Doorgaan naar hoofdcontent

Gezinsavond: Jezus bid en zweet bloed

Vandaag las ik de kindjes voor uit de SamenleesBijbel.
Die leest trouwens erg fijn en heeft leuke weetjes, opdrachtjes en liedjes bij bepaalde thema's.
We lazen dat Jezus ging bidden op de Olijfberg.
De discipelen nam Hij mee en vroeg Hij of ze wilde waken met Hem.
Zelf ging Hij verder, alleen, naar Zijn Vader.
Hij vroeg of de lijdensbeker voorbij kon gaan.
Of er geen andere weg was....
Maar dan het bijzondere!
Niet mijn wil maar Uw wil geschiedde!
Toen Jezus met die moeite naar Zijn Vader ging, daalde er een engel af om Hem kracht te geven.
Dat gebeurd er als je naar God gaat met moeite en/of verdriet.
Jezus was niet klaar.
Zo voelt dat voor ons ook wel eens, we weten ons gesterkt maar zijn nog niet klaar om verder te kunnen.
Hoe mooi dat Jezus een echt mens was zoals ik mij wel eens voel, zo heeft Hij zich oom gevoeld.

Jezus was erg bang voor het lijden dat Hem stond te wachten.
Hij bleef bidden en Zijn volgelingen bleef Hij vragen om waakzaam te blijven.
Maar telkens vallen ze in slaap.
In de SamenleesBijbel staat dat ze van verdriet in slaap gevallen waren.
Iets wat ik nooit eerder zo gehoord heb.
Ik ben niet ingegaan op de reden van hun slaap.

Het ging om bidden over moeilijke dingen.
Maar ook over dingen waar we dankbaar en blij mee zijn.


Ergens had ik ooit eens gelezen over dat het bijzonder is dat als je handen gevouwen zijn, je handen in elkaar passen.
We gingen twee handen tekenen één met moeilijke dingen, maar ook één met dingen bwaar we blij mee waren.
Want wat gebeurd er als die twee handen in elkaar bouwen?
Dan komen de moeilijke dingen en de mooie dingen bij elkaar en ontstaat er een brug naar God.
Hij kan de moeilijke dingen van ons afnemen en de goede en mooie dingen kan Hij zegenen.

Het is zo goed en mooi om te weten dat we met alles naar Hem toe mogen!
En door op deze manier te bidden blijft er ook een balans.
Ik heb gemerkt dat wij mensen geneigd zijn om op één vlak te blijven en dag groter te maken.
Of blij word dan dus heel enthousiast, en dat is heerlijk!
Maar de andere kant is een tegenslag, of een nare fase kan dan doorschieten naar heel zwaar.
Het is goed om telkens bewust te blijven van de beide zijde in ons leven!

En dan nog het stukje zijn we bereid om de wil van de Vader te doen?
Of bidden we omdat we heel graag dat willen wat we vragen?
Dan is het geen vraag, geen gebed maar een eis geworden, die we dan nog wel mooi in pakken want we hebben toch netjes gebeden...
Maar was je hart oprecht en overeenstemming met je woorden?
Ook bij het stuk maar Uw wil geschiedde..



Wil je nog meer gezinsmoment bekijken? Dat kan via deze klikbare link: Gezinsmomenten

Reacties

Populaire posts van deze blog

De kracht van Zijn stem

Juist die momenten wanneer er een strijd is in mijn hoofd, spreekt Hij tot mij!
Afgelopen jaren is mij dat opgevallen, bij het luisteren naar Gods stem. Zijn stem die mij nu kracht geeft, mij bemoedigt maar ook de weg wijst door mijn leven. Dit was niet altijd zo in mijn leven. Ooit luisterde ik naar de stem van de wereld. Dat had veel sporen bij mij achtergelaten. Juist ook doordat ik in mijn leven zoveel meegemaakt heb van de gebrokenheid waarin wij leven op aarde. Ik kreeg te maken met ziekte van iemand waar ik van hield, met angst voor een naderend afscheid, met vaak afscheid moeten nemen en toch weer terug komen, ook maakte ik een scheiding mee. Dat gaf de stem van de wereld een veroordelende kracht. Totdat ik Zijn stem mocht ontdekken tussen alles door. Vaak spreekt Hij, terwijl er ook andere stemmen, vanuit de wereld, tot mij door willen dringen.  En juist dan spreekt Hij!
Verschillende stemmen
Er is die stem van Hem die spreekt tot mij, met een onvoorwaardelijke liefde maar t…

Doorzetten

Afgelopen jaren heb ik weer nieuwe doelen in mijn leven gekregen.
Het is gaaf om weer dingen te hebben om naar toe te werken.
Zelfs al is het een reis die echt een uitdaging is.
Was ik drie jaar geleden nog gebroken, zag ik mezelf als iemand die niets kon en ook nooit zou kunnen.
Nu ben ik al aardig op reis.
Echt niet altijd een gemakkelijke weg die ik ga.
Merk dat het best pittig is.
In mijn hoofd sta ik voor veel dingen alleen.
Een hele verantwoordelijkheid als alleenstaande mama, en veel ballen in de lucht houden.
Toch besloot ik mijn kans te pakken.

Na de scheiding was HET moment.
Eindelijk was er ruimte, en kon ik aan mezelf werken.
Samen met een coach en later ook nog iemand van De Hoop, ging ik aan de slag.
Ondanks de moeilijke uitdagingen waar ze mij voorzette, deed ik het.
Ik wilde verandering.
En dat is pittig, dat vraagt doorzettingsvermogen en innerlijke kracht.
Zoveel patronen waren er gelegd, en die veranderen zit zoveel tijd in.
Maar nu kan ik zeggen, wat ben ik gegroei…

Grenzen zijn belangrijk

Grenzen, ze geven een begin en een einde aan.

Er zijn verschillende soorten grenzen, maar allemaal maken ze duidelijk dat er iets begint en iets eindigt. Denk maar aan landsgrenzen. De grenzen van je tuin. Het maakt duidelijk van wie een bepaald gebied is. Het is nodig om te weten van wie een bepaald gebied is. In dat gebied is de eigenaar verantwoordelijk en mag die het gebied inrichten zoals de wens is. Dat klinkt heel logisch allemaal, waarom werkt het dan toch vaak anders?





Iedereen is verantwoordelijk over zijn eigen gebied. Dit gebied kun je zien als een tuin, die je beschermd door een grens  zoals je een hek rond je tuin plaatst. De keuze is aan jouw of er een poort in komt, en wie je daardoor laat. In dat gebied, jouw tuin,  zien we verschillende elementen terug:



GevoelensHoudingGedragKeuzesGrenzenVerlangensGedachtenWaardenTalentenLiefde
Laat jij iemand eigenaar zijn?
Alleen is het zo dat we niet altijd verantwoordelijkheid (durven of kunnen) nemen voor al deze elementen. Soms la…