Doorgaan naar hoofdcontent

De menselijke Jozef

Wat is het een bijzonder verhaal, Jozef en Maria waren voor elkaar bestemd.
Maria kreeg van de Engel een geweldige boodschap, ze ging op reis naar Zacharias en Elisabeth (haar oude tante), Zacharias had ook een boodschap van de Engel van God ontvangen en Elisabeth droeg een wonder.
In de normale dingen, in normale levens gebeurde Goddelijke dingen.


Nu nog, maar zijn onze ogen ervoor geopend?

En Jozef in die tijd?
We lezen er niet veel over.
Er is veel wat we kunnen bedenken, maar blijkbaar is het niet belangrijk genoeg om te weten.
Als het nodig was, dan had het zeker door God opgetekend geworden.
Wat ik over Jozef lees in Zijn Woord, wat mij verwonderd, wat mij stil maakt dat is het volgende:

Omdat Jozef een rechtschapen mens was en haar (Maria) de schande wilde besparen, besloot hij om in stilte van haar te scheiden.

Hij wilde haar de schande besparen!
Scheiden en de toekomst waarin zijn voor elkaar bestemd waren veranderen, ten gunste van Maria.
Om haar te beschermen tegen wat?
Door haar oude tante werd ze 'gezegende onder de vrouwen' genoemd, maar Jozef wist dat er ook andere geluiden zouden gaan komen.
Hij was aan het denken geslagen.
Een echte man, hij zocht een oplossing.
Uit alle keuzes die er waren op dit moment de minst schadelijke, voor hemzelf?
Nee zoals ik las zocht hij de minst schadelijke uitweg voor Maria.

Maar het verhaal in de Bijbel stopt niet bij menselijke uitwegen uit problemen.
Dat is zo mooi om te lezen.
Want wat kunnen wij veel bedenken, en zelf aan de slag zijn in ons leven.
Ik wel in ieder geval.
Nee dat is niet wat ik nu nog wil, maar ik loop er toch telkens weer tegenaan.
Waarom ga ik niet eerst naar God's troon?

Terwijl hij hierover lag na te denken, verscheen hem een Engel van de Here in een droom.
Jozef,  zoon van David, zei de Engel, u kunt gerust uw vrouw Maria bij u in huis nemen.
Zij is in verwachting door de Heilige Geest.
Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen.
Dat betekent "God redt".

Want Hij zal Zijn volk redden van de zonden.
Daardoor zal in vervulling gaan wat God door de profeet Jesaja heeft gezegd:

De maagd zal zwanger worden en een zoon baren!
En men zal het kind Immanuël noemen, dat betekend: God is met ons.

Daarna werd Jozef wakker.
Hij deed wat de Engel had gezegd en nam zijn vrouw bij zich in huis.

Maar hij had geen gemeenschap met haar tot na de geboorte van het kind.
En Jozef noemde Hem Jezus.

Na al zijn gepieker...
Alles eindelijk zelf in kannen en kruiken, zo ga ik het oplossen.
Dit is de weg die ik moet gaan.
Het was duidelijk, God zag een toekomst voor Jozef en Maria samen.
Niet een gescheiden toekomst!
Hij greep in.
De oplossing kwam uiteindelijk niet van mensen, maar van een Engel van de Here.
Wat zijn er veel mensen in dit verhaal die een Zijn Engel hebben mogen ontmoeten in hun leven.
En wat een bijzondere boodschappen kwamen er ook telkens.
Telkens was het weer iets wat door mensen niet bedacht kan worden.

Telkens een stukje God, een stukje Hemel op aarde.

Straks als we naar Hem toe kunnen, dan weet ik dat het is wat een mens nu niet bedenken kan, wat wij nog nooit gezien hebben en ook nog nooit hebben gehoord.
Ook in onze tijd van verwachting, van dagelijks leven, staat God boven alles.
Grijpt Hij nog op wonderlijke wijze in, in levens van vele mensen.

Ik bid dat onze ogen hiervoor opengaan.
Zodat we openstaan voor de dingen die van God zijn.
Dat we net als Jozef, de weg van God ook gaan volgen.
Hij hoorde de Engel, maar er staat ook duidelijk:

Jozef deed wat de Engel gezegd had en nam zijn vrouw bij zich in huis.

Hij volgde de weg die God voor Hem had.
Als je die weg volgt, dan zorgt God ook voor je.
Dan word je gezegend, ook al cijfer jij je in dit leven daardoor weg, of werk je achter schermen, als het Gods weg is dan zal je gezegend worden.
Want wij weten dat Jozef nog een keer mag dromen.

Wij hoeven geen oplossingen te bedenken voor onze problemen.
Vind de weg naar God, of laat je vinden door God.
Zijn weg is de enige met wonderlijke ervaringen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik