging volgen, is de dood in de wereld gekomen.
Hij dacht dat hij gewonnen had.
Niet wetend dat God een reddingsplan gemaakt had voor Zijn kinderen.
Toen Jezus stierf, de dood onttroonde aan het kruis, en later opstond uit de dood.
Ontving Hij de sleutels van het Koninkrijk.
De dood had geen macht over Hem, Hij was dood, maar is levend geworden.
Jezus daalde in het dodenrijk af, nam Zijn kinderen met zich mee.
Wat een bevrijding, wat een overwinning!
Hij had voor hen betaald, zij droegen allemaal nu Zijn naam, vrijgekocht met Zijn bloed.
Dan denk ik direct aan de volgende tekst:




En ook aan Zijn belofte aan de man naast Hem aan het kruis:

Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.


Hij bracht deze mensen uit het slijk naar het Paradijs.
Daar kunnen Zijn kinderen de aanwezigheid van God ervaren.
Hier vinden Gods volgelingen die gestorven zijn, rust en volmaaktheid.
Nergens staat dat Jezus in de hel geweest is.
Ik zei ook tegen deze mevrouw: wat zou Hij daar ook doen?
Er is nog helemaal niemand!
Als eerst zullen de valse profeet en het beest, levend geworpen worden in de poel des vuurs.
Daarna zal Satan zelf, na eerst duizendjaar gebonden geweest te zijn, en daarna word hij nog voor een korte tijd ontbonden en mag hij door de wereld gaan, maar toch zal hij belandden in de poel des vuurs.
Daarna zal de dood, en het dodenrijk in de poel des vuurs geworpen worden.
Ze zullen niet meer bestaan.
Het enige wat er dan nog bestaat is de nieuwe hemel en aarde en de poel des vuurs.

Openbaringen 19:20

En het beest werd gegrepen, 
en met hem de valse profeet, 
die in zijn tegenwoordigheid  de tekenen gedaan had, 
waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest  ontvangen hadden en die  zijn beeld aanbeden hadden.
 Deze twee werden  levend geworpen in de poel van vuur, 
die  van zwavel brandt.

Openbaringen 20:10:

En de duivel, 
die hen misleidde,  
werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, 
waar ook  het beest en de valse profeet reeds zijn. 
En zij zullen dag en nacht  gepijnigd worden in alle eeuwigheid. 

Openbaring 20:14

En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. 
Dit is de tweede dood.

Toch schreef ik ooit zelf deze zin: Hij daalde neer in de hel, zodat wie in Hem geloofd daarvoor beschermd blijft.
Je kan dit terug vinden in de volgende klikbare link:  Ken jij Hem?
Ik geloof namelijk dat we het anders mogen zien.
Het leven van Jezus was vol lijden.
En zo vaak hoor ik mensen om mij heen zeggen dat hun leven voelt als hel op momenten.
Ze voelen zich dan verlaten van God, ze worden zwaar beproefd!
Te weten dat Jezus voor ons de straf droeg die wij verdiend hebben, dan denk ik dat Hij de hel doorstaan heeft.
Want wat verdien ik?
De hel.

Wat een troost, wat een liefde en genade.
Ik mag mij weten een kind van Hem!
Mijn toekomst is zeker in Zijn hand, mijn leven houd alleen maar dankzij Jezus stand.
Want alleen maar door Hem, doordat Hij stierf, ook voor mij, is mijn toekomst niet de hel, maar de hemel.
Met schrijven scheelt het maar twee letters, maar in gevoel zal het een eeuwigheid verschil uitmaken!
Je mag weten, als troost, dat in je diepste lijden, je beschermd bent tegen de pijn en het lijden van de hel.
Die pijn, dat lijden, dat droeg Jezus voor jou!

Wat is jou antwoord op bovenstaande vraag?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Donker in je hoofd

Zo af en toe overvalt mij het weleens. Dan klinkt er aanklacht door mijn hoofd. En eigenlijk is de altijd aanwezige factor: Het gevoel van afnemen van mijn verkregen vrijheid. Heb jij dat weleens? Dan word je herinnerd aan je verleden. Alles wat je deed, wat je dacht, zei, het kan op een nare manier opeens in je gedachten komen. Jij, je verdiend het niet want weet je nog...... Zo kan dat klinken. Of als ze weten wat je toen dacht dan ben je niks meer waard voor hen. Zo eenzaam kan het je maken. Het kan ook continu herhalen dat je schuldig bent (geweest) aan iets. Zo kan het jouw vrijheid afnemen. Daal niet af in de duistere kelder die in je hoofd gelegd kan worden! Blijf telkens in het Licht, bij de waarheid. Al die aanklachten, ze bevatten allemaal leugens, hoe echt het ook kan klinken. Dat komt omdat het altijd je zwakke plek, je eigen angst/schaamte aan zal spreken. Gisteren was het er opeens weer. Afgelopen weken staan in het kader van voorbereidingen voor het