Doorgaan naar hoofdcontent

Wat doe jij?

Een oordeel het komt zo makkelijk en snel naar boven.
Vooral over anderen, want zolang we met een ander bezig zijn dan is de focus niet op jezelf.
Afgelopen zondagmiddag werd ik erbij bepaald mede door de dienst, hoe belangrijk het is om een wacht op je lippen te zetten.

We moeten de naakte kleden.


Doen wij dat als Christenen?
Naaktheid staat voor, te kijk staan, voor schaamte, voor geen bedekking hebben het staat voor kwetsbaarheid.
En er zijn mensen die letterlijk naakt of bijna naakt moeten leven.
Maar er zijn ook enorm veel mensen die in onze maatschappij figuurlijk naakt zijn.
Hun leven ligt op straat, alles is naar buiten gekomen.
En dan?

Dan ligt hun lot in handen van de samenleving, in handen van de mensen om hen heen.

Wat zouden wij doen?
Met iemand die vreemd is gegaan?
Met iemand die fraude heeft gepleegd?
Met iemand die gestolen heeft?

Wat doen wij?


Beschermen wij zo iemand?
Kunnen wij ondanks de misstap die iemand gemaakt heeft, liefde blijven geven?
Dat is wel onze opdracht!

Iemand kleden, is iemand beschermen, iemands schaamte bedekken.

Kleed de naakte!

Bescherm de mensen die kwetsbaar zijn!
Bedenk, Jezus doet dit ook bij ons.
Hij is het die ons kleed!
Wat zijn wij naakt voor Hem, Hij geeft ons een nieuwe mantel, een mantel die onze misstappen bedekt.
Hij is extra voorzichtig met de kwetsbare delen van Zijn lichaam.
Elke dag opnieuw, moeten we bekennen dat we misstappen gemaakt hebben.
Wie zijn wij om een ander te veroordelen?

Het is zo snel gebeurd, een oordeel komt zo makkelijk over onze lippen.
Veel makkelijker als liefde, onvoorwaardelijke liefde, die zegt wat je ook gedaan hebt ik blijf van je houden.
Nee niet alles is goed, maar ik bedek je fouten.
Ik bescherm je en zal er voor je blijven als het jou moeilijk gemaakt word.
Nee ik ben er niet alleen als het goed gaat.
Altijd!
Zoals God er ook voor mij is.

Liefde bedekt tal van zonden!


Laten we onvoorwaardelijke liefde geven.
Wat schreeuwt de wereld daarom.
Een wacht op je lippen en zelfbeheersing over dat wat er uit je mond komt, het kan zo bepalend zijn.
Ik geloof dat liefde de wereld kan veranderen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met